پژوهشگران به دنبال راهکارهای کاهش هدررفت محصولات کشاورزی باشند

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندارکردستان پژوهشگران به دنبال راهکارهای کاهش هدررفت محصولات کشاورزی باشند معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: انتظار می‌رود در همایش‌های علمی پژوهشگران به دنبال یافتن راهکار‌ها و چاره‌اندیشی در کاهش میزان هدررفت محصولات کشاورزی باشند. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، […]

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندارکردستان

پژوهشگران به دنبال راهکارهای کاهش هدررفت محصولات کشاورزی باشند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: انتظار می‌رود در همایش‌های علمی پژوهشگران به دنبال یافتن راهکار‌ها و چاره‌اندیشی در کاهش میزان هدررفت محصولات کشاورزی باشند.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، حسین‌فیروزی در سومین همایش ملی انرژی، محیط‌زیست، کشاورزی و توسعه پایدار که در سالن اجتماعات دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد واحد سنندج برگزار شد، با اشاره به این‌که جمعیت ایران نسبت به گذشته تغییر محسوسی پیدا کرده است، گفت: جمعیت ایران از ۳۰ میلیون در طول ۳۶ سال گذشته امروز به ۸۰ میلیون نفر رسیده است.

وی با اشاره به این‌که وسعت زمین‌های کشاورزی قابل کشت در ایران ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است، عنوان کرد: از این میزان ۶ میلیون هکتار اراضی دیم و ۶ میلیون هم کشت آبی، دو میلیون باغات و ۴ میلیون هم اراضی آیش هستند.

وی ادامه داد: سال ۱۳۴۳، به ازای هر هکتار زمین کشاورزی برای ۱٫۷ نفر غذا تأمین می‌شد و این میزان در سال ۷۰ به ۳ نفر و درحال حاضر به ۶٫۷نفر رسیده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان با اشاره به این‌که آب ضروری‌‌ترین منبع کشاورزی است، گفت: یکی از چالش‌هایی که امروز مدیران و برنامه‌ریزان ما با آن مواجه شدند استفاده بی‌رویه از منابع آب و خاک است.

فیروزی با اشاره به این‌که سطح اراضی کشاورزی کردستان یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی است، بیان کرد: کردستان دو درصد از مساحت کشور را تشکیل داده و ۲۵درصد فلور گیاهی ایران مربوط به استان ما است.

وی ادامه داد: گونه‌های گیاهی و جانوری موجود در این استان هم در معرض خطر هستند و این چالش جدی عصر ماست و در چنین همایش‌هایی باید چاره‌اندیشی برای رفع این چالش‌ها انجام شود.

وی عنوان کرد: در کردستان این ظرفیت وجود دارد که فعالان محیط زیست و کشاورزی تلاش کنند ایده‌های خود را درراستای داشتن محیط زیست پایدار به منصه‌ظهور برسانند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان افزود: از دیگر چالش‌های امروز جامعه ما مربوط به امنیت غذایی و هدررفت محصولات کشاورزی از مرحله تولید تا مصرف است.

فیروزی با اشاره به این‌که ۳۰ درصد از گندم تولیدشده در کشور ما سالانه هدر می‌رود، اظهار داشت: میزان هدررفت محصولات باغی هم حدود ۵۰ درصد است و این بهره‌وری پایین از تولید تا فرآوری محصولات کشاورزی را می‌رساند.

وی ادامه داد: اگر ارزش تولیدات کشاورزی کشور ۲۰ میلیارد دلار در سال باشد میزان هدررفت آنها ۶ میلیارد دلار مبلغی بیش از اعتبارات عمرانی کشور، خواهد بود.

وی عنوان کرد: برگزاری چنین همایش‌هایی باید در راستای چاره‌اندیشی و یافتن راهکارهایی برای رفع مشکلات موجود حوزه محیط‌زیست و کشاورزی باشد.