تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور با نگاه به بازارهای جهانی

مدیر صادرات شرکت فولاد مبارکه در آستانه روز ملی صادرات، ۲۸ مهرماه، ضمن با اهمیت خواندن ارزش صادرات گفت: صادرات در هر کشوری یکی از نشانه‌های رشد اقتصادی آن کشور می‌باشد و داشتن تراز تجاری مثبت از علائم پیشرفت اقتصادی کشورهاست ضمن این‌که در کشور ایران تا افق ۱۴۰۴ تولید ۵۵ میلیون تن فولاد با […]

مدیر صادرات شرکت فولاد مبارکه در آستانه روز ملی صادرات، ۲۸ مهرماه، ضمن با اهمیت خواندن ارزش صادرات گفت: صادرات در هر کشوری یکی از نشانه‌های رشد اقتصادی آن کشور می‌باشد و داشتن تراز تجاری مثبت از علائم پیشرفت اقتصادی کشورهاست ضمن این‌که در کشور ایران تا افق ۱۴۰۴ تولید ۵۵ میلیون تن فولاد با نگاه به بازارهای جهانی تعریف شده است.

علیرضا منصوری دراین رابطه افزود: در کشور ما همواره بر صادرات محصولات غیرنقتی تأکید شده و در برنامه‌های مختلف توسعه اقتصادی کشور صادرات به عنوان یکی از محورهای مهم مورد بحث و بررسی و تأکید قرار گرفته است. لیکن انجام صادرات و موفقیت در آن و داشتن روابط تجاری بلند مدت با کشورهای دیگر قطعاً الزامات مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، تکنولوژیکی و… را می‌طلبد که نقش دولت و کارگزاران در فراهم کردن پیش نیاز‌‌ها و ایجاد بستر مناسب برای این الزامات شفاف و مبرهن است. به‌طوری که تأکید صرف بر صادرات غیرنفتی توسط دولت‌‌ها و پرداختن به آن به عنوان یک اصل در برنامه‌های توسعه اقتصادی و تجزیه و تحلیل آن به تنهایی کفایت نمی‌کند بلکه مجموعه دولت و کارگزاران و مجلس و دیگر نهادهای مرتبط زمانی شرط کافی را ایجاد می‌نمایند که الزامات مذکور را در کشور نهادینه کرده تا بنگاه‌ها فارغ از مسایل کلان کشور در چارچوب الزامات ایجاد شده بتوانند وظایف بنگاهی خود را به انجام رسانده و در حوزه صادرات، عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته باشند.

مدیر صادرات فولاد مبارکه یادآور شد: در حوزه فولاد در کشور مزیت نسبی برای صادرات محصولات فولادی وجود دارد و برنامه‌های توسعه صنعت فولاد کشور تا افق ۱۴۰۴ و رسیدن به سطح تولید ۵۵ میلیون تن محصولات فولادی قطعاً با نگاه به صادرات بخش اعظمی از ظرفیت‌های در حال ایجاد تعریف شده است .

منصوری خاطرنشان کرد: شرکت فولاد مبارکه همزمان با بهره‌برداری از سال ۱۳۷۳ صادرات خود را به کشورهای مختلف آغاز کرده و همواره درصدی از محصولات تولیدی خود را به بازارهای جهانی عرضه می‌نماید. به‌طوری که اکثر تجار، مصرف‌کنندگان و فعالان بازار فولاد با محصولات فولاد مبارکه و کیفیت و شرایط فروش و صادرات آن در سطح دنیا آشنا می‌باشند و محصولات این شرکت را به‌طور مستقیم و غیرمستقیم خریداری و مصرف کرده‌اند. مهمترین بازارهای هدف این شرکت به ترتیب اروپا، خاورمیانه و کشورهای خاور دور می‌باشند. همچنین صادرات به بازارهای جدید و بازاریابی برای فروش محصول به این بازار‌‌ها از جمله کشورهای قاره آفریقا، اروپای شرقی و کشورهای قاره آمریکا در دستور کار این شرکت می‌باشد به‌‌طوری‌که در ۶ ماهه گذشته صادرات به کشورهای مراکش و الجزایر در قاره آفریقا و لهستان در اروپای شرقی برای اولین بار انجام گردید.

وی با اشاره به مزایای صادرات گفت: صادرات علاوه بر تأمین نیازهای ارزی جاری برای خرید مواد اولیه و تجهیزات در بازپرداخت اقساط طرح‌های توسعه گروه شرکت‌های فولاد مبارکه نیز تأثیر دارد به‌‌طوری‌که افزایش ظرفیت تولید از ظرفیت اولیه تا ظرفیت فعلی ۱۰٫۳ برای گروه شرکت‌های فولاد مبارکه عمدتاً از طریق تأمین مالی شرکای خارجی و در قالب قراردادهای OFF TAKE انجام گرفته است و وجوه مربوطه در قالب صادرات محصولات شرکت به طرفهای خارجی پرداخت می‌گردد. لازم به ذکر است که در طی سال‌های گذشته بانک‌ها و طرفهای قرارداد و فروشندگان تجهیزات تمایل فراوانی به انجام طرح‌های توسعه و انعقاد قرارداد با فولاد مبارکه داشته‌اند که مهمترین دلایل آن اطمینان از بازپرداخت وجوه به واسطه وجود تضمین‌های کافی از طریق صادرات شرکت می‌باشد.

مدیر صادرات فولاد مبارکه ارتقای سطح تکنولوژی تولید را از دیگر مزایای صادرات برشمرد و گفت: صادرات محصول به بازارهایی همچون بازار اروپا نیاز الزاماتی کیفی خواهد داشت که تولید در این مقیاس، منجر به ارتقاء سطح تکنولوژی در کلیه ارکان شرکت برای ارتقاء کیفی محصولات به منظور فروش به تمامی بازارهای خارجی و داخلی خواهد شد.

 

وی در خصوص الزامات صادرات در هر شرکتی گفت: در این خصوص از مهمترین موارد را می‌توان به عرضه پایدار و مداوم محصول به مشتریان نام برد، به‌‌طوری‌که عرضه مقطعی و یا دورهای منجربه عدم تمایل خریداران خارجی خواهد شد، زیرا مشتریان خارجی بر عرضه پایدار و مداوم و بلند مدت یک شرکت حساب ویژه‌ای باز می‌کنند. همچنین چابکی و انعطاف‌پذیری یک شرکت در فرایندهای سازمانی برای برآوردن و فراتر رفتن از خواسته‌های مشتریان در چارچوب قوانین تجارت بین‌الملل از دیگر الزامات برای موفقیت در صادرات می‌باشد.