صادرات نفت ایران به چین رکورد زد

صادرات نفت ایران به چین رکورد زد میزان صادرات نفت ایران به چین در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۸ درصد افزایش یافته و به رقم بی‌سابقه ۶۲۴ هزار و ۲۶۰ بشکه در روز رسیده است. به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، آمارهای گمرک چین نشان می‌دهد، افزایش تقاضا از جانب پالایشگاه‌های غیردولتی چین موجب شده […]

صادرات نفت ایران به چین رکورد زد

میزان صادرات نفت ایران به چین در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۸ درصد افزایش یافته و به رقم بی‌سابقه ۶۲۴ هزار و ۲۶۰ بشکه در روز رسیده است.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، آمارهای گمرک چین نشان می‌دهد، افزایش تقاضا از جانب پالایشگاه‌های غیردولتی چین موجب شده تا روسیه در سال ۲۰۱۶ با پشت سر گذاشتن عربستان به بزرگ‌ترین تأمین‌کننده نفت خام این کشور تبدیل شود.

محموله‌های نفتی ارسالی روسیه به چین در طی سال ۲۰۱۶ بیش از یک چهارم افزایش داشته و به ۱٫۰۵ میلیون بشکه در روز رسیده است، در حالی که میزان صادرات نفت عربستان به چین تنها با ۰٫۹ درصد رشد نسبت به سال گذشته به ۱٫۰۲ میلیون بشکه در روز رسیده است. چین دومین خریدار بزرگ نفت جهان است که سریع‌ترین رشد تقاضا برای نفت را در بین کشورهای جهان به خود اختصاص داده است.

در حالی که عربستان شرکت‌های نفت دولتی چین را از ارکان اصلی قراردادهای بلندمدت فروش نفت خود محسوب می‌کند، شرکت‌های پالایشگاهی خصوصی چین موصوم به تی‌پات‌ها که ظرفیت پالایش کم‌تری دارند، روسیه را تأمین‌کننده منعطف‌تری می‌بینند.

برای پالایشگاه‌های خصوصی چین که برای اولین بار در اواخر سال ۲۰۱۵ مجوز واردات نفت را دریافت کردند، خرید نفت از بنادر شرقی روسیه آسان تر است زیرا این محموله‌ها حجمی کم‌تر و فاصله‌ای نزدیک تر نسبت به چین دارند.

 

روسیه احتمالاً قادر خواهد بود این جایگاه را در سال ۲۰۱۷ نیز حفظ کند، زیرا در حال توسعه صادرات نفت خود از طریق خط لوله شرق سیبری-اقیانوس آرام است. در عین حال عربستان قصد دارد بخش عمده‌ای از اجرای توافق کاهش تولید اوپک را بر عهده بگیرد.