همایش ملی پیشگیری از حوادث غرق‌شدگی در بندر انزلی برگزار شد

همایش ملی پیشگیری از حوادث غرق‌شدگی در بندر انزلی برگزار شد دومین همایش ملی پیشگیری از حوادث غرق‌شدگی با حضور مسؤولان ارشد کشوری، استانی و اساتید دانشگاه‌های کشور در دهکده ساحلی شهرستان بندرانزلی برگزار شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این همایش با اشاره به این‌که با اجرای طرح تحول سلامت […]

همایش ملی پیشگیری از حوادث غرق‌شدگی در بندر انزلی برگزار شد

دومین همایش ملی پیشگیری از حوادث غرق‌شدگی با حضور مسؤولان ارشد کشوری، استانی و اساتید دانشگاه‌های کشور در دهکده ساحلی شهرستان بندرانزلی برگزار شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این همایش با اشاره به این‌که با اجرای طرح تحول سلامت در کشور این فرصت ایجاد شد تا جامعه درک کند که سلامت تنها با درمان محقق نمی‌شود، گفت: در جامعه کنونی فردی که از آرامش جسمی و روحی و روانی برخوردار باشد فرد سالم محسوب می‌شود.

شاهرخ یوسف‌زاده‌چابک با بیان این‌که تنها ۲۵ درصد از فعالیت‌های حوزه سلامت جامعه در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی صورت می‌گیرد و ۷۵ درصد این فعالیت‌ها خارج از این حوزه است، افزود: مقوله آموزش و فرهنگسازی در پیشگیری از عوامل تهدید‌کننده سلامت در جامعه بسیار اثرگذار است.

وی با تأکید بر این‌که شیوه رفتار در مدیریت حوادث نیازمند بازنگری و تغییرات است، خاطرنشان کرد: همایش پیشگیری از حوادث غرق‌شدگی با هدف سازماندهی و افزایش همکاری‌های متولیان حوزه ساماندهی سواحل در استان گیلان برگزار شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان غرق‌شدگی را جزو حوزه تروما عنوان کرد و با بیان این‌که این پدیده یکی از عوامل مهم تهدیدات سلامت جامعه محسوب می‌شود، افزود: حوادث ترافیکی از دیگر مقوله‌های مهم تروما تلقی می‌شود و آمار کشته‌شدگان، حوادث رانندگی پس از انقلاب به ۸۰۰ هزار نفر می‌رسد. یوسف زاده چابک با تأکید بر این‌که پدیده غرق‌شدگی تنها مختص دریا نیست و شامل رودخانه‌ها، استخر‌ها و برکه‌ها نیز می‌شود، خاطرنشان‌کرد: دومین همایش ملی پیشگیری از حوادث غرق‌شدگی با حضور اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های مختلف کشور در بندر‌انزلی برگزار شده است .

وی با اشاره به این‌که راهکارهای نوین و مبتنی بر روش‌های علمی به منظور کاهش تلفات حوادث غرق‌شدگی در این همایش بررسی و بیان می‌شود، تصریح کرد: این همایش از سوی مرکز تحقیقات ترومای جاده‌ای دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان این‌که روش‌های علمی، تخصصی و پژوهشی در روند کاهش حوادث ناشی از غرق شدگی اثر‌گذار است، اظهارداشت: با استفاده از سیستم کاهش حوادث تروما می‌توان حوادث و تلفات موجود در کشور را کاهش داد.

یوسف‌زاده چابک با تأکید بر این‌که طرح جامع سیستم تروما در استان گیلان با هماهنگی بسیار خوب دست‌اندر‌کاران این حوزه به‌کار خود ادامه می‌دهد، بیان‌کرد: با اقدامات صورت گرفته در این حوزه آمار تلفات حوادث جاده‌ای نوروز امسال در گیلان با کاهش مواجه بود.

وی با اشاره به این‌که حوزه تروما حوادثی چون سقوط حین کار، سقوط سالمندان، سوختگی، مسمومیت و غرق شدگی را در بر می‌گیرد، تأکیدکرد: مرکز تحقیقات ترومای جاده‌ای گیلان به عنوان تنها مرکز تحقیقات ترومای مستقر در شمال کشور در حوزه‌های مختلف تروما فعالیت می‌کند.