تروما معضل اصلی کشورهای در حال توسعه است

تروما معضل اصلی کشورهای در حال توسعه است رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: تروما یکی از مهم‌ترین معضل کشور‌های در حال توسعه است. شاهرخ یوسف‌زاده چابک در سومین همایش ملی پیشگیری از غرق‌شدگی، در دهکده ساحلی بندرانزلی با اشاره به اهمیت تروما به عنوان معضل اصلی کشورهای در حال توسعه اظهار کرد: مرکز تحقیقات […]

تروما معضل اصلی کشورهای در حال توسعه است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: تروما یکی از مهم‌ترین معضل کشور‌های در حال توسعه است.

شاهرخ یوسف‌زاده چابک در سومین همایش ملی پیشگیری از غرق‌شدگی، در دهکده ساحلی بندرانزلی با اشاره به اهمیت تروما به عنوان معضل اصلی کشورهای در حال توسعه اظهار کرد: مرکز تحقیقات ترومای جاده‌ای گیلان با محوریت پیشگیری از حوادث ترافیکی برنامه‌های متعددی را در دستور کار خود قرارداده است البته تروما مفهوم وسیعتری را در بردارد و این مرکز در زمینه سوانح سوختگی، غرق‌شدگی، مسمومیت‌ها نیز فعالیت دارد.

وی ادامه داد: طرح ریجستری غرق‌شدگی با تلاش مرکز تحقیقات تروما جاده‌ای گیلان و همکاری وزارت بهداشت و چند دانشگاه علوم پزشکی در سطح کشور در حال انجام است.

یوسف‌زاده ادامه داد: وضع قوانین، نظارت و آموزش، بیش از عوامل داخل بخشی در تروما تأثیر‌گذار است در سایر بیماری‌ها سهم بخش بهداشت و درمان ۲۵ درصد و سهم مؤلفه‌های اجتماعی اثرگذار دیگر ۷۵ درصد است که این رقم در مورد تروما کاملاً متفاوت و به نسبت زیادی بستگی به شرایط موجود دارد.

وی با تصریح بر هزینه‌های بیماری ناشی از تروما گفت: هزینه‌های بیماری مانند سرطان قابل مقایسه با هزینه تروما نیست، تروما نقطه مشترک لازم برای ایجاد هماهنگی‌های آموزشی است و این هماهنگی تنها با عزم ملی تشریک مساعی، ارتباطات و فعالیت‌های مشترک و بین سازمانی میسر است و ایجاد این هماهنگی توسط متولیان بهداشت و درمان و دانشگاه‌های علوم پزشکی به تنهایی ممکن نیست.

ضمناً در جلسه افتتاحیه پروژه‌های مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان گیلان در عصر پنج‌شنبه ۶ تیرماه، هفت پروژه مرکز فوریت‌های پزشکی استان گیلان با حضور رئیس سازمان اورژانس در این مرکز در رشت افتتاح شد.

پیمان اسدی، مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گیلان گفت: این پروژه‌ها شامل افتتاح واحد، MCMCEOC  اتوماسیون عملیاتی، ساختمان جدید پایگاه‌های اورژانس منطقه ۱۴، ۳۵، ۵۶، رشت و تله مدیسن است.

وی افزود: برای راه‌اندازی اتوماسیون، عملیاتی شامل نرم‌افزار و اجرای کارمانیا، سخت‌افزار کامپیوتری و سرورهای (کارمانیا)، گوشی اعزام و سیم‌کارت‌ها و ساختمان در مجموع پنج میلیارد و ۷۳۸ میلیون و ۱۲۰ هزار ریال هزینه شده است. مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گیلان دارای بیش از ۴۰۰ نیرو، ی۱۲۰دستگاه آمبولانس، دوموتور لانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس است.