تأمین فاینانس دو میلیارد یورویی فاز ۴ پالایشگاه آبادان توسط ژاپنی‌ها

مدیرعامل پالایشگاه آبادان خبر داد تأمین فاینانس دو میلیارد یورویی فاز ۴ پالایشگاه آبادان توسط ژاپنی‌ها مدیرعامل پالایشگاه آبادان از آغاز طرح توسعه فاز ۲ و فاز ۴ این پالایشگاه توسط شرکت‌های چینی و ژاپنی در ابتدای سال خبر داد. به گزارش ایسنا، اسفندیاردائم‌الذکر با بیان این‌که پالایشگاه آبادان اولین پالایشگاه خاورمیانه است، گفت: این […]

مدیرعامل پالایشگاه آبادان خبر داد

تأمین فاینانس دو میلیارد یورویی فاز ۴ پالایشگاه آبادان توسط ژاپنی‌ها

مدیرعامل پالایشگاه آبادان از آغاز طرح توسعه فاز ۲ و فاز ۴ این پالایشگاه توسط شرکت‌های چینی و ژاپنی در ابتدای سال خبر داد.

به گزارش ایسنا، اسفندیاردائم‌الذکر با بیان این‌که پالایشگاه آبادان اولین پالایشگاه خاورمیانه است، گفت: این پالایشگاه با قدمت حدود ۱۰۷ سال تولید را از ۲۷۰۰ بشکه آغاز کرد و تا قبل از زمان جنگ تا ۶۵۰ هزار بشکه نیز تولید داشت که این میزان تولید در میزان جنگ کاهش پیدا کرد و بعد از جنگ و بازسازی پالایشگاه مجدداً در مدار سرویس قرار گرفت و تولید آن به ۳۸۰ تا ۴۲۰ هزار بشکه در روز رسید.

وی با بیان این‌که پالایشگاه آبادان حدود ۲۵ درصد از بنزین کشور را تأمین می‌کند، افزود: در این پالایشگاه روزانه حدود هفت میلیون لیتر بنزین یورو ۴ و سوخت ۱۰۰ ال‌ال که متعلق به هواپیمای ملخی است، تولید می‌شود. بنزین یورو۴ این پالایشگاه ۵۰۰ هزار لیتر است که به شهرهای آبادان و خرمشهر تحویل داده می‌شود.

مدیرعامل پالایشگاه آبادان درمورد فاز ۳ این پالایشگاه توضیح داد: حدود ۴۰ درصد نفت خام این پالایشگاه به دلیل قدیمی بودن واحد تقطیر به نفت کوره تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به توسعه فاز۲ پالایشگاه آبادان، گفت: بعد از برجام قرارداد توسعه فاز۲ با طرف چینی به نتیجه رسید و از ابتدای سال آینده کار اجرایی فاز۲ آغاز می‌شود که در راستای آن ارتقای سودآوری و کاهش نفت کوره از ۴۰ درصد به زیر ۲۰ درصد صورت می‌گیرد. فاینانس این فاز۳ میلیارد دلار است که در قسمت اول حدود دو میلیارد دلار و در قسمت دوم حدود یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌شود. در این راستا واحدهای شیرین‌سازی و تصفیه نفت گاز و نفت سفید توسعه پیدا می‌کند.

دائم‌الذکر ادامه داد: در راستای توسعه فاز۲ پالایشگاه آبادان برای ۸۰۰۰ نفر به مدت ۵ سال اشتغال‌زایی می‌شود. در توسعه این فاز افزایش ظرفیت صورت نمی‌گیرد و فقط توسعه و تثبیت است.

 

مدیرعامل پالایشگاه آبادان در ادامه از توسعه فاز ۴ پالایشگاه توسط ژاپنی‌‌‌ها خبر داد و گفت: با توسعه فاز ۴ میزان تولید نفت کوره به زیر ۱۰ درصد می‌رسد. فاینانس این فاز حدود دو میلیارد یورو است و توسط شرکت ژاپنی JGC تأمین می‌شود.