صرفه‌جویی ۱۸۰ میلیارد ریالی با اجرای طرح بازیابی گازهای ارسالی به مشعل پالایشگاه خانگیران

صرفه‌جویی ۱۸۰ میلیارد ریالی با اجرای طرح بازیابی گازهای ارسالی به مشعل پالایشگاه خانگیران مدیر مهندسی و توسعه شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد از اجرای موفقیت‌آمیز گام دوم طرح بازیابی گازهای ارسالی به مشعل و استفاده از آن به عنوان گاز سوخت بویلرهای آب و بخار این مجتمع گازی خبر داد. به گزارش مناقصه مزایده […]

صرفه‌جویی ۱۸۰ میلیارد ریالی با اجرای طرح بازیابی گازهای ارسالی به مشعل پالایشگاه خانگیران

مدیر مهندسی و توسعه شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد از اجرای موفقیت‌آمیز گام دوم طرح بازیابی گازهای ارسالی به مشعل و استفاده از آن به عنوان گاز سوخت بویلرهای آب و بخار این مجتمع گازی خبر داد.

به گزارش مناقصه مزایده به نقل از روابط عمومی شرکت پالایش گاز شهیدهاشمی‌نژاد، مهدی‌بارجینی‌خباز با اعلام این خبر افزود: مدیریت و کاهش گازهای ارسالی به مشعل پالایشگاه از دو جنبه حفظ محیط‌زیست و سودآوری، حایز اهمیت می‌باشد و یکی از موارد استراتژیک این شرکت بوده که از چند سال اخیر با تعریف طرح جامع بازیابی گازهای ارسالی به مشعل در دستور کار واحد مهندسی این شرکت قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: طرح مذکور در ۳ فاز شامل جمع‌آوری گازهای شیرین و توزیع آن برای مصرف (اجرایی در دو گام)، احداث واحد شیرین‌سازی گازهای ترش فشار متوسط و نصب کمپرسور و بازگرداندن کلیه گازهای باقی مانده به فرایند تعریف شده است.

این مقام مسؤول تصریح کرد: خوشبختانه در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نام‌گذاری شده است، با همت و تلاش مضاعف کارکنان این مجتمع گازی، فاز نخست طرح به‌طور کامل اجرایی شده و با موفقیت حدود ۴۵ درصد از گازهای ارسالی به مشعل به‌عنوان سوخت مصرفی پالایشگاه استفاده شده است.

خباز ادامه داد: با اجرای فاز نخست طرح، سالیانه بیش از ۴۰ میلیون متر مکعب از گاز سوخت مصرفی پالایشگاه کاسته شده است.

مدیر مهندسی و توسعه پالایشگاه خانگیران تأکید کرد: سودآوری حاصل از اجرای فاز نخست که حدود ۴۰ میلیارد ریال بر (مبنای گاز بهای صنایع داخلی) و ۱۸۰ میلیارد ریال بر (مبنای قیمت جهانی گاز) می‌باشد از جنبه زیست‌محیطی سالیانه از انتشار ۷۵ هزار تن گاز دی اکسید کربن به محیط جلوگیری شده است.

 

وی اظهار امیدواری کرد: با کاهش و بازیابی کلیه گازهای ارسالی به مشعل، زمینه تحقق فلرینگ صفر  (Zero Flaring) فراهم گردد.