ایمنی شرکت فولاد مبارکه سرآمد شرکت‌های همتراز است

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات ایمنی شرکت فولاد مبارکه سرآمد شرکت‌های همتراز است دومین جلسه ارتقای ایمنی با حضور جمعی از مدیران، ایرج دانا، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات و مسؤولین شیفت‌های کاری با رویکرد نقش ایمنی فرایند «proses safety management» در ارتقای کیفیت و کمیت محصول […]

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات

ایمنی شرکت فولاد مبارکه سرآمد شرکت‌های همتراز است

دومین جلسه ارتقای ایمنی با حضور جمعی از مدیران، ایرج دانا، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات و مسؤولین شیفت‌های کاری با رویکرد نقش ایمنی فرایند «proses safety management» در ارتقای کیفیت و کمیت محصول و کاهش حوادث انسانی و تجهیزاتی، در سالن مرکز تحقیقات شرکت فولاد مبارکه برگزار شد.

به گزارش مناقصه مزایده، در این جلسه دکتر ایرج دانا به عنوان مدرس این دوره، ضمن ارایه مطالبی در زمینه PSM عنوان کرد: توسعه پایدار به عنوان یک استراتژی اصلی برای برآورد نیاز‌ها بدون داشتن آثار سویی روی سلامت انسان و جلوگیری از به مخاطره انداختن قابلیت‌های تولید، چند سالی است در پروژه‌ها و سازمان‌ها مد نظر قرار گرفته می‌شود.

وی افزود: بر این اساس، انسان‌ها نقش محوری در ارتباط با توسعه پایدار بر عهده دارند که مستحق برخورداری از یک زندگی سالم هماهنگ با توسعه‌های سازمانی می‌باشند. سازمان‌هایی که حفاظت از کارکنان را در فعالیت‌های خود در نظر می‌گیرند و اهمیت آن‌ها را همسان کیفیت محصولات و خدمات خود میپندارند، معمولاً اهداف و برنامه‌هایی را برای رسیدگی به اینگونه موضوعات اختصاص می‌دهند.، در این میان شرکت فولاد مبارکه نیز به عنوان یک شرکت بزرگ در کشور، سرآمد شرکت‌های همتراز است که در زمینه ایمنی و آتش‌نشانی توانسته جایگاه خوبی را در بین شرکت‌های بزرگ داشته باشد.

وی ایمنی فرایند‌ها را جزو لاینفک مدیریت ایمنی خواند و با اشاره به حادثه پالایشگاه تگزاس که در سال ۲۰۰۵ رخ داد و منجر به کشته و زخمی شدن بیش از ۱۹۶ نفر گردید، نقش PSM را در ارتقای کیفیت و کمیت محصول و کاهش حوادث انسانی و تجهیزاتی برای حاضرین تشریح نمود.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، با بیان علل اصلی، پایه و ریشه‌ای این حادثه، عدم توجه اپراتور، عدم رعایت دستورالعمل کاری، غیبت سرپرست شیفت در محیط کار، عدم ارتباط بین دو شیفت کاری، پیگیری رفع مغایرت‌های ایمنی، تجهیزات اندازه‌گیری ناکارآمد، بی‌توجهی به (رویدادها) و ناهنجاری‌های رخ داده شده و توجه نکردن رویدادهای مشابه را از علل ۸ گانه این حادثه برشمرد و گفت: نتایج حاصل از بررسی رویداد‌ها ما را به این باور می‌رساند که بهبود عملکرد ایمنی در فعالیت‌های سازمانی ابتدا در گرو تغییر و اصلاح رویکرد همگانی به مقوله سلامت و ایمنی و بعد از آن مدیریت ایمنی فرایند است. نقش اصلی در تغییر و اصلاح رفتار‌ها و رویکرد همگانی متوجه مدیران و مسؤولین واحد‌ها و فرهنگ‌سازی در قالب اجرای آموزش‌های مؤثر است تا با اصلاح رفتارهای ناهنجار به رفتارهای ایمن و هنجار، سطح ایمنی ارتقا یابد.

ایرج دانا خاطرنشان کرد: این اصلاح رویکرد در سطح مدیران و سرپرستان شیفت به صورت احساس تعهد مدیریتی و التزام به رعایت دستورالعمل‌های کاری بروز می‌کند. سرپرستان شیفت خود محرک اصلی تغییر در رفتار ایمنی کارکنان می‌باشند و باید توجه داشت تغییر رفتار بسیار دشوار و زمان بر بوده بنابراین لازمه تحقق آن استمرار در برنامه‌ها و پافشاری بر آن‌ها است.

 

در ادامه جلسه، گارگاه آموزشی با موضوع ایمنی در مخازن بسته برگزار و در پایان از طرف معاونت بهره‌برداری از گروه برتر این دوره تقدیر به عمل آمد.