جذب سرمایه ۷۰ میلیارد دلاری در صنعت پالایش و پتروشیمی

برنامه ششم توسعه مراحل تصویب خود را در مجلس سپری می‌کند. هنوز نمی‌توان تصویری کلی از این برنامه در بخش انرژی ارائه داد، با این حال برخی از موارد هماکنون به تصویب کمیسیون تلفیق برنامه ششم رسیده است. به گزارش نکونیوز، هدف برنامه ششم توسعه رسیدن به نرخ رشد اقتصادی متوسطِ سالیانه ۸ درصد است […]

برنامه ششم توسعه مراحل تصویب خود را در مجلس سپری می‌کند. هنوز نمی‌توان تصویری کلی از این برنامه در بخش انرژی ارائه داد، با این حال برخی از موارد هماکنون به تصویب کمیسیون تلفیق برنامه ششم رسیده است.

به گزارش نکونیوز، هدف برنامه ششم توسعه رسیدن به نرخ رشد اقتصادی متوسطِ سالیانه ۸ درصد است و در این راه درآمدهای نفتی و درآمدهای مالیاتی سهمی اساسی خواهند داشت.

نکته جالب این است که اگرچه در برنامه ششم همچنان تکیه زیادی بر بخش تولید نفت و گاز وجود دارد، اما این درآمدهای مالیاتی هستند که سهم بیش‌تری نسبت به درآمدهای نفتی دارند. پیش‌بینی شده در کل برنامه ششم از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ در مجموع ۵۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد از محل فروش نفت عاید کشور شود. این در حالی است که رقم درنظر گرفته شده برای مالیات، ۲٫۵ برابر درآمد نفت است.

از سوی دیگر، درصد اختصاص درآمدهای نفتی به توسعه ملی در لایحه برنامه ششم توسعه افزایش یافته و اتکای بودجه عمومی کشور به درآمدهای نفتی کاهش می‌یابد. در برنامه ششم، سهم صندوق توسعه ملی از فروش نفت و میعانات گازی ۳۰ درصد تعیین شده و مقرر شده که سالانه دو درصد به آن اضافه شود.

همچنین سهم شرکت ملی نفت ایران از فروش نفت و میعانات گازی ۱۴٫۵ درصد تعیین شده است. سهم مناطق نفتخیز، گازخیز و مناطق کم‌تر توسعه‌یافته نیز ۳ درصد تعیین شده که این رقم نسبت به قبل یک درصد افزایش داشته است.

مقامات وزارت می‌گویند که در برنامه ششم توسعه، صنعت نفت به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد که از این میان سهم بخش بالادستی ۱۳۰ میلیارد دلار است.

قرار است تا پایان برنامه ششم توسعه، تولید نفت و میعانات گازی به ۵ میلیون و ۲۸۰ هزار بشکه و تولید گاز به بیش از ۱٫۲ میلیارد متر مکعب برسد. وزارت نفت قصد دارد در دوره زمانی برنامه ششم توسعه به برخی از کشورهای همسایه نظیر عراق، پاکستان، عمان و شاید امارات متحده عربی گاز صادر کند.

 

همچنین جذب سرمایه در صنعت پالایش و صنعت پتروشیمی نیز در طول برنامه ششم توسعه حدود ۷۰ میلیارد دلار اعلام شده است.