یکم آذر به عنوان روز اصفهان و قوس آذر به عنوان نماد اصفهان انتخاب شد

یکم آذر به عنوان روز اصفهان و قوس آذر به عنوان نماد اصفهان انتخاب شد با تصویب شورای اسلامی شهر اصفهان اول آذرماه به عنوان روز نکوداشت اصفهان و همچنین نگاره تاریخی منقوش بر کاشی‌کاری‌های سر در بازار قیصریه (قوس‌آذر) که با اقتباس از صورت فلکی برج قوس طراحی شده به عنوان نماد اصفهان انتخاب […]

یکم آذر به عنوان روز اصفهان و قوس آذر به عنوان نماد اصفهان انتخاب شد

با تصویب شورای اسلامی شهر اصفهان اول آذرماه به عنوان روز نکوداشت اصفهان و همچنین نگاره تاریخی منقوش بر کاشی‌کاری‌های سر در بازار قیصریه (قوس‌آذر) که با اقتباس از صورت فلکی برج قوس طراحی شده به عنوان نماد اصفهان انتخاب شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی شهرداری اصفهان اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، در سال ۱۳۸۴ تعدادی از اصفهان‌شناسان و دوستداران میراث فرهنگی، براساس مستندات تاریخی، پیشنهاد ثبت یکم آذرماه به عنوان روز اصفهان را مطرح کردند.

براساس این مستندات، طالع بنیان شهر اسطوره‌ای اصفهان در ماه آذر (قوس) دیده شده و در بسیاری از متون کهن، خشت اول شهر اصفهان را در ماه آذر گذاشتند و برج قوس را طالع اصفهان انتخاب کرده‌اند. همچنین باروی اصفهان در این ماه بنا نهاده شده است.

از همین رو جمعی از اصفهان‌شناسان و اصفهان‌پژوهان، در سال ۸۴ پیشنهاد این نامگذاری را مطرح و مستندات تاریخی خود را ارایه کرده بودند. این خواسته اصفهان‌شناسان از سال ۸۴ تاکنون محقق نشده بود تا این‌که امروز شورای اسلامی شهر اصفهان اول آذرماه را به عنوان روز نکوداشت اصفهان انتخاب کرد.

طی مصوبه شورای شهر اصفهان اول آذرماه به عنوان روز اصفهان انتخاب شد و هفته نخست اردیبهشت ماه هفته فرهنگی اصفهان خواهد بود.

همچنین مقرر شد پیگیری‌های لازم جهت ثبت یکم آذر به عنوان روز ملی اصفهان در تقویم رسمی کشور انجام شود.

قدرت‌ا…‌نوروزی، شهردار اصفهان در پیامی پیرامون تصویب روز و نشان اصفهان نوشت: افتخار مدیریت شهری است که در این دوره دیدگاه خود را با دیدگاه اصفهان‌شناسان همراه ساخته و براساس خواسته‌ای که آنان از سال ۸۴ داشتند یکم آذرماه را به عنوان روز اصفهان به رسمیت می‌شناسد.