سرطان‌های دستگاه گوارش، دومین علت مرگ‌ومیر در کشور

سرطان‌های دستگاه گوارش، دومین علت مرگ‌ومیر در کشور رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی درباره تشخیص زودهنگام سرطان دستگاه گوارش، گفت: این در حالی است که سرطان‌های دستگاه گوارش به عنوان دومین علت مرگ‌ومیر ناشی در کشور مطرح می‌شود، ایجاد حساسیت درباره علائم این بیماری برای رسیدن […]

سرطان‌های دستگاه گوارش، دومین علت مرگ‌ومیر در کشور

رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی درباره تشخیص زودهنگام سرطان دستگاه گوارش، گفت: این در حالی است که سرطان‌های دستگاه گوارش به عنوان دومین علت مرگ‌ومیر ناشی در کشور مطرح می‌شود، ایجاد حساسیت درباره علائم این بیماری برای رسیدن به درمان مطلوب، می‌تواند بسیار مثمرثمر باشد.

فریبرز منصورقناعی، رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد با بیان این مطلب که بیشترین میزان ابتلا به سرطان معده و روده در استان‌های شمالی و کمترین میزان در استان‌های مرکزی و جنوبی وجود دارد، افزود: متأسفانه علایم تشخیصی این نوع سرطان‌ها علایم ویژه‌ای نیستند و یا به علت اینکه دقت کافی در این خصوص وجود ندارد موجب می‌شود که دیر تشخیص داده شود.

وی ادامه داد: جدی گرفتن علائمی مانند تهوع و استفراغ خونی یا بدون خون، احساس سیری زودرس، مشکل در بلع، کاهش وزن بدون دلیل، کم‌خونی فقرآهن به دلیل ناشناخته، خستگی و بی‌حالی، وجود خون در مدفوع، خونریزی از مقعد، مدفوع تیره، تغییر در عادات مزاج، بسیار حائز اهمیت است.

قناعی در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به کهنسال بودن استان گیلان تأکید کرد: همه افراد از ۵۰سالگی، می‌بایست تست‌ها و آزمایشات مربوط به این نوع بیماری‌ها را انجام دهند، البته درخصوص افرادی که فامیل درجه یک مبتلا به این نوع سرطان‌ها و حتی پولیپروده دارند، باید حداقل ۱۰سال زودتر اقدام شود.

وی وجود چاقی و کبد چرب، عدم تحرک کافی، مصرف چای داغ، مصرف دخانیات و الکل را از عوامل اثرگذار سرطان‌های دستگاه گوارش خواند و اذعان کرد: مصرف تریاک نیز ارتباط مستقیمی با بروز سرطان‌هایی نظیر معده، لوزالمعده، ریه، مثانه و…دارد.

قناعی با تصریح بر این که هیچ تست استانداردی برای سرطان مری و معده وجود ندارد، گفت: اما سرطان روده بزرگ پیشگیری شونده‌‌ترین سرطان‌هاست و از طریق توجه به علائم، توجه به سابقه خانوادگی، غربالگری منظم و مشخص، کاهش مصرف سرخ کردنی، قابل پیشگیری است.

این مقام مسؤول با ارایه آمار سرطان در کشور، خاطرنشان کرد: سالیانه در کشور ۱۱۲ هزار مورد سرطان در کشور ثبت می‌شود، در این میان سهم سرطان‌های گوارشی ۱۵۸ مورد به ازای ۱۰۰هزار نفر است که این آمار در جهان ۱۸۲ مورد در هر ۱۰۰هزار نفر گزارش شده است، با اینکه روند ابتلا به سرطان در کشور روندی فزاینده است، اما سونامی سرطان وجود ندارد. وی ادامه داد: در استان گیلان آمار ابتلا به سرطان روده بزرگ نسبت به ۱۵ سال گذشته، رشد دو برابری را تجربه کرده است.

رییس مرکز گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اشاره به روند روبه رشد سرطان روده بزرگ در کشور تصریح کرد: در سال ۴۰۰۰ نفر بر اثر سرطان فوت می‌کنند و حدود ۷۰۰۰ مورد جدید شناسایی می‌شود. در گیلان نیز بین ۳۵۰ تا ۴۵۰ مورد سرطان معده وجود دارد.

این مقام مسؤول در پایان سخنان خود مصرف کمتر گوشت قرمز و غذاهای فرآوری شده و مصرف بیشتر میوه و سبزیجات تازه، ورزش منظم و روزانه، رعایت بهداشت دهان و دندان، استفاده از آب آشامیدنی سالم و توجه به سابقه خانوادگی را توصیه کرد. .