۲۴ میلیارد دلار پروژه در بخش آبفا بلاتکلیف است

یک مدیر آبی خبر داد ۲۴ میلیارد دلار پروژه در بخش آبفا بلاتکلیف است انتشار ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تکمیل طرح‌های آبی معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به انتشار حدود ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تکمیل طرح‌های آبی گفت: هم اکنون ۲۴ میلیارد دلار در […]

یک مدیر آبی خبر داد

۲۴ میلیارد دلار پروژه در بخش آبفا بلاتکلیف است

انتشار ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تکمیل طرح‌های آبی

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به انتشار حدود ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تکمیل طرح‌های آبی گفت: هم اکنون ۲۴ میلیارد دلار در بخش آب و آبفا طرح نیمه تمام وجود دارد که سهم بخش آب و فاضلاب به تنهایی ۱۹ میلیارد دلار است.

به‌گزارش مناقصه‌مزایده، علی‌اصغرقانع در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و آب و فاضلاب کشور بیان کرد: خوشبختانه به‌رغم شرایط نامناسب مالی صنعت آب و آب‌وفاضلاب حضور شرکت‌های داخلی و خارجی در این دوره از نمایشگاه بسیار خوب بوده است.

وی افزود: با این‌که عمده شرکت‌های حاضر در نمایشگاه دارای مطالبات مالی از شرکت‌های آب و فاضلاب هستند، اما با این اوصاف حضور چشمگیری در نمایشگاه پیدا کرده‌اند.

قانع تصریح کرد: حضور شرکت‌های خارجی برای ما بسیار حایز اهمیت است و این حضور چشمگیر آن‌‌ها در این دوره نشان می‌دهد که آن‌‌ها به اهمیت بازار ایران در زمینه آب و فاضلاب پی برده‌اند و امید است با مذاکراتی که صورت می‌گیرد بتوان با رفع موانع نقل و انتقال مالی شاهد سرمایه‌گذاری‌های بیش‌تر آنان در کشور باشیم.

وی تأکید کرد: در حال حاضر حدود ۲۴ میلیارد دلار در بخش آب و آب و فاضلاب طرح نیمه تمام وجود دارد که سهم بخش آب و فاضلاب به تنهایی ۱۹ میلیارد دلار است.

براساس گزارش وزارت نیرو، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به توانایی دولت برای اتمام این طرح‌ها گفت: در حال حاضر دولت کم‌تر از ۵۰۰ میلیون دلار می‌تواند برای تکمیل این طرح‌ها کمک کند و ما در نهایت شاید بتوانیم ۵۰۰ حدود میلیون دلار نیز از طریق شرکت‌های ذی‌ربط در این حوزه برای تکمیل این طرح‌ها کمک کنیم.

وی افزود: این شرایط بیانگر آن است که صنعت آب و آب و فاضلاب برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی است.

قانع تأکید کرد: اقتصاد پروژه‌ها می‌بایست به گونه‌ای باشد که بتواند بازدهی سرمایه را در پی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر به‌دنبال تکمیل تمامی پروژه‌های آب و آب و فاضلاب در کشور هستیم باید به سمت اقتصادی کردن فعالیت‌ها برویم، در غیراین صورت، این صنعت توانایی ایستادن بر روی پاهای خود را ندارد.

قانع در ادامه درمورد اعتبارات در نظر گرفته شده برای پروژه‌های آبرسانی گفت: در بخش‌های آبرسانی ۱۲۱ طرح وجود دارد که حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن‌‌ها مصوب شده است.

وی افزود: همچنین در زمینه آب و فاضلاب ۱۱۰۰ میلیارد تومان برای اجرای ۲۲۶ طرح فاضلاب مصوب شده که البته تاکنون رقمی بابت آن تخصیص نیافته است.

این مقام مسؤول تصریح کرد: تاکنون حدود ۷۰۰ میلیارد تومان از طریق انتشار اسناد خزانه‌اسلامی برای تصفیه مطالبات پیمانکاران تأمین شده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، تصریح کرد: در بخش روستایی نیز به‌دلیل آن که سال گذشته حدود ۵۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای آبرسانی روستا‌ها تخصیص یافت توانستیم عمده پروژه‌های بر زمین مانده را تکمیل کنیم.

وی ادامه داد: قرار است تا پایان سال حدود دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از روستاییان کشور از آب سالم و پایدار برخوردار شوند که البته تا پایان شهریور حدود ۸۰۰ هزار نفر از این جمعیت روستایی از آب شرب سالم و پایدار برخوردار شده‌اند.

وی در ادامه درمورد انتشار اوراق مشارکت برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام روستایی اظهار داشت: حدود ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام روستایی در حال آماده شده است که امیدواریم در روزهای آتی برای اجرا به بانک عامل معرفی شود.

قانع خاطرنشان کرد: در زمینه نمک‌زدایی از آب دریاهای عمان، خلیج‌فارس و خزر نیز طرح‌هایی تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری این دریا‌ها مطالعه شده و امیدواریم برای برنامه درازمدت ۱۴۲۰ حدود دو میلیارد مترمکعب از آب این دریا‌ها برای مصرف شرب شیرین‌سازی شود.

 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در پایان در مورد طرح‌های تصفیه فاضلاب و بازچرخانی آب گفت: ۲۶ طرح تصفیه‌خانه فاضلاب تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد و حدود ۴۲۰ هزار مترمکعب در شبانه روز پساب فاضلاب تصفیه می‌شود. در حال حاضر ۴ طرح از این ۲۶ طرح اشاره شده به بهره‌برداری رسیده است که امید است تا پایان سال بقیه نیز به پایان برسند.