پای ایتالیایی‌ها به بازار نفت و نیروگاه‌سازی ایران باز شد

  در سفر نخست وزیر ایتالیا و هیأت همراه به تهران ۷ سند همکاری در زمینه‌های مختلف به امضا رسید. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در سفر نخست‌وزیر ایتالیا به تهران که از بامداد آغاز شده، ۷ سند همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله همکاری در زمینه گردشگری و فعالیت‌های فرهنگی، تفاهم‌نامه همکاری صنعتی بین […]

 

در سفر نخست وزیر ایتالیا و هیأت همراه به تهران ۷ سند همکاری در زمینه‌های مختلف به امضا رسید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در سفر نخست‌وزیر ایتالیا به تهران که از بامداد آغاز شده، ۷ سند همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله همکاری در زمینه گردشگری و فعالیت‌های فرهنگی، تفاهم‌نامه همکاری صنعتی بین وزارت نیروی ایران و وزارت توسعه اقتصادی ایتالیا و همچنین چارچوب همکاری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و راه‌آهن دولتی ایتالیا به امضا رسید.

لازم به ذکر است وزیر آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها، برخی معاونان وزارتخانه‌ها، روسای مؤسسه بیمه ضمانت صادرات «ساچه»، شرکت نفت «انی» و اتحادیه صنایع «کنفیندوستریا»، مؤسسه تجارت خارجی «ایچه»، نمایندگان شرکت‌های کوچک و متوسط، صاحبان صنایع و مدیران ارشد بانک‌های بزرگ ایتالیا نخست وزیر این کشور را در سفر به تهران همراهی می‌کنند.

براساس این گزارش، یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت انی و شرکت ملی صادرات گاز ایران، یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت فرودگاه‌های ایران و شرکت فرودگاه‌های میلان ایتالیا، یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت کارگاز سیستم ایران و شرکت دانیلی ایتالیا در زمینه تولید انواع مفتول، میلگرد و تسمه مورد نیاز صنایع خودرو از دیگر اسنادی است که بین ایران و ایتالیا امضا شد.

مدیران شرکت «انل ترید» ایتالیا و شرکت ملی صادرات گاز ایران، سه‌شنبه در جریان سفر « متئو رنتزی » نخست‌وزیر ایتالیا به ایران تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردند که با نهایی شدن آن، ایتالیا به مشتری گاز و ال.ان.جی ایران تبدیل می‌شود.

ایتالیا خواستار دریافت گاز ایران شد

بر پایه این گزارش، علیرضا کاملی، مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران درباره امضای قرارداد با شرکت ایتالیایی در بخش ال.ان.جی گفت: تفاهم‌نامه شرکت ملی صادرات گاز ایران و شرکت انل‌ترید ایتالیا در حضور حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین حسن روحانی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران و متئو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا امضا شد.

وی اظهار داشت: امضای یادداشت تفاهم با شرکت «انل ترید» ایتالیا حاصل چندین ماه مذاکره با این شرکت است و بررسی فرصت‌های عرضه بلند مدت، تبادل اطلاعات و همکاری در زمینه بازار گاز و ال.ان.جی و بهره‌برداری از امکانات دوره‌های آموزشی بین دو کشور را شامل می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران درباره این که آیا ایران می‌تواند در بلندمدت به این کشور اروپایی گاز مایع فشرده صادر کند، گفت: اجرای پروژهای ال.ان.جی می‌تواند زمینه ورود کشورمان را به این عرصه فراهم سازد.

به گفته کاملی، اجرای پروژه‌های ال.ان.جی موجب می‌شود تا شرکت انل به‌عنوان یک شرکت علاقه‌مند به خرید این گاز در کنار ایران حاضر شود.

امضای تفاهم‌نامه همکاری با انجمن نفت ایتالیا برای ساخت تجهیزات نفتی

رضا خیامیان، رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در این باره گفت: پس از برجام و ورود کشورهای خارجی برای همکاری در صنعت نفت ایران این انجمن نیز مذاکرات خود را با کشورهای خارجی که امکان حضور آن‌ها در صنعت نفت ایران تقریباً جدی شده است، آغاز کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در اولین قدم تفاهم‌نامه‌ای را با انجمن نفت کشور ایتالیا امضا کرده‌ایم که با همکاری همدیگر اقدام به تولید تجهیزات صنعت نفت در داخل کشور کنیم.

ایتالیا چند نیروگاه با مجموع ظرفیت ۵۰۰ مگاوات در ایران می‌سازد

براساس این گزارش معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو از امضای تفاهم‌نامه همکاری بین ایران و ایتالیا برای ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر به مجموع ظرفیت ۵۰۰ مگاوات در کشورمان در ۵ سال آینده خبر داد.

علیرضا دایمی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری صنعتی بین وزارتخانه‌های نیرو ایران و توسعه اقتصادی ایتالیا، گفت: این تفاهم‌نامه برای ساخت چند نیروگاه تجدیدپذیر در ایران با مجموع ۵۰۰ مگاوات به امضا رسید و قرار است شرکت‌های ایتالیایی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این زمینه، این برنامه را به سرانجام برسانند.

به گفته این مقام مسؤول، نیروگاه‌های مورد نظر وزارت نیرو در زمینه‌های زیست توده، خورشیدی و زمین گرمایی هستند که با توجه به ظرفیت‌های بسیار خوب در ایران از جمله بیش از ۳۰۰ روز آفتابی در کشور، عملیاتی و اجرایی می‌شوند.

دائمی افزود: این تفاهم‌نامه ۵ ساله است و مطابق یک برنامه زمان‌بندی تا سال ۲۰۲۱ میلادی محقق می‌شود و ایران محدودیتی برای سرعت عمل ایتالیایی‌ها در کار قائل نشده است.

وی ادامه داد: پس از گذشت ۵ سال، این تفاهم‌نامه در دوره‌های ۵ ساله دیگر نیز قابل تمدید است تا دستیابی به ۵ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در کشور تحقق یابد.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: این مهم در روز جاری به عنوان یک تفاهم‌نامه بین مسؤولان دو کشور امضا شد که با تأمین شدن همه شرایط از جمله موافقت‌های زیست‌محیطی، خرید تضمینی برق تولیدی آن‌ها مطابق قوانین و مقررات و یا اعطای اجازه صادرات برق، تبدیل به قرارداد خواهد شد.

روابط بانکی ایران و ایتالیا وارد مرحله جدیدی می‌شود

جمعی از بانکداران ایتالیا در دیدار با رییس‌کل بانک مرکزی، ضمن تأکید بر تقویت روابط بانکی بین دو کشور از برقراری روابط کارگزاری بین برخی از بانک‌های ایران و ایتالیا خبر دادند.

بر اساس این گزارش ولی‌ا… سیف در این جلسه بر ارتقای روابط تجاری بین دو کشور با تقویت همکاری‌های بانکی تأکید کرد و گفت: کشور ایتالیا برای گسترش روابط با ایران علاقه‌مند است و در این زمینه تلاش‌های زیادی انجام شده است.

رییس‌کل بانک مرکزی ضمن ابراز امیدواری برای آینده مثبت همکاری‌های دو کشور، تصریح کرد: خوشبختانه سفر رییس‌جمهور ایران به کشور ایتالیا دستاوردهای مثبتی داشته است و لازم است بانک‌های دو کشور به منظور تقویت بیش از پیش روابط تلاش کنند.

بازدید هیأت ایتالیایی از آزاد راه تهران-پردیس

براساس این گزارش همزمان با سفر متئورنتزی نخست‌وزیر ایتالیا به ایران، مسؤولان شرکت امور آزاد راه‌های ایتالیا از آزاد راه تهران – پردیس و سامانه‌های اخذ عوارض الکترونیکی این آزاد راه بازدید کردند.

حسین متولی حبیبی، مدیر کل دفتر نظارت بر بهره‌برداری از آزادراه‌ها سازمان راهداری در این باره گفت: «ریکاردو استاراسه » قائم‌ مقام شرکت امور آزادراه‌های عوارضی ایتالیا (آتلانتیا) به همراه «جوزپه کاسیگا»، معاون امور بین‌الملل شرکت اتواسترادا ایتالیا (شرکت زیرمجموعه گروه آتلانتیا) از مجموعه شرکت‌های بهره‌برداری بزرگراه‌ها و آزادراه‌های اروپا، از این آزاد راه بازدید کردند.

متولی حبیبی، گفت: این شرکت متولی بهره‌برداری بیش از نیمی از محورهای برون‌ شهری دارای عوارض در ایتالیا و همچنین مجری بیش از ۲۵۰۰ کیلومتر آزاد راه در دیگر کشورهای جهان است.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهره‌برداری از آزادراه‌های سازمان راهداری گفت: پس از بازدید این هیأت ایتالیایی از این آزاد راه، در نشستی با مسؤولان شرکت آزادراه تهران- پردیس مسایل مورد نظر خود را مطرح کردند.

 

متولی حبیبی اظهار داشت: در این بازدید مسؤولان ایتالیایی با نحوه بهره‌برداری از آزادراه‌ها، نحوه مشارکت و سامانه اخذ عوارض الکترونیکی (ETC) در کشورمان آشنایی شدند.