مانور قزاقستان در میدان نفتی شمال دریای خزر

خبرگزاری فرانسه از بیشکک گزارش داد که دولت قزاقستان میدان عظیم نفتی کاشاگان در منطقه خزر را احیا می‌کند. به گزارش ایکنا، به رغم تلاش کشورهای تولیدکننده نفت جهان برای کاهش میزان تولید فعلی، دولت قزاقستان امروز اعلام کرده است که پس از سال‌ها تأخیر میدان عظیم نفتی کاشاگان در شمال دریای خزر را مورد بهره‌برداری […]

خبرگزاری فرانسه از بیشکک گزارش داد که دولت قزاقستان میدان عظیم نفتی کاشاگان در منطقه خزر را احیا می‌کند.

به گزارش ایکنا، به رغم تلاش کشورهای تولیدکننده نفت جهان برای کاهش میزان تولید فعلی، دولت قزاقستان امروز اعلام کرده است که پس از سال‌ها تأخیر میدان عظیم نفتی کاشاگان در شمال دریای خزر را مورد بهره‌برداری قرارداده است.

این گزارش حاکی است که اگرچه این میدان نفتی طی ۴۰ سال گذشته بزرگ‌ترین میدان کشف شده در منطقه بود و حتی ۵۰ میلیارد دلار نیز برای آن هزینه شد، اما به سبب دشواری‌های بهره‌برداری از سال ۲۰۱۳ ر‌ها شده بود.

اما شرکت عملیاتی شمال دریای خزر (ان‌سی‌او‌سی) با از سرگیری فعالیتش در این منطقه در ۱۴ اکتبر (۲۳ مهر) نخستین محموله نفت خود را امروز صادر کرد.

وزیر انرژی قزاقستان در همان ایام (دو هفته قبل) اعلام کرده بود که در چارچوب کنسرسیوم نفتی خزر ۷ هزار و ۷۰۰ تن نفت از این میدان استخراج و همزمان از سیستم خط «کزترانساویل» ۱۸٫۸ تن نفت نیز برای صادرات ارسال شد.

وی گفت: علاوه بر این حدود ۲۲٫۸ میلیون متر مکعب گاز از این میدان استخراج شده است.

به گزارش وزارت انرژی قزاقستان، برای راه‌اندازی دائمی این میدان نفتی و تجهیز آن به تجهیزات دریایی و سیستم‌های زمینی، آزمایش ابزار دقیق و سیستم‌های کنترل خودکار و فرایندهای تکنولوژیک جهت بهره‌برداری پایدار، به زمان نیاز است.

تولید نفت تجاری در کاشاگان در ماه سپتامبر ۲۰۱۳ (شهریور ۹۲) آغاز و برای افزایش تولید سالانه تا حجم ۵۰ میلیون تن تا سال ۲۰۱۷ برنامه‌ریزی شده بود.

با این حال، پس از یک تولید چند ماهه به دلیل بروز مشکلات فنی، روند تولید نفت کاشاگان متوقف شد.

در پاییز سال ۲۰۱۶، پس از یک بازسازی گسترده در زیرساخت‌ها، کاشاگان برای از سرگیری تولید آماده شد.

میزان نفت قابل استحصال در کاشاگان به عنوان پنجمین میدان نفتی جهان در محدوده دریای خزر حداقل حدود ۹ میلیارد بشکه و در مجموع ۳۸ میلیارد بشکه تخمین زده شده است.

وجود بیش از یک تریلیون متر مکعب گاز طبیعی در کاشاگان برآورد شده است.

براساس این گزارش ذخایر نفتی این منطقه از دریای خزر در سال ۲۰۰۰ کشف و استخراج از آن برای سال ۲۰۰۵ برنامه‌ریزی شد اما به خاطر مشکلات فنی متعدد کار بهره‌برداری از آن به تأخیر افتاد.

مجموع سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده برای این پروژه ۱۰میلیارد دلار بود اما به خاطر مشکلات فنی متعدد و تأخیر در بهره‌برداری هزینه این پروژه به بیش از۵۰ میلیارد دلار رسید.

شرکت‌هایی از کشورهای ایتالیا، آمریکا، بریتانیا، هلند، فرانسه و ژاپن در اکتشاف و بهره‌برداری از میدان نفتی کاشاگان سهیم هستند.

دریای خزر بین کشورهای ایران، روسیه، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان واقع شده و براساس قراردادهای سال ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰، حق جمهوری اسلامی ایران از دریای خزر بیش از ۲۰ درصد تعیین شده است.

 

تقسیم منابع و همچنین رژیم حقوقی دریای خزر همچنان موضوع مورد بحث کشورمان و دیگر کشورهای ساحلی این دریاست.