صرفه‌جویی عمده در سوخت توربین‌های گازی ذخیره‌سازی شوریجه

صرفه‌جویی عمده در سوخت توربین‌های گازی ذخیره‌سازی شوریجه سرپرست واحد ذخیره‌سازی شوریجه شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد از درخشش کارکنان این مجتمع گازی در سومین کنفرانس بین‌المللی و مدیریت انرژی ایران خبر داد. به گزارش مناقصه مزایده به نقل از روابط‌عمومی شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد، رحیم وقاری سرپرست تیم شرکت‌کننده پالایشگاه خانگیران در این […]

صرفه‌جویی عمده در سوخت توربین‌های گازی ذخیره‌سازی شوریجه

سرپرست واحد ذخیره‌سازی شوریجه شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد از درخشش کارکنان این مجتمع گازی در سومین کنفرانس بین‌المللی و مدیریت انرژی ایران خبر داد.

به گزارش مناقصه مزایده به نقل از روابط‌عمومی شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد، رحیم وقاری سرپرست تیم شرکت‌کننده پالایشگاه خانگیران در این کنفرانس افزود: کنفرانس فناوری و مدیریت انرژی ایران مهم‌ترین مرجع در تصمیم‌گیری مسایل انرژی کشور می‌باشد که بیش از ۱۵۰ مقاله صنعتی و دانشگاهی به دبیرخانه این کنفرانس ارایه شد.

وی با بیان این‌که بزرگ‌ترین واحد ذخیره‌سازی گاز طبیعی ایران و خاورمیانه در سال ۹۳ با هدف تزریق گاز طبیعی درون مخزن گازی شوریجه D واقع در شمال شرق کشور به بهره‌برداری رسید، اظهارداشت: عملیات ذخیره‌سازی گاز در طی سالیان گذشته در این مجتمع توسط ۳ ردیف توربوکمپرسور تزریق گاز به ظرفیت ۱۰ میلیون متر مکعب در روز انجام پذیرفت.

این مقام مسؤول با بیان این‌که این خط عملیاتی بالای ۵۰ بار فشار دارد، تصریح کرد: به دلیل اختلاف در شرایط عملیاتی و همچنین ترکیبات گاز ورودی به این کمپرسور‌ها با شرایط طراحی اولیه، عملکرد این واحد‌ها با شرایط عملیاتی جدید مورد مطالعه و شبیه‌سازی قرار گرفت و پس از بررسی‌های تئوری و انجام تست‌های عملی در نهایت منجر به افزایش ۳۵ درصدی ظرفیت هر یک از واحدهای تزریق گاز گردید.

وقاری با اشاره به این‌که طرح افزایش ظرفیت در واحد ذخیره‌سازی شوریجه برای نخستین بار در کشور صورت گرفته است، بیان‌داشت: در حال حاضر با اجرای طرح افزایش ظرفیت، مقدار ۱۰ میلیون متر مکعب گاز طراحی با دو ردیف توربو کمپرسور تزریق انجام می‌شود و یک ردیف توربو کمپرسور به حالت آماده به‌کار قرار گرفته است.

سرپرست واحد ذخیره‌سازی شوریجه شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد در ادامه تأکید‌کرد: این امر علاوه بر کمک به تزریق پایدار گاز به مخازن زیرزمینی در فصل تابستان و برداشت در فصل پیک مصرف، ۲۴درصد کاهش مصرف سوخت، معادل ۲۸ میلیون متر مکعب گاز در سال را به‌دنبال داشته است.

وی در پایان یادآور شد: همکاران ما در مجموعه پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد ضمن ارایه مقاله به سومین کنفرانس

 

بین‌المللی و مدیریت انرژی ایران با عنوان «صرفه‌جویی عمده سوخت توربین‌های گازی ذخیره‌سازی شوریجه» در این کنفرانس حضور یافتند که این مقاله از سوی محمد ساتکین، رییس کنفرانس و انجمن انرژی ایران به عنوان مقاله برتر انتخاب و از کارکنان واحد ذخیره‌سازی شوریجه تقدیر به‌عمل آمد.