ایجاد تشکل کارگاه‌های تولیدی خوشه فرش دستباف در مازندران

ایجاد تشکل کارگاه‌های تولیدی خوشه فرش دستباف در مازندران تشکل کارگاه‌های تولیدی خوشه فرش دستباف استان مازندران با حضور ۲۵ عضو رسماً ایجاد و ثبت شد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران، سیدمصطفی‌موسوی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران گفت: فرایند توسعه خوشه فرش دستباف استان مازندران بیش از یک‌سال است […]

ایجاد تشکل کارگاه‌های تولیدی خوشه فرش دستباف در مازندران

تشکل کارگاه‌های تولیدی خوشه فرش دستباف استان مازندران با حضور ۲۵ عضو رسماً ایجاد و ثبت شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران، سیدمصطفی‌موسوی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران گفت: فرایند توسعه خوشه فرش دستباف استان مازندران بیش از یکسال است که با نظارت شرکت شهرک‌های صنعتی آغاز شده و هدف آن بهبود وضعیت صنعت قالی‌بافی مازندران است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران بیان‌داشت: علی‌رغم وجود تعداد قابل توجهی از کارگاه‌داران در خوشه فرش دستباف، متأسفانه در بحث صادرات و توسعه بازارهای بین‌المللی، این صنعت توفیق چندانی نداشته است و علاوه بر مشکلاتی که به‌طورکلی بر بخش صادرات فرش دستباف کشور حاکم است، عدم ارتباط فعالان این صنعت در استان با بازرگانان و هیأت‌های تجاری را می‌توان یکی از مهم‌ترین دلایل ناکامی فرش مازندران در بازارهای صادراتی دانست.

همچنین سمیه‌طوسی، مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری گفت: حضور پررنگ بانوان مازندران در بخش تولید فرش دستباف سبب ایجاد اشتغال و درآمد مناسبی در خانوار می‌شود.

طوسی فعالیت و همکاری بانوان در قالب تشکل فرش دستباف می‌تواند بسیاری از مشکلات و چالش‌های این صنعت مانند تأمین مواد‌اولیه، بازاریابی و حضور مشترک در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی را رفع کند.

وی تصریح‌کرد: فعالیت ارزشمند بانوان مازندرانی سبب کاهش معضلات اجتماعی به‌خصوص در بخش خانواده‌های بی‌سرپرست و یا بدسرپرست خواهد شد که یکی از اهداف توسعه استان مازندران است.

طوسی تأکید‌کرد: تمامی حمایت‌های قانونی لازم در راستای فعالیت تشکل فرش دستباف از بانوان هنرمند استان، از سوی استانداری مازندران صورت می‌پذیرد.

قلی‌پور‌کنعانی، مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری خاطرنشان‌کرد: امید است با فعالیت مناسب هنرمندان استان و نهادهای مرتبط با فرش دستباف، در سال‌های آتی شاهد توسعه این صنعت در استان باشیم.

پور‌کنعانی افزود: به منظور ایجاد روابط تجاری مناسب در خوشه فرش دستباف مازندران، پس از بررسی زوایای مختلف این مسأله، مذاکرات لازم با اتاق بازرگانی استان انجام گرفته و براساس نظر کارشناسی در این بخش، ایجاد تشکل تولیدکنندگان فرش دستباف به‌منظور تقویت روابط تجاری، به‌خصوص در بخش بین‌المللی، می‌تواند گامی مؤثر در توسعه بازار صادراتی فرش دستباف استان باشد.

وی اظهارداشت: در همین راستا، با توجه به این‌که اکثریت تولیدکنندگان این صنعت را بانوان مازندرانی تشکیل می‌دهند، ایجاد تشکل فرش دستباف مورد حمایت دفتر امور بانوان و خانواده استانداری و اتاق بازرگانی استان مازندران در برنامه عملیاتی خوشه فرش دستباف قرار گرفت و با حضور کارگاه‌داران فرش دستباف از تمامی شهرستان‌های استان مازندران، این انجمن با تعداد ۲۵ کارگاه تولیدی در اتاق بازرگانی استان رسماً ایجاد و ثبت شد.