۱۳ سال انتظار برای افتتاح بزرگ‌ترین مرکز تحقیقات سالمندی جنوب شرق کشور

۱۳ سال انتظار برای افتتاح بزرگ‌ترین مرکز تحقیقات سالمندی جنوب شرق کشور سالمندی یکی از دوره‌های پردغدغه زندگی می‌باشد که آسایش و رفاه در این مورد حرف اول را می‌زند و در کشور ما هر روز تعداد سالمندان افزایش پیدا می‌کند و ایجاد مراکزی برای نگهداری از سالمندان با حفظ کرامت انسانی و شأن افراد، […]

۱۳ سال انتظار برای افتتاح بزرگ‌ترین مرکز تحقیقات سالمندی جنوب شرق کشور

سالمندی یکی از دوره‌های پردغدغه زندگی می‌باشد که آسایش و رفاه در این مورد حرف اول را می‌زند و در کشور ما هر روز تعداد سالمندان افزایش پیدا می‌کند و ایجاد مراکزی برای نگهداری از سالمندان با حفظ کرامت انسانی و شأن افراد، ضروری می‌باشد.

به گزارش مناقصه‌مزایده در سال ۱۳۸۲ تفاهمنامه ایجاد بزرگ‌ترین مرکز تحقیقات سالمندی جنوب شرق کشور در اردکان امضاءشد و از آن تاریخ تاکنون ۱۳سال میگذرد و این مرکز هنوز به شکل رسمی راه‌اندازی نشده است، چه بسیار افرادسالخورده‌ای که در آن زمان با شنیدن این خبر احساس آرامشی پیدا کرده بودند که با ایجاد این مرکز خانه امنی داشته باشند، شاید دیگر عمر خیلی از این سالمندان به دنیا نباشد، چون این مرکز از قرار معلوم خیال افتتاح شدن ندارد.

مدیر کل بهزیستی شهرستان اردکان اظهارداشت: ایده ایجاد مرکز تحقیقات سالمندی اردکان از سال ۱۳۸۲ شکل گرفته و این مرکز در۴ فاز شامل مرکز آموزشی، پژوهشی، کلینیک طب سالمندان و سرای سالمندان طراحی شده است که در بخش آموزشی در نظر است تا پس از گرفتن مجوزهای لازم به پذیرش دانشجو در سطح کارشناسی، ارشد و دکترا اقدام نموده و تأمین‌کننده بخشی از نیاز استان و کشور در حوزه تربیت نیروی متخصص در حوزه‌های مرتبط با سالمندان باشد. همچنین کلینیک طب سالمندان، شامل بخش‌های مختلف درمانی و توانبخشی و آزمایشگاه خواهد بود.

امیرولی عضدزاده با بیان این‌که در حال حاضر سرای سالمندان این مجموعه به بهره‌برداری رسیده و در سال ۱۳۹۳ این بخش توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افتتاح شد و ساخت فازهای ۲ و ۳ این مجموعه شامل مراکز آموزشی و پژوهشی در دست اقدام می‌باشد.

وی در خصوص اعتبارات مالی این طرح ملی افزود: بخشی از اعتبارات این پروژه ملی از محل اعتبارات سازمان بهزیستی کشور تأمین شده و خواهد شد و بخش اعظم آن از محل اعتبارات عمرانی و از محل اعتبارات سفر ریاست محترم جمهوری تأمین شده و قسمتی از آن نیز از محل اعتبارات استانی قابل پرداخت خواهد بود.

 عضدزاده در خصوص پذیرش دانشجو در این مرکز گفت: پیش از این قرار بود که اولین دوره پذیرش دانشجو در مقطع mph در مهرماه سال جاری صورت گیرد که بنا به دلایلی این امر محقق نشد و اگر هماهنگی‌های لازم صورت گیرد انشاا… در مهرماه سال آینده این مهم صورت خواهد گرفت.

این مسؤول در پاسخ به این سؤال که این مرکز ظرفیت پذیرش چه میزان سالمند را دارد؟ خاطرنشان ساخت: ظرفیت سرای سالمندان این مجموعه در حال حاضر ۷۰ نفر پیش‌بینی شده که در آینده قابل افزایش خواهد بود و در سایر بخش‌ها از قبیل کلینیک طب سالمندان نیز محدودیتی نداریم.

عضدزاده تصریح‌کرد: مهم‌ترین اولویت این مرکز و در حقیقت وظیفه اصلی و ساختاری مرکز تحقیقات سالمندی اردکان که به نوعی پوشش‌دهنده منطقه مرکز و جنوب کشور خواهد بود، بررسی وضعیت عمومی سالمندان کشور و منطقه مرکز و جنوب کشور در حوزه‌های مختلف بهداشت و سلامت، روان، اجتماعی، رفاهی، اقتصادی، حمایت‌های اجتماعی، دسترسی به امکانات شهری و کیفیت زندگی، سبک زندگی و عناوینی از این دست می‌باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که مهم‌ترین مشکل این طرح که بعد از ۱۳ سال به مرحله نهایی نرسیده است چه می‌باشد، افزود: از شما تقاضا دارم تا اجازه دهید که پاسخ به این پرسش را به زمانی دیگر واگذاریم. زمانی‌که امیدوارم هیچگاه وقت آن نرسد و با به بار نشستن این مرکز، شیرینی سال‌ها پیگیری و تلاش شبانه‌روزی ما به کام‌مان بنشیند که نیازی به واکاوی گذشته‌ها و پاسخگویی به این پرسش نباشد.

به هر روی این زمان بگذار تا وقت دگر.

فرماندار اردکان نیز در خصوص آخرین وضعیت این مرکز گفت: مرکز تحقیقات سالمندی در اردکان ۱۳سال در انتظار راه‌اندازی است و برای ساخت و تجهیز این مرکز اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان مورد نیاز می‌باشد.

هادی مقیمی اظهارداشت: مشکل اصلی مرکز تحقیقات سالمندی اردکان تخصیص نیافتن اعتبارات مورد نیاز است و دانش‌آموختگان این مرکز در زمینه تحقیق، پژوهش و برنامه‌ریزی در حوزه سالمندان به‌کار گرفته می‌شود.

وی افزود: فاز یکم این مجموعه شامل سرای سالمندان از سال ۱۳۸۳ آغاز و با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۲۳ میلیاردریال کمک‌های خیریه و دولتی در سال ۹۳ به بهره‌برداری رسید.

 

 به هرحال اتمام و افتتاح بزرگ‌ترین مرکز تحقیقات سالمندی جنوب شرق کشور می‌تواند مأمن امیدی باشد برای پدران و مادران سالخورده‌ای که در این دنیای پرهیاهو در کنج عزلت خویش، سر در گریبان هستند و مورد بی‌مهری فرزندان خود قرار گرفته‌اند و چشم انتظار عزیزی که از در وارد شود و پای درد‌دلشان بنشیند، امید مسؤولان استانی و کشوری با عنایت ویژه این طرح ملی را به اتمام برسانند.