دور جدید صادرات سایپا پس از اعمال تحریم‌ها

دور جدید صادرات سایپا پس از اعمال تحریم‌ها گروه خودروسازی سایپا با تیم مدیریتی جدید خود، همزمان با تلاش برای پایان دادن به مشکلات باقیمانده از سال‌های پیش، به ویژه در زمینه تولید و تحویل خودروهای معوق، به روزهای پس از بحران تحریم‌ها نیز می‌اندیشد و از توسعه بازار و تقویت شاهرگ حیاتی فروش در […]

دور جدید صادرات سایپا پس از اعمال تحریم‌ها

گروه خودروسازی سایپا با تیم مدیریتی جدید خود، همزمان با تلاش برای پایان دادن به مشکلات باقیمانده از سال‌های پیش، به ویژه در زمینه تولید و تحویل خودروهای معوق، به روزهای پس از بحران تحریم‌ها نیز می‌اندیشد و از توسعه بازار و تقویت شاهرگ حیاتی فروش در روزهای پس از بحران غافل نشده است. این گروه خودروسازی در برنامه‌ریزی‌های استراتژیک خود، علاوه بر اجرای پروژه‌های توسعه محصول و تلاش برای حفظ و افزایش سهم خود از بازار داخلی به حوزه راهبردی صادرات و حضور بیشتر در بازارهای جهانی نیز توجه جدی دارد.

تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی هر چند در ابتدا سایپا را مانند سایر بخش‌های اقتصادی کشور با چالش مواجه کرد اما رویکرد مدیران جدید سایپا در تکیه بر توان داخلی در راستای بی‌اثر کردن تحریم‌ها، به تقویت بنیادهای تولید در این گروه خودروسازی منجر شد تا با توانی بیشتر و اطمینان‌بخش‌تر، گام در مسیر تحول بگذارند.

سایپا پیشینه قابل قبولی در حوزه صادرات داشته و اینک با اجرای برنامه‌های اصلاحی در بیشتر فرآیندها، از جمله صادرات و با بهره بردن از زیرساخت‌های موجود، حضور در بازارهای جهانی و رونق صادرات را به عنوان یک اقدام ضروری در دستور کار خود قرار داده است.

این گروه خودروسازي در سال ۱۳۷۷ با طيف گسترده‌ای از محصولات متنوع در زمينه خودرو، قطعات و خدمات وابسته، فعاليت‌هاي خود را در عرصه صادرات آغاز كرد. توضيح چگونگي و زمان آغاز فعاليت‌هاي صادراتي این گروه، نيازمند ذكر ‌این موضوع است كه تا قبل از سال ۱۳۷۹ اسنادي درخصوص صادرات محصولات شركت سايپا به برخي از كشورها از جمله كشورهاي حاشيه خليج‌فارس موجود است، اما آمار مشخصي از ميزان صادرات در دست نيست، در نتيجه صادرات به‌صورت موردي و غيرعلمی ‌و غيرسيستماتيك و عمدتاً در تيراژ پایين صورت می‌گرفت. اما از سال ۱۳۷۹ تاكنون كه صادرات در سايپا شكل سيستماتيك به خود گرفته و در استراتژي‌هاي ‌این مجموعه جايگاه و اهميت خود را پيدا كرده، ‌این گروه موفق به ارسال بيش از ۲۳۷ هزار دستگاه از محصولات خود به بازارهاي هدف شده است. حفظ رتبه اول صادرات خودروی كشور طي چند سال اخير، سودآوري در صادرات، صادرات با برند‌ایراني و خدمات پس از فروش گسترده در خارج از كشور باوجود تحريم‌هاي بين‌المللي، از مهم‌ترين دستاوردهاي سايپا در ‌این زمينه است. سايپا تنها شركت خودروساز در ‌ایران است كه هشت بار به عنوان صادركننده نمونه و دو بار به عنوان صادركننده ممتاز كشور در صنعت خودرو كشور انتخاب شده است.

سودآوري و صادرات تحت برند سايپا

صادرات سايپا همواره با در نظر گرفتن دو اصل سودآور بودن صادرات و صادرات تحت نام و برند‌ایراني خود،  انجام شده كه تداوم و پافشاري بر رعايت ‌این اصول موجبات رشد و شكوفايي و توسعه فعاليت‌هاي صادراتي ‌این گروه در بازارهاي هدف را فراهم كرده است. صادرات خودرو علاوه بر ارزآوري، پايداري كسب‌وكار صادراتي، افزايش سودآوري، سبب ‌ایجاد زمينه‌هاي صادرات خدمات فني و مهندسي با ارزش‌افزوده بالا، برخورداري از معافيت‌هاي تعرفه‌ای و مالياتي و حمايت‌هاي ناشي از توليد و همچنين موجب ارتقای برخي از مزيت‌هاي رقابتي محصولات در بازارهاي صادراتي می‌شود. متعاقب ‌این موضوع گروه خودروسازي سايپا با اتخاذ صحيح روش‌هاي نوين بازاريابي و فروش و تجارت بين‌الملل و فعاليت‌هاي صادراتي نظام‌مند، برنامه‌ريزي خود را در جهت استفاده از ‌این فرصت‌ها انجام داده كه يكي از نتايج آن استمرار صادرات شركت سايپا عليرغم بي‌ثباتي شرايط سياسي در اغلب بازارهاي هدف در سال‌هاي اخير بوده است.

مزيت‌هاي رقابتي محصولات سايپا

گروه خودروسازي سايپا به عنوان بزرگ‌ترين صادركننده خودرو در سال‌هاي اخير، با وجود محدوديت‌هاي موجود، تمامی ‌تلاش خود را براي توسعه بازارهاي صادراتي با بهره‌گيري از مزيت‌هاي رقابتي محصولات خود همچون مصرف سوخت اقتصادي، قيمت رقابتي، گستردگي خدمات پس از فروش، قيمت مناسب قطعات يدكي و استفاده گسترده از محصولات صادراتي سايپا در ناوگان عمومی ‌بازارهاي هدف، انجام داده است و اميدوار است در سال جاري نيز بتواند به واسطه دستيابي به اهداف برنامه‌ريزي شده خود، جايگاه ‌این گروه در كارزار صادرات كشور حفظ كرده و بهبود بخشد. براساس اقدامات و فعاليت‌هاي صورت گرفته، سايپا تاكنون به سوريه، عراق، مصر، ونزوئلا، الجزاير، سودان، ليبي، يمن، آذربايجان، تركمنستان، بلاروس، ارمنستان، افغانستان، اوكراين، سنگال، نيجريه، كامرون، ساحل عاج و غنا صادرات داشته است.

صادرات قطعات منفصله و ارائه خدمات پس از فروش

صادرات قطعات منفصله نسبت به خودروهای کامل از ثبات و استمرار بيشتري برخوردار است، چرا كه صادرات قطعات منفصله زمينه‌ساز صادرات خدمات فني و مهندسي است كه از ارزش‌افزوده بالايي برخوردار بوده و موجب‌ ایجاد دانش جديد در سازمان می‌شود. علاوه بر این، ‌ایجاد شبكه فروش و خدمات پس از فروش در بازارهاي هدف صادراتي به عنوان يكي از پيش‌شرط‌هاي ورود به بازار است كه در مراحل اوليه مطالعات بازار به آن پرداخته می‌شود. همان‌طور كه اشاره شد، اهميت ‌این موضوع تا آنجاست كه «خدمات پس از فروش به عنوان يكي از اصلي‌ترين مزيت‌هاي رقابتي محصولات صادراتي سايپا، نقش مهمی ‌در موفقيت‌هاي صادراتي این گروه  داشته و دارد.»

بازار فعلي محصولات سايپا

تونس: براساس استراتژي‌هاي تدوين شده، صادرات قطعات پلتفرمی‌ و بدنه‌ای محصولات خانواده پرايد و تيبا به كشور تونس به منظور بازطراحي جزیي و مونتاژ محصول در دستور كار قرار دارد كه به همين منظور، تاكنون اقداماتي از قبيل ارسال نمونه محصول تيبا و سايپا۱۱۱ به‌صورت SKDصفر و انجام بررسي‌هاي فني و امكان‌سنجي توليد، اعزام تيم فني مهندسي سايپا جهت بررسي امكان مونتاژ محصولات در تونس و آموزش مونتاژ در سطح SKDصفر، باز طراحي قطعاتي همچون سپرجلو، جلوپنجره، چراغ‌جلو و عقب و برخي ديگر از قطعات بدنه‌ای و اجراي فرآيند اخذ همولوگيشن كشور تونس انجام پذيرفته است.

آفريقاي جنوبي: در‌این بازار نيز پروژه‌ای جهت صادرات خودرو كوييك و بازطراحي خودرو به‌صورت فرمان راست جهت ارائه به بازارهاي آفريقاي‌جنوبي، زيمبابوه، موزامبيك، ناميبيا و زامبيا تدوين شده است كه از اقدامات اجرايي آن می‌توان به انجام مذاكرات فني و تجاري و ارسال يك دستگاه خودرو كوييك با گيربكس اتوماتيك جهت انجام بررسي‌هاي فني و امكان‌سنجي اجراي پروژه اشاره كرد.

آذربايجان: گروه خودروسازي سايپا از سال ۱۳۹۰ در كشور آذربايجان به صورت پيوسته حضور مداوم و موفقيت‌آميز داشته و عواملي همچون قيمت رقابتي و مصرف پايين سوخت محصولات شركت سايپا، هزينه‌هاي لجستيكي نسبتاً پايين به واسطه همسايگي با‌ این كشور به علاوه ارائه خدمات پس از فروش مناسب، موجب مقبوليت محصولات اقتصادي شركت سايپا در بازار آذربايجان شده است. در حال‌حاضر تعداد سه هزار دستگاه از محصولات سايپا در بازار آذربايجان در حال تردد هستند كه بخش قابل‌توجهي از آنها در ناوگان تاكسيراني‌ این كشور به كار گرفته شده است. شركت سايپا در نظر دارد با حفظ و ارتقای مزيت‌هاي رقابتي خود و نيز معرفي محصولات جديد، طي پنج سال آینده صادرات خود به كشور آذربايجان را تا ۱۰ هزار دستگاه افزايش دهد.

سوريه: با پايان دوران جنگ در سوريه و شروع بازسازي و احياي اقتصادي این كشور، سايپا توانست در ماه‌هاي پاياني سال ۱۳۹۶، سايت توليدي خود در شهر حمص را احياء كرده و ارسال پك‌هاي توليدي محصولات پُرطرفدار خود در ‌این بازار (سايپا۱۳۱ و سايپا۱۳۲) را از سر بگيرد. همچنین محصولاتي همچون تيبا و تيبا۲ در شركت سيويكو (سايپاسوريه) به جرگه محصولات توليدي وارد شد. با افزايش تقاضا و نياز بازار سوريه به محصولات جديد، سايپا در نمايشگاه بين‌المللي دمشق ۲۰۱۹ اقدام به رونمايي از محصولات جديد اتوماتيك خود (ساينا و كوييك) كرد كه با استقبال گسترده مشتريان بالقوه مواجه شد. سايپا برنامه دارد در سال‌هاي آتي، انواع محصولات تجاري خود شامل وانت‌هاي سبك و سنگين را در سايت سوريه خود به توليد برساند.

عراق: گروه خودروسازي سايپا از سال ۱۳۸۲ صادرات خودرو را به كشور عراق آغاز كرده است. برند سايپا در بازار عراق به دليل ارزان بودن قيمت قطعات يدكي، دسترسي آسان مشتري به محصولات و قطعات، وجود تعميرگاه‌ها و شبكه گسترده خدمات پس از فروش در اكثر شهرهاي كشور عراق و نيز مصرف پايين بنزين خودروهاي توليد شركت سايپا، به سرعت گسترش و معتبر شد به صورتي كه بسياري از تاكسي‌داران عراقي ترجيح به خريد خودروي سايپا۱۳۱ و جايگزيني آن به‌جاي محصولاتي مانند كيا، نيسان، رنو و … كردند. ظرفيت‌هاي موجود در بازار خودرو كشور عراق موجب راه‌اندازي خط توليد خودروهاي تيبا و ۱۳۱ در‌این كشور شد. امروزه بيش از ۱۶۰ هزار دستگاه انواع خودروهاي توليدي گروه خودروسازي سايپا دركشور عراق در حال تردد هستند كه عمده آنها در سيستم ناوگان تاكسيراني به‌كار گرفته شده‌اند. با وجود مشكلات مختلف در مسير صادرات خودرو به كشور عراق، نظير تغيير قوانين و مقررات و تعرفه‌هاي گمركي و تغيير استانداردها و نيز تحريم‌هاي يك‌جانبه آمريكا عليه شركت‌هاي خودروساز ‌ایراني، گروه خودروسازي سايپا در نظر دارد تا با معرفي محصول اكونوم مجهز به گيربكس اتوماتيك به بازار عراق، در سال آتي بتواند به فروش پنج هزار دستگاهي خودرو در‌این بازار دست يابد.

لبنان: گروه خودروسازي سايپا طي دو دهه گذشته با هدف گسترش بازارهاي صادراتي اقدام به مذاكره با طرف‌هاي فعال در بازار لبنان كرد كه ‌این امر نهايتاً منجر به عقد قرارداد همكاري فروش و خدمات پس از فروش با يكي از متقاضيان موجود در بازار بسيار استراتژيك و رقابتي‌ این كشور در بهمن‌ماه سال ۹۴ شد و متعاقب آن به عنوان تنها خودروساز در سطح خاورميانه موفق به عرضه و فروش حدود ۴۰۰ دستگاه از انواع محصولات خودروهاي سواري و تجاري در بيش از ۱۰ مدل شد. روند همكاري با نمايندگي لبنان با سرمايه‌گذاري تقريبي ۴٫۵ ميليون دلاري جهت نمايشگاه ۸ طبقه‌ای و ‌ایجاد ۸ نمايندگي فروش و خدمات پس از فروش محصولات گروه سايپا در نقاط مختلف لبنان و همچنين تبليغات گسترده تلويزيوني، راديويي، بيلبورد، شبكه‌هاي اجتماعي و نيز مشاركت در نمايشگاه اختصاصي صنعت خودرو جمهوري اسلامي ‌ایران در بيروت آغاز شد. شايان ذكر است، گروه خودروسازي سايپا در نظر دارد با حفظ و ارتقای مزيت‌هاي رقابتي خود و نيز معرفي محصولات جديد، طي سه سال آینده، صادرات خود به كشور لبنان را تا سقف ۱۰ ميليون دلار افزايش دهد.