طرح‌های پیمانکاران مجوز ارزیابی زیست‌محیطی دریافت کنند

رییس حفاظت محیط‌زیست شرکت ملی گاز طرح‌های پیمانکاران مجوز ارزیابی زیست‌محیطی دریافت کنند رییس حفاظت محیط‌زیست شرکت ملی گاز گفت: شرکت ملی گاز ایران افزون بر پایداری شبکه گازرسانی، برای تحقق بسیاری از تعهدات بین‌المللی کشور در حوزه‌های زیست‌محیطی تلاش دو چندان می‌کند. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نفت، سیدرضانوابی با اشاره به […]

رییس حفاظت محیط‌زیست شرکت ملی گاز

طرح‌های پیمانکاران مجوز ارزیابی زیست‌محیطی دریافت کنند

رییس حفاظت محیط‌زیست شرکت ملی گاز گفت: شرکت ملی گاز ایران افزون بر پایداری شبکه گازرسانی، برای تحقق بسیاری از تعهدات بین‌المللی کشور در حوزه‌های زیست‌محیطی تلاش دو چندان می‌کند.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نفت، سیدرضانوابی با اشاره به این که گاز طبیعی به عنوان پاک‌‌ترین سوخت در میان همه انرژی‌های فسیلی که تاکنون شناخته شده‌، برای تأمین بخش عمده نیازهای جهانی انرژی در دهه‌های پیش‌رو، در موقعیت بی‌همتایی قرار دارد، اظهارکرد: گاز طبیعی سوختی است با کاربردهای گوناگون، پاک، مقرون به صرفه و کارآمد که می‌تواند‌گذار کشور را به عصر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و به عنوان جایگزین سوخت‌های آلاینده تسهیل کند.

وی بر نقش گاز طبیعی به عنوان سوخت مطلوب در سبد انرژی که می‌تواند به دستیابی به اهداف توسعه پایدار کمک کند، تأکید کرد و گفت: یکی از روش‌های مدیریت، ارزیابی آثار زیست‌محیطی است. نخستین گام در مسیر ارزیابی آثار زیست‌محیطی، انتخاب معیارهای خطرآفرین و در واقع تعیین ریسک عوامل است.

نوابی گفت: براساس مصوبه هیأت مدیره شرکت، تا زمانی که طرح‌های پیمانکاران مجوز ارزیابی زیست‌محیطی دریافت نکند، طرح‌هایشان هرگز اجرایی نخواهد شد و تنها ملزم به داشتن مجوز ارزیابی هستند.

رییس حفاظت محیط‌زیست شرکت ملی گاز، درباره تعیین اهداف خرد و کلان مرتبط با سیاست‌های کلی زیست‌محیطی ابلاغی از سوی مقام‌معظم‌رهبری گفت: با ابلاغ این سیاست‌ها که حدود ۱۵بند اصلی و چند بند فرعی دارد، ۱۱بند آن با سیاست‌های شرکت گاز تطبیق داشت که براساس این ۱۱بند نزدیک به ۲۳هدف کلان و ۴۲هدف خرد تعریف و به همه شرکت‌های تابعه ابلاغ شد.

وی تصریح کرد: شرکت‌های تابعه برای رسیدن به این اهداف که براساس قوانین زیست‌محیطی کشوری است، بیش از ۱۵۰۰ عنوان برنامه کلی تهیه کردند که در اهداف و برنامه‌ریزی‌های برنامه ششم شرکت ملی گاز قرار گرفته است.

نوابی تأکید کرد: شرکت ملی گاز برای دستیابی به اهداف زیست‌محیطی خود، سالانه ۳میلیارد تومان در شرکت‌های گاز استانی، ۲۰ میلیارد تومان برای پالایشگاه‌ها و یک میلیارد تومان برای مناطق عملیاتی نیاز دارد که همه موارد از سوی مدیریت برنامه‌ریزی شرکت لحاظ شده و سالانه اعتبارات آن تعیین و تخصیص داده می‌شود.

 

وی گفت: برای سال ۹۷ با توجه به مشکلات مالی پیش رو به ۳۰۰میلیارد تومان بودجه در این بخش نیاز داریم، این در حالی است که برای سال ۹۷ فقط ۱۱۵میلیارد تومان اعتبار برای رسیدن به اهداف اختصاص داده شده است.

رییس محیط‌زیست شرکت ملی گاز یادآورشد: هم‌اکنون بیش از ۲۳درصد از مساحت صنعتی شرکت ملی گاز ایران در سراسر کشور به فضای سبز اختصاص یافته است که طبق قانون باید ۱۰درصد باشد و ما بیش از دو برابر میزان تعیین شده فضای سبز داریم.

 

به گفته وی، پارسال ۱۲شرکت تابعه شرکت ملی گاز، در طرح خدمات سبز سازمان حفاظت از محیط‌زیست لوح زرین، تندیس سیمین و لوح سپاس گرفتند.