سراب اعتبار ۹۰ میلیارد ریالی برای تخصیص سرمایه به یک پروژه آبی

معاون چیت‌چیان خبر داد سراب اعتبار ۹۰ میلیارد ریالی برای تخصیص سرمایه به یک پروژه آبی خاتم‌الانبیا برای تولید آب و برق از آب‌شیرین‌کن‌‌ها پیشقدم شد معاون آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه برای بارورسازی ابرها، خاطرنشان کرد: دراین راستا از دهم آبان ماه گذشته ۲۰ سورتی پرواز معادل۶۰ ساعت […]

معاون چیت‌چیان خبر داد

سراب اعتبار ۹۰ میلیارد ریالی برای تخصیص سرمایه به یک پروژه آبی

خاتم‌الانبیا برای تولید آب و برق از آب‌شیرین‌کن‌‌ها پیشقدم شد

معاون آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه برای بارورسازی ابرها، خاطرنشان کرد: دراین راستا از دهم آبان ماه گذشته ۲۰ سورتی پرواز معادل۶۰ ساعت پرواز در ۸ استان کشور انجام شده است.

به گزارش ایرنا، رحیم میدانی ضمن اشاره به مشکلات اعتباری طرح بارورسازی ابر‌‌ها در کشور گفت: امسال ۹۰ میلیارد ریال اعتبار برای شرکت مجری طرح در نظر گرفته شد، اما تاکنون پولی به آنها پرداخت نشده است؛ اما پیگیر پرداخت اسناد خزانه اسلامی به آنها هستیم.

این کارشناس مسایل آب با اشاره به تعمیر اساسی هواپیماهای موجود برای بارورسازی ابرها، خاطرنشان کرد: وزارت نیرو در تلاش است عملیات بارورسازی ابر‌‌ها را به صورت گسترده انجام دهد.

میدانی یادآور شد: رادارهای از کار افتاده موجود برای این کار نیز با تلاش متخصصان داخلی احیا شده و در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی حتی فشنگ‌های مربوطه نیز در حال بومی‌سازی است.

وی تأکید کرد: اگر تاکنون توفیق قابل توجهی در امر بارورسازی ابر‌‌ها حاصل نشده، ناشی از بی‌توجهی به این مهم نیست؛ بلکه به دلیل تخصیص پایین و نامطلوب اعتبارات است.

به گفته این مقام مسؤول، استحصال آب از این طریق بین ۱۵۰ تا ۴۵۰ ریال در هر مترمکعب هزینه دارد؛ این در حالی است که تأمین آب از طریق آب شیرین کن‌‌ها بین ۳۰ تا ۶۰ هزار ریال در هر مترمکعب هزینه بر است.

میدانی به‌طور نمونه با اشاره به مشکلات تأمین آب شرب در شهرهای جنوبی استان فارس، گفت: وزارت نیرو به این نتیجه رسیده است که تأمین آب از طریق آب‌شیرین‌کن‌‌ها در این مناطق توجیه اقتصادی دارد و فراخوان آن در اوایل سال آینده اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به این که ساخت و بهره‌برداری از آب‌شیرین‌کن‌‌ها تابعی از تقاضا است، افزود: به‌طور نمونه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ع) برای تولید همزمان آب و برق از طریق آب شیرین کن‌‌ها به ظرفیت یک میلیارد مترمکعب اعلام آمادگی کرده، اما پیش از هر چیز باید تقاضا برای آن وجود داشته باشد.

 

معاون وزیر نیرو گفت: اکنون شیرین‌سازی آب بیش‌تر در سواحل دریای عمان انجام می‌شود، زیرا شوری آب آن در مقایسه با خلیج‌فارس ۱۰ هزار واحد کمتر بوده و گردش آب در آن نیز سریعتر از خلیج‌فارس انجام می‌شود.