نهادینه شدن فرهنگ زیبای اهدای عضو در میان مردم کرمانشاه با ثبت دهمین مورد

نهادینه شدن فرهنگ زیبای اهدای عضو در میان مردم کرمانشاه با ثبت دهمین مورد مردم کرمانشاه از ابتدای سال ۹۶ تاکنون ۱۰ مورد اهدای عضو را به نام خود ثبت کرده‌اند و این نشان‌دهنده اراده و عزم راسخ مردم این دیار در کمک به هموطنان و تلاش برای نهادینه شدن فرهنگ نوع دوستی و مهربانی […]

نهادینه شدن فرهنگ زیبای اهدای عضو در میان مردم کرمانشاه با ثبت دهمین مورد

مردم کرمانشاه از ابتدای سال ۹۶ تاکنون ۱۰ مورد اهدای عضو را به نام خود ثبت کرده‌اند و این نشان‌دهنده اراده و عزم راسخ مردم این دیار در کمک به هموطنان و تلاش برای نهادینه شدن فرهنگ نوع دوستی و مهربانی است.

در ۴ ماه سپری شده از سال ۹۶ تاکنون ۱۰ تن از هموطنان کرمانشاهی دچار عارضه مغزی شده‌اند که ۴ مورد آن در تیر ماه اتفاق افتاده است و خانواده متوفیان با نگاهی انسانی و مهربانانه خود نسبت به اهدای اعضای عزیزانشان اقدام کردند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، فردی که دچار مرگ مغزی شود می‌تواند جان ۸ تن را نجات دهد و همچنین به بهبود ۵۳ نوع معلولیت هر فرد نیز کمک کند.

اقدام‌های مربوط به اهدای عضو در استان کرمانشاه توسط واحد فراهم‌آوری و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه که در آبان ماه سال ۹۳ فعالیت خود را در استان آغاز کرده است، انجام می‌شود که به گفته مسؤول این واحد در استان در همان سال ۲ مورد اهدای عضو در این واحد به ثبت رسید.

کبری طلیعی، فرهنگ اهدای عضو در استان را در سال‌های گذشته ضعیف دانست و افزود: در سال ۹۴ اعضای ۶ نفر و سال ۹۵ نیز اعضای ۳ نفر به نیازمندان اهدا شد در حالی که تنها در ۴ ماه سپری شده از سال ۹۶ تاکنون ۱۰ مورد اهدای عضو در استان به ثبت رسیده که این نشان از نهادینه شدن تدریجی این فرهنگ خیرخواهانه است.

این مسؤول، اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها در ارتباط با اهدای عضو را در افزایش میل خانواده‌ها به اهدای اعضای بستگانشان مؤثر دانست و گفت: نیاز داریم که رسانه‌ها بیش‌تر در این زمینه فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی کنند.

وی همچنین از حسن نیت خانواده‌های اهدا کننده عضو در استان کرمانشاه قدردانی کرد و افزود: اهدای عضو به دلیل این‌که جان بیماران نیازمند را نجات می‌دهد جزو کارهای خیر و پسندیده است.

در جدید‌‌ترین مورد اهدای عضو، بیستم تیر ۳ بانوی کرمانشاهی که بر اثر سانحه رانندگی و سقوط از ارتفاع دچار مرگ مغزی شده بودند از طریق بیمارستان آیت‌ا…طالقانی کرمانشاه عازم تهران شدند و اقدامات اهدای عضو این افراد در آنجا انجام شد.

از ۱۰ مورد اهدای عضو در سال ۹۶ در استان کرمانشاه ۹ مورد آن مربوط به بانوان بوده است.

از میان ۱۰ اهدا کننده عضو ۶ نفر زیر ۲۵ سال یعنی دو تن ۱۳ ساله، دو تن ۱۷ ساله و مابقی ۲۲ و ۲۴ ساله و ۳ تن دیگر بالای ۴۰ سال یعنی ۴۴، ۵۰ و ۶۱ ساله هستند.

 

اقدام‌های مربوط به اهدای عضو اکنون در استان کرمانشاه انجام نمی‌شود و افرادی که دچار مرگ مغزی می‌شوند با رضایت خانواده برای اقدام‌های مربوط به اهدای عضو به تهران اعزام می‌شوند.