صرفه اقتصادی ۳۰۰میلیون دلاری در فرآورش گاز «هنگام»

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره اعلام ‌کرد: صرفه اقتصادی ۳۰۰میلیون دلاری در فرآورش گاز «هنگام» مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: صرفه اقتصادی فعالیت مجتمع فرآورش گاز هنگام، بیش از ۷۰۰هزار دلار در روز و حدود ۳۰۰میلیون دلار در سال خواهد بود. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نفت، حمید بورد پس از […]

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره اعلام ‌کرد:

صرفه اقتصادی ۳۰۰میلیون دلاری در فرآورش گاز «هنگام»

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: صرفه اقتصادی فعالیت مجتمع فرآورش گاز هنگام، بیش از ۷۰۰هزار دلار در روز و حدود ۳۰۰میلیون دلار در سال خواهد بود.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نفت، حمید بورد پس از آیین گشایش رسمی مجتمع فرآورش گاز هنگام گفت: بهره‌برداری از این مجتمع افزون بر آن‌که از سوختن گازهای همراه نفت میدان هنگام جلوگیری می‌کند و دستاوردهای زیست‌محیطی قابل‌توجهی به همراه دارد، امکان استفاده از گاز فرآوری شده را در شبکه گاز کشور فراهم می‌کند.

 وی افزود: روزانه گازی معادل ۱۴هزار بشکه نفت در میدان هنگام در مشعل سوزانده می‌شد که با بهره‌برداری از مجتمع فرآورش گاز هنگام از سوختن این میزان گاز جلوگیری می‌شود و روزانه بیش از ۷۰۰هزار دلار صرفه اقتصادی به دنبال دارد.

 مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران ادامه داد: به این ترتیب، مجموع سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این طرح که حدود ۷۰ میلیون یورو بوده است، در کم‌تر از یک‌سال بازگردانده می‌شود.

 وی به انجام مطالعات و عملیات بازنگری ایمنی (PSSR) برای نخستین‌بار در مجتمع فرآورش گاز هنگام نیز اشاره کرد.

همچنین مجری طرح توسعه میدان هنگام، استفاده حداکثری از توانمندی‌های شرکت‌های داخلی را از مزیت‌های طرح مجتمع فرآورش گاز هنگام عنوان کرد و گفت: بیش از ۷۰درصد اقلام مورد نیاز در این مجتمع از طریق شرکت‌های ایرانی تأمین شده است.

علی حسنی، با بیان این مطلب افزود: اگرچه فرایند اجرای طرح احداث مجتمع فرآورش گاز هنگام با تأخیر بسیار همراه شد، اما این طرح با همان اعتباری که از روز نخست برآورد شده بود به اجرا درآمد.

 وی در توضیح بیش‌تر، به کلیات طرح توسعه میدان هنگام اشاره کرد و گفت: فاز نخست این طرح دی‌ماه۸۶ آغاز شد و با اجرای ۱۷ پروژه شامل احداث جکت، سکوی موقت، خط لوله دریایی، خط لوله خشکی، تأسیسات واحد بهره‌برداری قشم، مخازن ذخیره نفت، پمپ‌های تزریق، انجام مطالعات زیست‌محیطی و مطالعات مهندسی، احداث ساختمان‌های صنعتی و اداری، احداث آب‌شیرین‌کن و … ظرف حدود دو سال اجرا و در بهار سال۸۹ بهره‌برداری شد.

 وی ادامه داد: طرح فرآورش گازهای همراه نفت میدان هنگام در فاز دوم کار مورد توجه قرار گرفت و این طرح از مهرماه سال۸۹ کلید خورد.

 به گفته حسنی، اگرچه این طرح در ماه‌های اولیه پیشرفت خوبی داشت، اما در ادامه چالش‌هایی از جمله چند برابر شدن نرخ دلار، مشکلات انتقال ارز و تشدید تحریم‌ها، پروژه را به تعویق انداخت.

 پایان ساخت ۳ سکوی سرچاهی هنگام در سال۹۷

حسنی گفت: با وجود همه موانعی که بر سر راه این پروژه قرار داشت، با همت مضاعف پیمانکار و همکاری مستمر کارفرما سرانجام طرح احداث مجتمع فرآورش گاز هنگام در دی‌ماه امسال به‌طور کامل راه‌اندازی و پس از انجام هماهنگی‌های لازم با شرکت ملی گاز ایران، گاز فرآوری شده از ۱۹بهمن ماه امسال به این شرکت تحویل شد.

 

حسنی مشخصه اصلی این طرح را جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت و ارتقای سلامت محیط‌زیست در جزیره قشم عنوان کرد و گفت: همچنین بهره‌مندی حداکثری از توان شرکت‌های داخلی از دیگر نقاط برجسته این طرح به شمار می‌رود.

 وی گفت: نیروگاه برق هنگام نیز ظرف ۳ماه آینده در مدار قرار می‌گیرد.

 مجری طرح توسعه میدان هنگام با بیان این‌که عملیات ساخت ۳ سکوی سرچاهی هنگام در حال اجراست و در سال ۹۷ به پایان می‌رسد، این را هم اضافه کرد: این میدان مشترک به تدریج از تولید نفت به سمت تولید گاز در حرکت است.

 براساس این گزارش، میدان هنگام در بخش شرقی خلیج‌فارس و در فاصله ۴۰ کیلومتری جنوب جزیره قشم قرار گرفته و میدانی مشترک بین ایران و عمان است.