افزایش ۲۰درصدی بارندگی به‌دنبال بارورسازی ابرها

افزایش ۲۰درصدی بارندگی به‌دنبال بارورسازی ابرها مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی گفت: بارندگی ۴۸ ساعت گذشته در مناطقی از استان نتیجه اجرای طرح باروری ابرهاست و می‌توان ادعا کرد این عملیات در شرق کشور نتیجه بخش و مثبت است. حسین امامی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: نخستین مرحله اجرای طرح باروری ابر‌ها با استقرار تیم […]

افزایش ۲۰درصدی بارندگی به‌دنبال بارورسازی ابرها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی گفت: بارندگی ۴۸ ساعت گذشته در مناطقی از استان نتیجه اجرای طرح باروری ابرهاست و می‌توان ادعا کرد این عملیات در شرق کشور نتیجه بخش و مثبت است.

حسین امامی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: نخستین مرحله اجرای طرح باروری ابر‌ها با استقرار تیم مرکز تجهیزات در خراسان‌جنوبی از جمعه یکم بهمن ماه در استان آغاز شد.

وی عنوان کرد: با توجه به وضعیت اقلیمی منطقه بارورسازی ابر‌ها از گذشته پیش‌بینی شد که نخستین مرحله آن در محدوده سربیشه، بیرجند و قائنات اجرا شد.

وی بیان کرد: این عملیات با توجه به شرایط جغرافیایی و نوع ابر اجرا می‌شود.

امامی ادامه داد: با توجه به نبود رادار در استان به عنوان یکی از شرایط مورد نیاز باروری ابرها، توسط هواپیما نقاط مستعد برای باروری ابر‌ها شناسایی و عملیات انجام می‌شود.

وی یادآور شد: همچنین یک سورتی پرواز با هدف باروری ابر‌ها بر فراز استان انجام شد که با توجه به پایین بودن ارتفاع ابرها، امکان اجرای عملیات فراهم نشد.

وی ادامه داد: شامگاه یکشنبه نیز دو مرحله عملیات باروری ابر‌ها در برخی مناطق استان انجام شد که نتیجه‌بخش بود، روز گذشته نیز یک تیم ۱۴ نفری از کارشناسان مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابر‌ها در استان مستقر شدند تا با شناسایی شرایط جوی مناسب باروری ابر‌ها ادامه یابد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان افزود: افزایش میزان بارندگی براساس باروری ابر‌ها به راحتی قابل اندازه‌گیری نیست که از طریق تصاویر ماهواره‌ای شرایط پایش و سپس نتیجه‌گیری خواهد شد.

امامی یادآور شد: به‌طور متوسط پس از باروری ابر‌ها ۱۰ تا ۲۰ درصد میزان بارندگی در استان افزایش می‌یابد، امید است امسال با توجه به پیش‌بینی‌ها موجود در ماه‌های بهمن و اسفند میزان بارندگی‌ها از حد طبیعی بیش‌تر شود.

این مسؤول بیان کرد: در سال آبی جاری میزان بارندگی حتی نسبت به مدت مشابه سال قبل در وضعیت بدتری قرار دارد.

امامی هزینه مورد نیاز برای بارورسازی ابر‌ها گفت: تمام هزینه‌ها از طریق وزارت نیرو تأمین و بستگی به تعداد عملیات دارد، پیش‌بینی می‌شود تاکنون حدود ۴ میلیارد ریال هزینه شده باشد.

 

وی عنوان کرد: با توجه به وضعیت ریزش‌های جوی، وضعیت منابع آبی منطقه به شدت در معرض تنش قرار دارد و ادامه ۱۸سال خشکسالی منابع آبی استان را تحت‌تأثیر قرارداده است.