اخذ موافقت شورای اقتصاد؛ شرط آغاز مذاکرات برقی با پیمانکاران نیروگاه ها

سرمایه‌گذاران صنعت برق ضمانتنامه دولتی دریافت می‌کنند اخذ موافقت شورای اقتصاد؛ شرط آغاز مذاکرات برقی با پیمانکاران نیروگاه ها مجری طرح بازتوانی نیروگاه‌های شرکت تولید نیروی برق حرارتی از اعطای ضمانت دولتی به سرمایه‌گذاران بازتوانی نیروگاه‌های ایران خبر داد و گفت: اجرای فاز نخست طرح بازتوانی نیروگاه‌های فرسوده در انتظار اخذ مجوز شورای اقتصاد است. […]

سرمایه‌گذاران صنعت برق ضمانتنامه دولتی دریافت می‌کنند

اخذ موافقت شورای اقتصاد؛ شرط آغاز مذاکرات برقی با پیمانکاران نیروگاه ها

مجری طرح بازتوانی نیروگاه‌های شرکت تولید نیروی برق حرارتی از اعطای ضمانت دولتی به سرمایه‌گذاران بازتوانی نیروگاه‌های ایران خبر داد و گفت: اجرای فاز نخست طرح بازتوانی نیروگاه‌های فرسوده در انتظار اخذ مجوز شورای اقتصاد است.

علیرضا نصراللهی، مجری طرح بازتوانی نیروگاه‌های شرکت تولید نیروی برق حرارتی در خصوص ضرورت بحث بازتوانی نیروگاه‌ها در دولت یازدهم گفت:

مهرماه سال گذشته شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی بعد از مصوبه هیأت محترم وزیران عملاً شروع به‌کار کرد. سازمان توسعه برق ایران که وظیفه احداث نیروگاه‌ها و خطوط انتقال برق را به‌عهده داشت و همچنین معاونت راهبری تولید شرکت توانیر که مسؤول راهبری و مدیریت کلان تولید انرژی الکتریکی در کشور بود، متفقاً و با هم به شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی تبدیل شدند. با تشکیل این شرکت طبیعتاً اهداف بزرگ‌تر و سیاست‌ها کلان‌تر شد و مدیران امر، تصمیمات بهتری می‌توانستند برای نیروگاه‌های کشور اتخاذ کنند.

به گزارش تسنیم، وی ادامه داد: در واقع شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی، مدیریت احداث و بهره‌برداری از نیروگاه‌های حرارتی در کشور را انجام می‌دهد. با توجه به منابع غنی سوخت‌های فسیلی که در کشور وجود دارد، عموم نیروگاه‌های کشور نیروگاه‌های حرارتی هستند. با تأسیس این شرکت، یکی از اهداف اصلی آن بازتوانی و مدرنیزه کردن نیروگاه‌هایی بود که سنشان بالا رفته بود. نیروگاه‌های حرارتی هم که عمدتاً دچار این مشکل بودند اغلب نیروگاه‌های دولتی بودند و زیر نظر شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی فعالیت می‌کردند؛ ازاین‌رو باید چاره‌ای برای آنها اندیشیده می‌شد.

نصراللهی تصریح کرد: طرح بازتوانی با هدف بازسازی، مدرنیزه کردن و بازتوانی کامل نیروگاه‌های بخاری قدیمی کشور در برنامه قرار گرفت. نیروگاه‌هایی که طول عمر کاریشان بالا بود و البته تاکنون به‌صورت کامل و شایسته کار کرده‌اند و برق کشور را تأمین کرده‌اند؛ آرام‌آرام دچار فرایند پیری شده و خیلی از آنها مستهلک شده‌اند. برای این‌که روند پیری نیروگاه‌های قدیمی را متوقف کنیم، طرح بازتوانی را ارایه دادیم و این ایده در شرکت مادرتخصصی برق حرارتی شکل گرفت. چنین ساختاری را قبلاً نه در شرکت توانیر داشتیم و نه در سازمان توسعه برق ایران.

این مقام مسؤول در پاسخ به این سؤال که بازتوانی نیروگاه‌ها فقط برای نیروگاه‌های بخاری در دستور کار قرار گرفته است توضیح داد: در وهله اول بله، در فاز اول مقرر شد تا ۱۳ نیروگاه بخاری که تعدادی از آنها به بخش خصوصی واگذار شده بودند و تعدادی دیگر کماکان در مالکیت بخش دولتی بودند، بازسازی، مدرنیزه و بازتوانی شوند، برای این کار با استفاده از ظرفیت قانونی ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، تاکنون فعالیت‌های متعددی اعم از تهیه گزارش‌های فنی و اقتصادی طرح و انجام مطالعات محیط‌زیستی، انجام مطالعات M&V و… انجام شد و اکنون در حال گذراندن مراحل اخذ تصویب نهایی در شورای عالی اقتصاد است. حدود یک سال است که کارهای اجرایی این طرح آغاز شده و تاکنون نیز بحمدا… توفیقاتی داشته است.

وی ادامه داد: از نیروگاه‌هایی که در فاز نخست مورد بازتوانی و مدرنیزه کردن قرار می‌گیرند، نیروگاه‌های بخاری بندرعباس، رامین اهواز، شهید منتظری، اصفهان، شهید رجایی، شهیدمفتح، بیستون، لوشان، طرشت، بعثت و نیروگاه گازی ری را می‌توانیم نام ببریم که نیروگاه گازی ری به‌دلیل این‌که در مجاورت شهر تهران و شهرستان ری بود و با راندمان پایین کار می‌کرد نیاز به تصمیم‌گیری جهت بازتوانی با قید فوریت داشت و در نهایت مقرر شد تا در زمین این نیروگاه، نیروگاه سیکل ترکیبی جدیدی و با راندمان بالا احداث شود و واحدهای توربین گازی مستقر در محل نیروگاه پس از به مدار آمدن واحدهای جدید جمع‌آوری شود.

وی در خصوص این‌که چه‌ نوع واحدهایی فرسوده محسوب می‌شوند، گفت: شاخصه‌ها عمدتاً به سن نیروگاه برمی‌گردد. در گام اول ملاک شناسایی واحدهای فرسوده را عبور از ۲۵ سال سن نیروگاه‌ها گذاشتیم. نیروگاه‌ها هرچقدر که عمرشان بالاتر می‌رود، با یک ضریبی که طبق روز اول طراحی شده، دچار پیری می‌شوند که اصطلاحاً به آن ضریب Aging گفته می‌شود. این ضریب Aging باعث کاهش راندمان و کاهش قدرت خروجی می‌شود. اگر ما در یک مرحله‌ای به‌فکر مدرنیزه کردن این توربین‌‌ها باشیم می‌تواند تقریباً به نزدیک شرایط نامی خودش برگردد و ادامه حیات دهد؛ اما اگر نرسیدیم دچار فرسودگی می‌شود و در آن زمان چاره‌ای نداریم جز این‌که نیروگاه را بازنشسته و از مدار خارجش کنیم. در این ۱۳ نیروگاه یکی دو تا از واحد‌ها بسیار به این مرز نزدیک شدند که یکی نیروگاه بندرعباس و دیگری نیروگاه رامین اهواز است.

نصراللهی در پاسخ به این سؤال که هزینه طرح بازتوانی از کجا تأمین می‌شود، پاسخ داد: در حال حاضر مبنا را از محل صرفه‌جویی سوخت گذاشتیم، خوشبختانه یک قانون خیلی خوبی در سال ۹۴ توسط مجلس محترم به‌نام قانون رفع موانع رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور به تصویب رسید که در ماده ۱۲ این قانون اشاره شده که هرچه ما افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت داشته باشیم، به‌ازای عدم مصرف سوخت، دولت و یا وزارت نفت باید به سرمایه‌گذار منافع حاصله را بازپرداخت کند، به‌عنوان مثال شما سیستمی را در نیروگاه پیشنهاد می‌کنید که متأثر از آن، یک درصد افزایش راندمان و به‌تناظر آن یک مقدار کاهش مصرف سوخت حاصل می‌شود، که به‌ازای این میزان کاهش مصرف سوخت طبق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر می‌بایست دولت یا وزارت نفت تعهد و تضمین دهد که این رقم را به سرمایه‌گذار برمی‌گرداند.

او با اشاره به این‌که این امر مستلزم این است که قبل از اجرایی شدن تصویب شود، بیان کرد: ما اکنون داریم همین مراحل را طی می‌کنیم، برای نیروگاه‌های بندرعباس، رامین اهواز، شهیدمفتح، شهید رجایی و نیروگاه ری با سرمایه‌گذار‌ها مذاکراتی کرده‌ایم و تفاهمنامه‌ها به مراحل نهایی رسیده و مراحل اخذ تأیید براساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر در حال بررسی است، نکاتی را مطرح کردند و فرموده‌اند تا اصلاحاتی را انجام بدهیم، بعد از انجام این اصلاحات وقتی برود تصویب شود و از شورای محترم اقتصاد مجوز امضای قرارداد بگیریم، این طرح به مرحله اجرا وارد می‌شود.

یعنی یک سری واحد نیروگاهی است که خود شرکت‌های خارجی در ایران احداث کرده بودند و برای سال‌های سال نیز خودشان برای تعمیر و بازسازی در دوره بهره‌برداری به ایران می‌آمدند، حال قرار است در قالب طرح بازتوانی، این روند متوقف شود و با انتقال دانشی که صورت می‌گیرد شرکت‌های داخلی در بخش تعمیرات و بازسازی تجهیزات جدید راه بیندازید.

او در خصوص بحث خرید از تولیدکنندگان داخلی و توجه به ساخت داخل گفت: بحث خرید از سازندگان داخلی همواره مورد توجه ما هست اما عمدتاً ما به نقاط حساسی از نیروگاه‌ها برمی‌خوریم که تاکنون در کشور ما تجربه‌ای در زمینه ساخت تجهیزات تخصصی نداریم که انشاا… و پس از اجرایی شدن این گونه پروژه‌ها این بخش از تکنولوژی نیز وارد کشور می‌شود. بحمدا… هم‌اکنون و در حال حاضر در کشور توانمندی ساخت اغلب تجهیزات نیروگاهی وجود دارد و با اعمال مدیریت در این پروژه‌ها نیز دانش فنی ساخت قطعات جدید وارد می‌شود. هم‌اکنون نیز تفاهمنامه‌ای که با شرکت میتسوبیشی ژاپن برای مدرنیزاسیون و ارتقای نیروگاه‌های رجایی و مفتح نوشته‌ایم قید شده است که تمامی تجهیزات و ابزار جدید را که امکان ساخت داخل دارند و یا نیروهای متخصص مورد نظر را برای این پروژه‌ها توسط طرف ایرانی تأمین می‌شود، به‌جز آن‌دسته از ابزار و تجهیزات خاصی که امکان تهیه آن در کشور نباشد که توسط طرف خارجی تأمین می‌شود، لذا ملاحظه می‌فرمایید با مدیریت صحیح اعمال شده به‌روی منابع مالی خارجی که توسط سرمایه‌گذار به کشور وارد می‌شود بهترین بهره‌برداری توسط وزارت نیرو به‌کار برده شده است.

نصراللهی در خصوص این‌که مدت زمان بازتوانی فاز اول نیروگاه‌ها مطرح کرد: اگر شورای اقتصاد دو ماه پیش پروژه را مصوب کرده بود ما الآن در مرحله عقد قرارداد بندرعباس و رامین و شهید رجایی و شهید مفتح بودیم اما چون مجوز آنها را تاکنون نگرفته‌ایم در این مرحله متوقف مانده‌ایم. پیگیری لازم از سوی مدیران ارشد وزارت نیرو در حال انجام است.

در تصویبشان هم به‌نوعی نکاتی را گفتند که باید اصلاح شود و طرح‌ها اولویت‌بندی شود که جناب آقای دکتر جهانگیری معاون اول محترم رییس‌جمهور فرمودند و هم‌اکنون جداول و مدارک لازم تهیه شده است و در حال ارسال به سازمان محترم برنامه و بودجه است.

وی ادامه داد: ملاک کار جهت آغاز مذاکرات قراردادی با پیمانکاران اخذ موافقت شورای اقتصاد است و هر زمان که مجوز این شورا اخذ شود، کار آغاز خواهد شد، بالطبع فاز دوم هم منوط به این است که چه‌زمانی فاز نخست مراحل اجرایی‌اش تمام شود.

 

این مقام مسؤول در پاسخ به این سؤال که تضمین مورد نظر، تضمین بانک مرکزی _ Sovereign Guarantee – است یا تضمینی است که وزارت اقتصاد می‌دهد؟ تصریح کرد: طبق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر ضمانت لازم به‌صورت ضمانت دولتی و یا Sovereign Guarantee برای این پروژه‌ها و قراردادهایشان دیده شده است. طبیعی است Sovereign Guarantee سرمایه‌گذار را در آوردن سرمایه به کشور ما تشویق می‌کند. طبیعتاً بین Sovereign Guarantee و Payment Guarantee فرق چندانی نیست و هر دو را باید دولت بدهد اما اعطای Sovereign Guarantee هم برای ما راه‌گشاتر است.