گشایش کنفرانس بین‌المللی آهن و فولاد ایران در اصفهان

گشایش کنفرانس بین‌المللی آهن و فولاد ایران در اصفهان دومین کنفرانس بین‌المللی آهن و فولاد ایران (متال بولتن) روز سه‌شنبه در محل هتل‌عباسی اصفهان گشایش یافت. در این کنفرانس حدود ۱۵۰ مهمان خارجی از بیش از ۳۰ کشور دنیا از جمله انگلیس، ایتالیا، فرانسه، ژاپن، آلمان، اتریش، اوکراین، ترکیه، آفریقای‌جنوبی، هند، هلند، سوئد، سوئیس، روسیه، […]

گشایش کنفرانس بین‌المللی آهن و فولاد ایران در اصفهان

دومین کنفرانس بین‌المللی آهن و فولاد ایران (متال بولتن) روز سه‌شنبه در محل هتل‌عباسی اصفهان گشایش یافت.

در این کنفرانس حدود ۱۵۰ مهمان خارجی از بیش از ۳۰ کشور دنیا از جمله انگلیس، ایتالیا، فرانسه، ژاپن، آلمان، اتریش، اوکراین، ترکیه، آفریقای‌جنوبی، هند، هلند، سوئد، سوئیس، روسیه، چین، سنگاپور، امارات‌متحده‌عربی، عمان و لبنان حضور دارند.

به گزارش مناقصه‌مزایده،‌ مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در مراسم آغاز به‌کار این کنفرانس گفت: ایران با داشتن منابع طبیعی زیادی مانند نفت و گاز و معادن زغال‌سنگ، مس، سرب و روی و صنایع بزرگی مانند نفت و پتروشیمی، صنایع آهنی، مواد نسوز، خودروسازی، مصالح ساختمانی، مواد غذایی و نساجی در تولید فولاد در رده چهاردهم دنیا قرار دارد.

بهرام سبحانی افزود: تولید فولاد ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۱۶٫۱ میلیون تن میزان مصرف آن در کشور را در زمان یاد شده حدود ۱۸٫۷ میلیون تن اعلام کرد.

وی پیش‌بینی کرد: رقم تا سال آینده به ۲۰ میلیون و تا سال ۱۴۰۴ به ۳۵ میلیون تن در سال برسد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان همچنین با بیان این‌که ایران در حال طی کردن مسیر توسعه تا سال ۱۴۰۴ است، افزود: بر اساس برنامه‌های سند چشم انداز تا افق ۱۴۰۴ سرانه مصرف فولاد در کشور باید به ۳۵۰ کیلو در سال برسد یعنی مصرف داخلی ما با توجه به پیش‌بینی جمعیت ۱۰۰ میلیون نفری به ۳۵ میلیون تن خواهد رسید.

سبحانی با اشاره به برخورداری ایران از دانش فنی تولید فولاد در زمینه‌های ساخت تجهیزات، بهره‌وری، طراحی و ساخت واحدهای فولادی و نیروی تحصیلکرده، افزود: ایران اکنون ۲۸ میلیون تن ظرفیت آماده به‌کار در تولید فولاد دارد.

به گفته وی اکنون طرح‌های توسعه تولید فولاد کشور با ظرفیت ۲۱ میلیون تن به خوبی در حال اجراست و به زودی به چرخه تولید کشور اضافه می‌شود.

سبحانی همچنین با اشاره به چالش‌های موجود در بخش تولید فولاد اظهار کرد: چگونگی استخراج و فرآوری سنگ‌آهن، آب، حمل و نقل، منابع انرژی و هزینه تمام شده از جمله این چالش‌هاست.

وی به‌کارخانه فولاد مبارکه اصفهان نیز اشاره و اضافه کرد: این کارخانه، بزرگ‌‌ترین تولید کننده آهن‌اسفنجی دنیا با ۱۲ میلیون تن در سال و بزرگ‌‌ترین تولید کننده ورقه‌های فولادی در خاورمیانه و شمال آفریقاست.

وی با بیان این‌که شرکت فولاد مبارکه یک درصد از تولید ناخالص ملی (GDP) و ۵ درصد تولید صنایع داخلی را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: این شرکت حدود ۵۰ درصد از تولید فولاد کشور را تأمین می‌کند.

سبحانی میزان تولید شرکت فولاد مبارکه را بیش از ۵٫۴ میلیون و صادرات را ۱٫۸ میلیون تن در سال اعلام و تصریح کرد: در سال ۲۰۱۵ حدود ۶۵ درصد تولیدات این شرکت برای بازار داخلی و ۳۵ درصد برای صادرات مصرف شد.

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: کنفرانس جهانی صنایع آهن و فولاد در سال‌های گذشته در کشور امارات متحده عربی برگزار می‌شد حتی اگر موضوع آن درباره ایران بود اما با اقدام شرکت متال‌بولتن قرار شد کنفرانس بین‌المللی آهن و فولاد از سال گذشته در خود ایران برگزار شود.

سبحانی با بیان این‌که مقرر است تولید فولاد در ایران از ۱۷ میلیون تن در زمان حاضر به ۵۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۴ برسد، تأکید کرد: برگزاری چنین گردهمایی‌هایی به رسیدن به این هدف کمک بسیاری می‌کند، زیرا شرکت‌های خارجی بیش از پیش با ظرفیت‌های ایران آشنا شده و زمینه روابط بین‌المللی فراهم می‌شود.

 

وی به راه‌اندازی واحد جدیدی در فولاد مبارکه اشاره و خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی این واحد در آینده نزدیک حدود ۱٫۸ میلیون تن به ظرفیت تولید کارخانه اضافه می‌شود.