برگزاری مناقصه با حضور فقط یک شرکت معنی ندارد

وزیر نفت برگزاری مناقصه با حضور فقط یک شرکت معنی ندارد وزیر نفت با بیان این که برای امضای قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ با ترک تشریفات مناقصه، عمل کردیم و در این باره اجازه قانونی هم داشتیم، گفت: به وزیر نفت اجازه داده شده است در مواردی که در میدان‌های مشترک تشخیص می‌دهد، خارج […]

وزیر نفت

برگزاری مناقصه با حضور فقط یک شرکت معنی ندارد

وزیر نفت با بیان این که برای امضای قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ با ترک تشریفات مناقصه، عمل کردیم و در این باره اجازه قانونی هم داشتیم، گفت: به وزیر نفت اجازه داده شده است در مواردی که در میدان‌های مشترک تشخیص می‌دهد، خارج از تشریفات مناقصه عمل کند. بر این اساس، زیرا تنها متقاضی که در این باره با آن مذاکره کردیم و پای کار بود، توتال بود و شرکت‌های بین‌المللی دیگری که ما با آنها صحبت کردیم، اظهار علاقه نکردند.

بیژن زنگنه تصریح کرد: با توجه به این که توتال در این میدان سابقه داشت و تنها شرکت پای کار بود، بنابراین معنی نداشت که با یک شرکت به مناقصه می‌رفتیم.

این مدیر نفتی با تأکید بر این‌که طبق الگوی قرارداد نفتی در هر قراردادی که یک شرکت خارجی می‌آید الزاماً باید یک شرکت ایرانی نیز در کنار آن قرار گیرد تا انتقال فناوری در سطح بالایی صورت بگیرد، تصریح کرد: عمده فعالیت توتال در این پروژه نرم‌افزاری است. توتال نه چاه حفر می‌کند، نه سکوی نفتی می‌سازد و نه لوله کشی می‌کند، بلکه کار‌‌‌‌ها را مدیریت می‌کند.

وی گفت: این کارهایی است که توتال ملزم است طبق پیوست قرارداد و موافقتنامه‌اش با شریک ایرانی انجام دهد و شرکت ملی نفت ایران ناظر بر اجرای آن است.

به گفته زنگنه، مهم‌ترین کاری که توتال در پروژه فاز ۱۱ انجام می‌دهد، مهندسی مخزن، مدیریت پروژه و تأمین مالی است.

وی با اشاره به حضور چینی‌‌‌‌‌ها در این پروژه و با بیان این که بخش بین‌المللی شرکت ملی نفت چین (CNPCI) که یکی از بزرگ‌‌‌‌ترین شرکت‌های نفتی دنیاست نیز توتال را در این پروژه همراهی می‌کند، افزود: همان‌طور که پیش تر هم گفتم چینی‌‌‌‌‌ها در دوران تحریم با ما خوب کار کردند. نگرانی‌هایی وجود داشت که پس از لغو تحریم‌ها ما دیگر آنها را کنار می‌گذاریم؛ ما دوستان قدیمی خود را هیچوقت فراموش نمی‌کنیم و آنها در توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی حضور دارند.

 

وزیر نفت سپس به توضیح مرحله دیگری از امضای این قرارداد پرداخت و گفت: برای این که توجیه فنی، اقتصادی، مالی و زیست‌محیطی قرارداد با کنسرسیوم توتال تبیین شود، مجوز شورای اقتصاد را گرفتیم.