توسعه خطوط اعتباری ایران-ایتالیا در صنعت آب و برق

توسعه خطوط اعتباری ایران-ایتالیا در صنعت آب و برق وزیر نیرو گفت: یکی از برنامه‌های محیط‌زیستی ایران در بخش نیروگاهی احداث بیش از ۷۰۰۰ مگاوات بخش بخار در نیروگاه‌های گازی کشور است. به‌گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پاون، «حمید‌چیت‌چیان» وزیر نیرو در نشست مشترک با «جان‌لوکاگالتی» وزیر محیط‌زیست ایتالیا با اشاره به سابقه طولانی روابط […]

توسعه خطوط اعتباری ایران-ایتالیا در صنعت آب و برق

وزیر نیرو گفت: یکی از برنامه‌های محیط‌زیستی ایران در بخش نیروگاهی احداث بیش از ۷۰۰۰ مگاوات بخش بخار در نیروگاه‌های گازی کشور است.

به‌گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پاون، «حمید‌چیت‌چیان» وزیر نیرو در نشست مشترک با «جان‌لوکاگالتی» وزیر محیط‌زیست ایتالیا با اشاره به سابقه طولانی روابط میان دو کشور، اظهار داشت: ایران و ایتالیا از دیرباز با یکدیگر روابط اقتصادی و دیپلماتیک داشته‌اند، امیدواریم بتوانیم در دوران پسابرجام روابط گرم دو کشور را دوباره احیا کرده و به پیش از تحریم‌ها برسانیم.

وی افزود: بعد از توافق موسوم به «پاریس» و مشارکت داوطلبانه ایران در این توافق، برنامه‌های بسیاری از سوی ایران در راستای اجرایی تعهدات این توافقنامه در حال اجراست.

وی تصریح کرد: از جمله این برنامه‌ها، اجرای بیش از ۷۵۰۰ نیروگاه تجدیدپذیر (بادی، خورشیدی، زمین گرمایی و زیست توده) است.

وزیر نیرو ادامه داد: تجهیزات اولین نیروگاه زمین‌گرمایی ایران که قرار است تا چندماه آینده نصب شود توسط یک شرکت ایتالیایی ساخته شده است.

وی تأکید کرد: یکی از برنامه‌های بسیار مهم دیگر ایران احداث بیش از ۷۰۰۰ مگاوات بخش بخار در نیروگاه‌های گازی کشور است که این امر می‌تواند باعث افزایش ۱٫۵ برابری راندمان نیروگاه و کاهش قابل ملاحظه انتشار گازهای گلخانه‌ای شود.

چیت‌چیان خاطرنشان کرد: بخشی از تجهیزات نیروگاه‌های گازی توسط شرکت «آنسالدو» تأمین شده است و امیدواریم این شرکت بتواند با ارایه پیشنهادات مناسب در توسعه بخش بخار نیروگاه‌های گازی نیز وارد عمل شود.

وی اضافه کرد: همچنین اجرا و توسعه پروژه‌های حوزه آب و فاضلاب نیز می‌تواند از زمینه‌های همکاری دو کشور باشد.

وزیر نیرو با اشاره به لزوم گشایش یک خط اعتباری میان دو کشور، گفت: در حال حاضر یکی از موانع اصلی برای توسعه همکاری‌ها عدم گشایش یک خط اعتباری در میان دو کشور است که امیدواریم ایتالیا قبل از هر چیز این امر مهم را به نتیجه برساند.

در ادامه وزیر محیط‌زیست ایتالیا نیز با اشاره به لزوم اجرای تعهدات توافقنامه پاریس، گفت: توافقنامه پاریس، یک پیمان الزامی بین اکثر کشورهای دنیاست و اجرای تعهدات آن مستلزم توسعه همکاری در بخش‌های زیست‌محیطی در کشورهای مختلف است.

وی افزود: ایتالیا یکی از کشورهای پیشرو اروپایی در زمینه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر است و در ۱۰ سال گذشته قدم‌های بزرگی در این زمینه برداشته شده است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه بیش از ۱۰ شرکت معتبر ایتالیایی در نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر تهران شرکت کرده‌اند و این امر بیانگر علاقه‌مندی ایتالیا به بازار انرژی ایران است.

وزیر محیط‌زیست ایتالیا تأکید کرد: در حال حاضر وزارت توسعه اقتصادی ایتالیا و وزارت امور اقتصاد و دارایی ایران روی یک سند حقوقی مبنی بر نحوه برداشتن موانع پیش رو در خصوص توسعه خطوط اعتباری میان دو کشور کار می‌کنند، و امیدواریم در روزهای آتی این امر به نتیجه برسد.

«جان‌لوکا‌گالتی» در پایان گفت: در امر محیط‌زیست یا همه برنده‌ایم یا بازنده، باید توجه داشت که دیوار آلودگی زیست‌محیطی از هر دیواری بلندتر است و برداشتن آن نیازمند یک عزم و همکاری جهانی است.

 

گفتنی است، در پایان این نشست دو طرف بر موضوع تدوین یک تفاهمنامه مشترک در مورد نوع و نحوه همکاری ایران و ایتالیا در زمینه انرژی، آب و فاضلاب توافق کردند.