شرط شرکت متن برای تأمین اعتبار ۲٫۲ میلیارد دلاری میدان «کیش»

تکلیف «یادآوران» در مناقصه مشخص می‌شود شرط شرکت متن برای تأمین اعتبار ۲٫۲ میلیارد دلاری میدان «کیش» مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با اشاره به افتتاح رسمی فاز اول طرح توسعه میدان یادآوران در آبان ماه امسال و برداشت فعلی ١١٥ هزار بشکه نفت از این میدان، عنوان کرد: تکلیف فاز بعدی توسعه این […]

تکلیف «یادآوران» در مناقصه مشخص می‌شود

شرط شرکت متن برای تأمین اعتبار ۲٫۲ میلیارد دلاری میدان «کیش»

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با اشاره به افتتاح رسمی فاز اول طرح توسعه میدان یادآوران در آبان ماه امسال و برداشت فعلی ١١٥ هزار بشکه نفت از این میدان، عنوان کرد: تکلیف فاز بعدی توسعه این میدان با برگزاری مناقصه مشخص خواهد شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط عمومی شرکت متن، سیدنورالدین‌شهنازی‌زاده، ذخایر نفت درجای میدان یادآوران را ٣٣ میلیارد بشکه خواند و افزود: حجم ذخایر نفت در جای میادین غرب کارون در مجموع بیش از ٦٧ میلیارد بشکه برآورد می‌شود.

وی از برنامه‌ریزی برای برداشت ٢٥ هزار بشکه نفت از میدان مشترک یاران‌جنوبی نیز خبر داد و گفت: در مرحله نخست، ١٠ هزار بشکه از این میدان برداشت می‌شود.

شهنازی‌زاده با بیان اینکه برداشت نفت از میدان آذر طی روزهای آینده آغاز میشود، ادامه داد: تولید در این میدان مشترک در مرحله نخست ١٥ هزار بشکه است و این رقم در اردیبهشت ماه سال آینده به ٣٠ هزار بشکه میرسد و سرانجام قرار است تا سال ٩٧، تولید این میدان به ٦٥ هزار بشکه نفت در روز بالغ شود.

وی سرمایهگذاری برای توسعه میدان آذر را یک میلیارد و ٢٣٤ میلیون یورو و ٢٠٥ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: برای فرآورش نفت میدان آذر از ظرفیت خالی واحد بهره‌برداری میدان دهلران استفاده می‌شود و نفت میدان آذر با خط لوله‌ای به طول ١٣٠ کیلومتر به این واحد بهره‌برداری انتقال می‌یابد.

شهنازی‌زاده درباره طرح آماک که هفته گذشته، میزبان رییس‌جمهوری نیز بوده است، توضیحاتی داد و گفت: با راه‌اندازی فاز اول این طرح زیست‌محیطی در سال ٨٨، روزانه از سوزاندن ٢٤١ میلیون فوت مکعب گازهای همراه میادین آبتیمور، منصوری، مارون، کوپال و اهواز جلوگیری شد و با بهره‌برداری از فاز دوم این طرح در سال جاری، روزانه تا حداکثر ١٨ میلیون فوت مکعب گازهای اسیدی نیز جمع‌آوری و به پتروشیمی رازی منتقل می‌شود.

وی سرمایه‌گذاری مستقیم این طرح را ٣٢٠ میلیون دلار عنوان کرد که با حساب هزینه‌های بانکی و سود پیمانکار به حدود ٥٠٠ میلیون دلار بالغ شده است.

قدرتا…آقایی، سرپرست طرح آماک نیز که از دیگر مدیران حاضر در این نشست خبری بود، درباره طرح آماک یادآور شد: درآمدزایی اجرای این طرح روزانه دو میلیون دلار و سالانه حدود ٧٢٠ میلیون دلار برآورد می‌شود و با توجه به این‌که فاز اول آماک در سال ٨٨ راه‌اندازی شد، تاکنون اجرای این پروژه بالغ بر ۵ میلیارد دلار درآمدزایی داشته است.

 

وی در پایان به طرح توسعه میدان کیش نیز اشاره کرد و گفت: فاز نخست توسعه این میدان با هدف تولید روزانه هزار میلیون فوت مکعب گاز در دستور کار است و اگر تفاهمنامه اخیر شرکت متن با شرکت صانع به قرارداد برسد، این شرکت داخلی تا یک میلیارد دلار از اعتبار ٢,٢ میلیارد دلاری مورد نیاز برای توسعه این میدان در فاز نخست را تأمین خواهد کرد.