وزیر نیرو خبر داد:جولان کره‌ای‌ها در مناقصه بزرگ برقی ایران

  احداث ۳ نیروگاه به روش BOO در صنعت برق وزیرنیرو با اشاره به امضای ۱۵ تفاهم‌نامه آب و برقی بین ایران و کره جنوبی از واگذاری ساخت ۹ سد و نیروگاه به کره‌ای‌‌ها خبر داد و گفت: با کره قرارداد خرید تضمینی برق امضا می‌شود. به‌ گزارش مهر، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در دیدار […]

 

احداث ۳ نیروگاه به روش BOO در صنعت برق

وزیرنیرو با اشاره به امضای ۱۵ تفاهم‌نامه آب و برقی بین ایران و کره جنوبی از واگذاری ساخت ۹ سد و نیروگاه به کره‌ای‌‌ها خبر داد و گفت: با کره قرارداد خرید تضمینی برق امضا می‌شود.

به‌ گزارش مهر، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در دیدار با «هواینگ کانگ» وزیر زمین، زیر ساخت و حمل و نقل کره جنوبی در جمع خبرنگاران با بیان این‌که رفت و آمد بین مسؤولین دو کشور و مراودات بین شرکت‌ها، زمینه‌های همکاری‌های دوجانبه را فراهم کرده و سفر رییس‌جمهور کره جنوبی به ایران نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باعث خواهد شد تا سرعت این همکاری‌ها افزایش یابد، گفت: در ماه‌های اخیر بسیاری از علائق همکاری‌های بین دو کشور تبدیل به یادداشت تفاهم شده که برخی از این تفاهم‌نامه‌ها در این سفر، بین روسای جمهوری و وزرای دو کشور به امضا خواهد رسید.

وزیر نیرو با بیان این‌که در سفر رییس‌جمهور کره جنوبی به ایران، ۹ تفاهم‌نامه همکاری در بخش آب و ۶ تفاهم‌نامه در بخش برق امضا خواهد شد، تصریح کرد: این تفاهم‌نامه‌ها به یک سند راهبردی بین دو کشور تبدیل شده و هرچه زودتر اجرایی شوند.

این عضو کابینه دولت با اشاره به این‌که این تفاهم‌نامه‌ها در دو بخش آب و برق خواهد بود، اظهار داشت: در بخش آب، احداث سد و نیروگاه بختیاری و احداث سد و نیروگاه کارون ۲ و مدیریت هوشمند آب سدهایی که بر روی سد کارون ۲ ساخته شده و همچنین احداث سد و انتقال آب از بهشت‌آباد به ۳ استان کشور (کرمان؛ یزد، اصفهان) از مفاد این تفاهم‌نامه‌ها خواهد بود.

وزیر نیرو همچنین تأکید کرد: در صنعت برق هم احداث ۳ نیروگاه به روش BOO و نیروگاه زنجان ۴، نیزار، بافق و هوشمند‌سازی شبکه‌های برق کشور در دستور کار تفاهم‌نامه بخش برق است.

چیت‌چیان با بیان این‌که ارتقای سطح ولتاژ انتقالی از ۴۰۰ به ۷۶۵ کیلوولت و کاهش تلفات شبکه انتقال و توزیع برق از دیگر موارد همکاری است که باید هرچه سریع‌تر عملیاتی شود، یادآور شد: دولت ایران به‌ صورت صددرصدی از این پروژه‌ها حمایت خواهد کرد که امیدواریم مشمول پرداخت وام‌های کم‌بهره از سوی دولت کره‌جنوبی شود.

وی با اشاره به این‌که پروژه‌های تعریفی و توافق‌های صورت گرفته هدف نهایی نیست، تبیین کرد: این‌‌ها قدم‌های اولیه در زمینه‌های همکاری بین دو کشور است و با توجه به این‌که قرار است در زمینه‌های تولید برق در ۱۰ سال آینده ۴۷ تا ۵۰ هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور افزوده شود که ۷۵۰۰ مگاوات آن در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر است، بتوانیم همکاری‌های خود را در این بخش‌ها با کره جنوبی نیز ادامه دهیم.

این مقام مسؤول با تأکید بر این‌که ۴۳ تا ۴۴ درصد جمعیت شهری کشور تحت پوشش شبکه‌های فاضلاب هستند که با سرعت زیادی به پیش می‌رود، گفت: به دلیل شرایط اقلیمی کشور نیازمند به استفاده از سامانه‌های آب‌شیرین‌کن در حاشیه خلیج‌فارس و دریای عمان هستیم که امیدواریم شاهد همکاری مشترک شرکت‌های داخلی و کره‌ای در این زمینه‌ها نیز باشیم.

وزیر نیرو همچنین به برگزاری مناقصه خرید ۴۰۰ دستگاه پست انتقال و توزیع شبکه برق کشور و حضور برخی شرکت‌های کره‌ای اشاره کرد و یادآور شد: میدان بزرگ کاری برای شرکت‌های کره‌ای در ایران فراهم شده که امیدواریم بتوانند از این شرایط کاری با انتقال تکنولوژی و همکاری با شرکت‌های ایرانی بهره‌مند شوند.

این عضو کابینه دولت یازدهم تأکید کرد: وزارت نیرو با شرکت‌های کره‌ای قرارداد ECA امضا کرده و پرداخت قیمت برق را تضمین خواهد کرد.

 

چیت‌چیان با بیان این‌که پس از گذشت ۵ سال دوره خرید برق به روش ECA، شرکت‌های کره‌جنوبی مختار هستند تا برق تولیدی خود را به‌صورت، قرارداد دو جانبه با خریداران برق، فروش برق در سازمان بورس انرژی و عرضه برق در بازار برق به‌صورت رقابتی به فروش برسانند، خاطرنشان کرد: به جز فروش برق در داخل کشور، این شرکت‌ها می‌توانند برق تولیدی خود را به سایر کشور‌ها نیز صادر کنند.