روش جدید جلوگیری از خسارت گردوغبار به تأسیسات برق در خوزستان

روش جدید جلوگیری از خسارت گردوغبار به تأسیسات برق در خوزستان کامران حدادی گفت: در این ناحیه روشی برای اجرای نوعی پوشش روی تأسیسات مستقر در شبکه برق به ویژه ترانس‌ها که مهم‌ترین و گران‌ترین تجهیزات شبکه هستند، به‌کار گرفته و با موفقیت اعمال شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق […]

روش جدید جلوگیری از خسارت گردوغبار به تأسیسات برق در خوزستان

کامران حدادی گفت: در این ناحیه روشی برای اجرای نوعی پوشش روی تأسیسات مستقر در شبکه برق به ویژه ترانس‌ها که مهم‌ترین و گران‌ترین تجهیزات شبکه هستند، به‌کار گرفته و با موفقیت اعمال شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق خوزستان اظهار کرد: در این طرح برای نخستین بار در خوزستان، از پوشش RTV استفاده شد و با وجود این پوشش، دیگر امکان نفوذ و آسیب ذرات ریزگرد و غبار وجود نداشته، در روند کارایی ترانس اختلال ایجاد نشده و از بروز قطعی ناخواسته به میزان قابل‌توجهی کاسته می‌شود.

وی گفت: در چند سال گذشته تیپ ریزگرد‌ها فرق کرده و علاوه بر چرب شدن، حاوی مواد و ذرات هادی جریان الکتریکی نیز شده که با توجه به شدت و ماندگاری چند ساعته در طول شبانه‌روز روی مقره، بوشینگ ترانس، بدنه ترانس و… باعث آسیب شدید به تجهیزات برق می‌شود.

حدادی ادامه داد: از سوی دیگر رطوبت بالای منطقه باعث می‌شود لایه گرد و غبار و خاک روی تجهیزات و ترانس‌های برق اتصالی ایجاد کرده و در نهایت موجب از کار افتادن آن‌ها می‌شود.

وی افزود: خاموشی‌های ایجاد شده در اثر این فرایند، در دفعات زیاد و بالاتر از میانگین معمول شرکت، در این ناحیه روی داده و خسارت وارده از آسیب‌های یاد شده روی تأسیسات شبکه برق در ناحیه جنوب، کارشناسان این مدیریت را بر آن داشت تا روشی را برای مقابله با این پدیده و کاهش خسارت‌های وارده به‌کار گیرند.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق خوزستان با اشاره به تولید ۳ فیلم مستند «عبور از غبار»، «میثاق بزرگ» و «سفیران روشنایی» توسط شرکت توزیع نیروی برق خوزستان، ادامه داد: مستند «عبور از غبار» گزارشی از تدابیر اتخاذ شده در مقابله با هجوم ریزگرد‌ها در ناحیه جنوب شرکت توزیع برق خوزستان است و روایت گر تلاش صورت گرفته کارکنان این ناحیه برای جلوگیری از آسیب‌های وارده در هجوم ریزگرد‌ها به تجهیزات و تأسیسات شبکه در شهرهای اروندکنار، آبادان و خرمشهر است که همچنان در حال انجام است.

حدادی افزود: فیلم «میثاق بزرگ» نیز دومین مستندی است که به موضوع مهم اجرای طرح‌های کاهش تلفات برق در شهرهای واقع در ناحیه جنوب شرکت توزیع نیروی برق خوزستان پرداخته و کارهای انجام شده در جهت کاهش تلفات در شبکه برق در خوزستان را به تصویر می‌کشد.

 

وی ادامه داد: به رغم دشواری ناشی از گستردگی، تنوع جغرافیایی، جمعیتی و فرهنگی حوزه نظارتی و عملیاتی شرکت توزیع نیروی برق خوزستان که نزدیک به ۵۸ هزار کیلومتر مربع از مساحت استان با ۸۴ شهر و ۳ هزار و ۲۹۴ روستای برق دار را شامل می‌شود، تحقق برنامه‌های سالانه کاهش تلفات برق که از سوی شرکت توانیر مصوب و به این شرکت ابلاغ شده در زمان مقرر تحقق یافته و این شرکت مصمم است تا میزان تلفات برق در شبکه‌های توزیع خوزستان را طبق برنامه‌ریزی مصوب کاهش دهد.