میدان نفتی آذر بیش از ۴ میلیارد بشکه نفت ظرفیت دارد

وزیر نفت میدان نفتی آذر بیش از ۴ میلیارد بشکه نفت ظرفیت دارد وزیر نفت با بیان این‌که باید از تعامل و گشایش‌های برجام در راستای توسعه نفت و گاز و اشتغال‌زایی در کشور استفاده کنیم، گفت: ایلام در مسیر توسعه نفت و گاز در کشور قرار گرفته است. به گزارش باشگاه خبرنگاران، بیژن‌نامدارزنگنه در […]

وزیر نفت

میدان نفتی آذر بیش از ۴ میلیارد بشکه نفت ظرفیت دارد

وزیر نفت با بیان این‌که باید از تعامل و گشایش‌های برجام در راستای توسعه نفت و گاز و اشتغال‌زایی در کشور استفاده کنیم، گفت: ایلام در مسیر توسعه نفت و گاز در کشور قرار گرفته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، بیژن‌نامدارزنگنه در مراسم بهره‌برداری از مرحله اول برداشت نفت از طرح توسعه میدان نفتی آذر با بیان این‌که ایلام در مسیر توسعه قرار گرفته است، اظهار کرد: استان ایلام یکی از مناطق اولویت‌دار کشور به خصوص در حوزه نفت و گاز است.

وی با اشاره به این‌که یکی از مؤلفه‌های اساسی اقتصاد مقاومتی، بهره‌برداری مناسب از میادین نفتی است، افزود: استان ایلام می‌تواند با توجه به ذخایری که در اختیار دارد می‌تواند نقش مهمی در این راستا ایفا کند.

وزیر نفت ادامه داد: با توجه به مشترک بودن این میادین با کشور عراق باید بیش‌تر و سریع‌تر بتوانیم سهم خود را از این منابع خدادادی زیر زمینی برداشت کنیم که البته به دنبال استیفای حقوق خود هستیم که این مهم به حق و گرفتنی است.

زنگنه با بیان این‌که در میدان نفتی آذر در مرحله اول روزانه تا ۱۵ هزار بشکه نفت استخراج خواهد شد، تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده تا میزان برداشت تا اردیبهشت ماه سال آینده به ۳۰ هزار بشکه خواهد رسید و امیدواریم در آینده برداشت ما در این میدان تا ۱۰۰ هزار بشکه برسد.

وی به اقدامات و فعالیت‌های در دستور کار برای حوزه نفت و گاز استان ایلام اشاره و عنوان کرد: با توجه به استخراج گاز از میادین گازی این استان ضرورت دارد که پتروشیمی دهلران هرچه سریع‌تر راه‌اندازی شود.

وزیر نفت با اشاره به این‌که توسعه میادین آذر و چنگوله، چشمه‌خوش و تنگ بیجار در دستور ما قرار دارد، اظهار کرد: این مهم در دستور کار جدی وزارت نفت قرار داشته و ایلام باید در حوزه گاز کمک کار کشور باشد و هر چه گاز از میادین گازی این استان برداشت شود به سود مملکت است.

نامدار زنگنه، ایلام را در مسیر توسعه نفت و گاز در کشور دانست و گفت: با توسعه صنعت نفت و گاز در این استان بدون شک آینده درخشانی در انتظار استان ایلام است و باید این نکته را نیز بیان کرد که ما از بهترین تکنولوژی‌های روز برای صنعت نفت و گاز استان استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به اشتغال‌زایی ۲۵۰ نفری هر دکل نفتی اضافه کرد: باید از تعامل و گشایش‌های برجام در راستای توسعه نفت و گاز و اشتغال‌زایی در کشور استفاده کنیم.

گفتنی است، برای فرآورش نفت میدان آذر از ظرفیت خالی واحد بهره‌برداری میدان دهلران استفاذه میشود و نفت این میدان مشترک با خط لولهای به طول حدود ١٣٠ کیلومتر به این واحد بهره‌برداری انتقال مییابد.

طرح توسعه میدان نفتی آذر با هدف تولید ٦٥ هزار بشکه نفت در روز تعریف شده است که طبق برنامه، پس از تحقق تولید ١٥ هزار بشکهای از این میدان که در آخرین روزهای امسال محقق شد، مجموع تولید میدان در بهار سال آینده به ٣٠ هزار بشکه در روز میرسد و تولید ٦٥ هزار بشکهای آذر نیز در سال ٩٧ عملیاتی خواهد شد.

میدان نفتی آذر در حالی به تولید رسیده که یکی از پرچالش‌ترین میدانهای ایران از نظر حفاری و ساختار زمین‌شناسی به شمار می‌رود و عمق بالای مخزن هیدروکربوری، نیاز به حفاری در سازندهای مختلف نفتی و توالی لایه‌های پرفشار و کم‌فشار، عملیات حفاری را در آن بسیار پیچیده کرده است؛ همچنین این میدان از آن نظر حایز اهمیت است که متخصصان ایرانی نخستین بار قادر شدهاند در این میدان مشترک از شکافت اسیدی که یکی از روشهای متداول و مؤثر در افزایش تولید در میدانهای نفت و گاز به شمار می‌رود، بهرهمند شوند.

پیش از این در ١٨ اسفندماه امسال، مدیرعامل شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت از آغاز ارسال نفت تولیدی میدان آذر به تأسیسات بهره‌برداری دهلران خبر داد و اعلام کرد: با هماهنگی‌های شرکت متن و شرکت نفت مناطق مرکزی به عنوان دریافت کننده نفت تولیدی، انتقال نفت آذر انجام و از آنجا به مبادی صادراتی کشور منتقل میشود.

وزیر نفت همچنین از چاه شماره۳ بازدید کرد.

طرح توسعه میدان نفتی آذر به‌کارفرمایی شرکت مهندسی و توسعه نفت، به یک کنسرسیوم داخلی متشکل از شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت (OPIC) و شرکت اویک (OIEC) واگذار و عملیات اجرایی توسعه این میدان به شرکت مهندسی و توسعه سروک آذر محول شد.

نفت خام تولیدی میدان آذر از نوع سبک با API حدود ٣٢ تا ٣٣ است و ضریب برداشت نفت از این میدان براساس طرح توسعه فعلی، ۱۶ درصد برآورد شده است.

 

میدان آذر یکی از میدان‌های مشترک با عراق است که دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون بشکه نفت درجا دارد. این میدان در بلوک اناران در دماغه کوههای زاگرس و در امتداد مرز ایران و عراق (در جنوب غربی ایلام) میان دو شهر مهران و دهلران واقع شده است.