برخورد با اجرای نماهای رومی در دستور کار نظارت عالیه استان

برخورد با اجرای نماهای رومی در دستور کار نظارت عالیه استان رییس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان اداره کل راه و شهر‌سازی قزوین گفت: اجرای نماهای رومی در ساختمان‌ها براساس مصوبه کمیسیون ماده ۵ در قزوین همچنان ممنوع بوده و در صورت مشاهده براساس قانون با سازندگان برخورد می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده به […]

برخورد با اجرای نماهای رومی در دستور کار نظارت عالیه استان

رییس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان اداره کل راه و شهر‌سازی قزوین گفت: اجرای نماهای رومی در ساختمان‌ها براساس مصوبه کمیسیون ماده ۵ در قزوین همچنان ممنوع بوده و در صورت مشاهده براساس قانون با سازندگان برخورد می‌شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، حامد عبدالرزاقی در این باره عنوان‌کرد: اجرای نماهای رومی از سال گذشته در قزوین از سوی کمیته ارتقای سطح کیفی سیما و منظر شهری و کمیسیون ماده ۵ ممنوع و شهرداری‌ها نیز موظف شدند تا هنگام صدور پروانه‌های ساختمانی این موضوع را لحاظ کنند.

وی با بیان این‌که اجرای چنین نماهایی با دو ایراد اساسی روبه‌رو بوده، تأکیدکرد: عدم کیفیت لازم در اجرا و متناسب نبودن اتصال آن به سازه ساختمان از جمله ایرادات وارد شده بوده که با وجود حجم و وزن زیاد آن، هنگام وقوع زلزله نیز مستعد ریزش هستند.

عبدالرزاقی یادآور شد: مسأله دوم آن است که از نظر سیما و منظر شهری نیز نماهای رومی با ارزش‌های ایرانی و اسلامی ما مغایر بوده و به منظر شهری نیز آسیب می‌رساند و در عین حال نیز با طراحی نورپردازی‌های شدید در آنها باعث ایجاد آشفتگی منظر شهر‌ها هنگام شب شده و در روز نیز هیچ تناسبی با نماهای مجاور خود ندارند.

این مسؤول با اشاره به این‌که پیش از این نیز اجرای این نوع نما‌ها با قوانین مقررات ملی ساختمان مغایرت داشت، تصریح‌کرد: واحد نظارت عالیه اداره کل راه و شهرسازی لزوم عدم اجرای نماهای رومی را در دستور کار جدی خود قرارداده و با سازندگانی که اقدام به اجرای آن کنند، برخورد خواهد کرد.

عبدالرزاقی در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر شاهد اجرای نماهای رومی در برخی از ساختمان‌های سطح شهر قزوین هستیم، گفت: ساختمان‌های یاد شده پیش از تصویب این قانون پروانه‌های خود را اخذ کرده‌اند.

وی اضافه‌کرد: با برگزاری سومین جشنواره ساختمان‌های برتر استان قزوین در اسفند ماه جاری نیز به دنبال معرفی الگوهای مناسب در بخش نماهای ساختمانی هستیم زیرا با معرفی الگوهای جدید به همراه تشویق سازندگان و مهندسان ساختمانی می‌توانیم باعث ایجاد تغییرات مثبت در این حوزه، به خصوص مصالح به‌کار گرفته شده در آنها باشیم.

رییس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی قزوین در پایان تأکیدکرد: در دومین جشنواره ساختمان‌های برتر استان در سال گذشته، ساختمان‌هایی توانستند رتبه ممتاز را کسب کنند که از مصالح آجری در نماهای خود استفاده کرده که هم با ارزش‌های ایرانی و اسلامی تناسب داشت و هم این‌که از نظر اقلیمی و بومی دارای همخوانی بودند.