تأکید بر نقش مثبت زنان در اصلاح فرهنگ محیط‌زیستی

در سمینار آموزشی «زن و محیط‌زیست» شرکت برق منطقه‌ای خوزستان مطرح شد  تأکید بر نقش مثبت زنان در اصلاح فرهنگ محیط‌زیستی   به مناسبت گرامیداشت دهه فجر، سمینار آموزشی «زن و محیط‌زیست» با همت امور زنان و خانواده شرکت برق منطقه‌ای خوزستان و سخنرانی فاطمه‌مرعشی، دکترای محیط‌زیست و مشاور مدیرکل اداره محیط‌زیست خوزستان برگزار شد. […]

در سمینار آموزشی «زن و محیط‌زیست» شرکت برق منطقه‌ای خوزستان مطرح شد

 تأکید بر نقش مثبت زنان در اصلاح فرهنگ محیط‌زیستی

 

به مناسبت گرامیداشت دهه فجر، سمینار آموزشی «زن و محیط‌زیست» با همت امور زنان و خانواده شرکت برق منطقه‌ای خوزستان و سخنرانی فاطمه‌مرعشی، دکترای محیط‌زیست و مشاور مدیرکل اداره محیط‌زیست خوزستان برگزار شد.

 به گزارش مناقصه‌مزایده، مشاور مدیرعامل در امور زنان و خانواده در این سمینار گفت: زنان در پی‌ریزی آینده جوامع نقش کلیدی و حیاتی را برعهده دارند، چرا که دامان مادر اولین مدرسه‌ای است که هر کودک، علاوه بر الفبای عشق، با خوب و بد زندگی آَشنا می‌شود.

شهنازاحمدی روزبهانی ادامه‌داد: اگر زنان از مشکلات و معضلات زیست‌محیطی و روش‌های مقابله با آنها آگاه شوند، تأثیر بسیاری در کودکان، اعضای خانواده و اطرافیان خود خواهند گذاشت، آنان می‌توانند در کنار انجام وظیفه مادری و شاغل بودن نقش نگهبان محیط‌زیست را هم ایفا کرده و فرهنگ صحیح محیط‌زیستی را نیز به نسل‌های بعد منتقل کنند.

وی مهم‌ترین نقش‌های زنان در حفظ محیط‌زیست را برشمرد و افزود: زنان به دلیل نقش مهمی که در اداره خانه برعهده دارند می‌توانند عامل اصلی اصلاح فرهنگ مصرف که تأثیر ویژه‌ای در رفتار صحیح محیط‌زیستی است داشته باشند، اگر زنان از فرهنگ مناسبی در زمینه مصرف آب برخوردار باشند با انتقال این فرهنگ به اعضای خانواده می‌توانند سالانه ۱۵۰ هزار لیتر آب در خانواده خود صرفه‌جویی کنند. همچنین با اصلاح الگوی مصرف نقش ویژه‌ای در کاهش مصرف برق و کاهش آلاینده‌های جوی توسط نیروگاه‌های تولید برق، داشته باشند.

مشاور مدیرعامل شرکت در امور زنان و خانواده، بیان‌کرد: اگر زنان برای نظافت خانه، شستشوی خودرو، تفکیک زباله در مبدا و موارد دیگر، برنامه محیط‌زیستی مناسبی داشته باشند، بخش عظیمی از مشکلات زیست‌محیطی حل خواهد شد.

در ادامه برنامه، مشاور مدیرکل اداره محیط‌زیست خوزستان به عنوان سخنران این نشست، گفت: محیط‌زیست مرز ندارد و آلودگی و آثار تخریب در یک نقطه، بر نقاط دیگر هم اثر می‌گذارد، مانند اثر گلخانه‌ای، تخریب لایه اوزون، آلودگی‌های هسته‌ای، تخریب زیست‌گاه‌ها و همه موارد ریز و درشت محیط‌زیستی که در اطراف ما وجود دارد و روزانه با آنها زندگی می‌کنیم.

فاطمه‌مرعشی با بیان آن‌که نباید کسی این کشتی محیط‌زیستی که همه بر آن سوار هستیم را سوراخ کند، افزود: از دلایل اصلی آلودگی محیط‌زیست می‌توان به افزایش جمعیت، بالا رفتن مصرف در اثر رشد جمعیت، بالا رفتن میزان تولید و رشد بی‌رویه صنایع اشاره کرد.

وی تصریح کرد: از عمده‌‌ترین معضلات و مشکلات محیط‌زیستی می‌توان به بروز انواع آلودگی‌ها در آب، خاک و هوا، گرم شدن کره‌زمین، کاهش منابع آشامیدنی، فرسایش خاک، بروز بیماری‌های ناشناخته، شور شدن خاک‌های زراعی، تخریب منابع طبیعی، گسترش بیایان‌ها، باران‌های اسیدی و… اشاره کرد.

این مدرس دانشگاه در حوزه محیط‌زیست، گفت: در مقیاس ملی علاوه بر مسایل فوق، با بحران‌های محیط‌زیست دیگری مانند ریزگرد‌ها و شرایط نگران‌کننده کاهش باران و… رو‌به‌رو هستیم، تنها راه عبور از این مسایل حساسیت همه قشر‌ها مخصوصاً بانوان به عنوان نیمی از جمعیت به مسایل و همراهی با الگوی صحیح استفاده از محیط‌زیست است.

مشاور مدیرکل اداره محیط‌زیست خوزستان با بیان این‌که ما در مقابل نسل آینده پاسخگو هستیم، بیان‌کرد: بانوان باید به مسایل محیط‌زیستی، ورودی جدی‌تر داشته باشند و با آگاهی از مشکلات و معضلات محیط‌زیستی زمینه‌ساز زندگی بهتر برای امروز و فردای این خاک باشند.