اجرای عملیات لرزه‌نگاری درون چاهی عمودی در میدان نفتی اروند

توسط شرکت ملی حفاری ایران محقق شد اجرای عملیات لرزه‌نگاری درون چاهی عمودی در میدان نفتی اروند   رییس اداره کل نمودارگیری مدیریت خدمات ویژه شرکت ملی حفاری ایران گفت: برای نخستین بار در این شرکت عملیات لرزه‌نگاری درون چاهی عمودی (VSP= Vertical Seismic Profile) توسط متخصصان این واحد با موفقیت انجام شد.  به گزارش […]

توسط شرکت ملی حفاری ایران محقق شد

اجرای عملیات لرزه‌نگاری درون چاهی عمودی در میدان نفتی اروند

 

رییس اداره کل نمودارگیری مدیریت خدمات ویژه شرکت ملی حفاری ایران گفت: برای نخستین بار در این شرکت عملیات لرزه‌نگاری درون چاهی عمودی (VSP= Vertical Seismic Profile) توسط متخصصان این واحد با موفقیت انجام شد.

 به گزارش مناقصه‌مزایده، پیمان‌شوشتری‌زاده افزود: این عملیات یکی از مهم‌ترین روش‌های برداشت داده‌های ژئوفیزیکی است که به کمک آن می‌توان به سرعت موج در لایه‌های زیرین زمین پی برد.

 وی ادامه‌داد: از سویی دیگر تحلیل امواج عبوری و بازتابی ما را به فهم خصوصیات فیزیکی مخزن تا حد مطلوبی رهنمون می‌سازد.

 شوشتری‌زاده اظهارکرد: این نوع برداشت داده در ایران عموماً از نوع لرزه‌نگاری درون چاهی با دور افت صفر (zero offset vsp)بوده که جهت تبدیل مکعب‌های لرزه‌ای زمانی به عمق، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 رییس اداره کل نمودارگیری مدیریت خدمات ویژه شرکت ملی حفاری ایران گفت: از منظر عملیاتی مهم‌ترین تفاوت برداشت لرزه‌نگاری درون‌چاهی عمودی با دور افت و دور افت صفر، در فاصله جایگذاری چشمه لرزه‌ای از دهانه چاه می‌باشد و در عمل می‌توان نتایج حاصل از لرزه‌نگاری درون چاهی عمودی با دور افت را نزدیک به نتایج حاصل از لرزه‌نگاری سطحی توصیف نمود.

 وی افزود: در این روش برداشت، می‌توان با قدرت تفکیک به نسبت بالا به توصیف ساختار لایه‌ای و چینه‌ای لایه‌های تحت‌الارضی جهت تهیه مدل استاتیک و تحلیل نشانگرهای لرزه‌ای دست یافت.

 شوشتری‌زاده خاطرنشان‌کرد: در صورتی که برداشت لرزه‌نگاری درون چاهی عمودی با دور افت صفر فاقد این قابلیت می‌باشد.

 رییس اداره کل نمودارگیری مدیریت خدمات ویژه شرکت ملی حفاری ایران توضیح داد: نخستین عملیات برداشت لرزه‌نگاری درون چاهی عمودی با دور افت (offset vsp) اوایل شهریورماه امسال در موقعیت چاه شماره ۳ میدان نفتی اروند در غرب شهر آبادان در فاصله عمقی افزون بر ۴ هزار و ۴۰۸ متری در شرایط خاص چاه از نظر دما (بیش از ۱۲۰ درجه سانتیگراد) و سیال حفاری با وزن بالا pcf 118 صورت گرفت.

 وی ادامه داد: در این عملیات طاقت‌فرسا و طولانی از حیث عمق نمودارگیری و شرایط خاص چاه که برداشت آن قریب به دو هفته به‌طول انجامید، داده‌هایی با کیفیت بسیار بالا اخذ شد.

 شوشتری‌زاده تصریح‌کرد: خوشبختانه با تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های مدون و از پیش تعیین‌شده و همچنین سرویس اساسی ابزار، با وجود شرایط دشوار و استثنایی (زمان طولانی برداشت داده‌ها و بازه‌های برداشت ۷٫۵ متری، فشار و دمای بسیار بالا) گروه اعزامی عملیاتی توانست با غلبه بر این شرایط خاص، اطلاعات مورد نیاز کارفرما را در کل بازه تعیین شده از انتهای چاه تا عمق ۲۰۰متری به سطح را با موفقیت اخذ نماید که تحقق آن فراتر از برداشت نرمال و متداول این نوع عملیات در چاه‌های حفر شده تاکنون بوده است.

 رییس اداره کل نمودارگیری مدیریت خدمات ویژه شرکت ملی حفاری ایران افزود: نظر کیفی و پردازشی نیز علی‌رغم دور افت به نسبت بالای ۳٫۶ کیلومتری و نوفه‌های محلی (noise)، داده‌ها همگی دارایfirst break واضح و قابل رویت بوده و بدون هیچ نوفه غالبی در محتوای فرکانسی اخذ شد.

۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰