افزایش صادرات نفت ایران به آسیا

 افزایش صادرات نفت ایران به آسیا واردات نفت خام خریداران بزرگ آسیایی از ایران در ژانویه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳٫۳درصد افزایش یافت. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، چین، هند، ژاپن و کره‌جنوبی ماه میلادی گذشته مجموعاً‌ ۱٫۷۰میلیون بشکه در روز از ایران نفت وارد کردند که بالا‌ترین میزان واردات از […]

 افزایش صادرات نفت ایران به آسیا

واردات نفت خام خریداران بزرگ آسیایی از ایران در ژانویه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳٫۳درصد افزایش یافت.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، چین، هند، ژاپن و کره‌جنوبی ماه میلادی گذشته مجموعاً‌ ۱٫۷۰میلیون بشکه در روز از ایران نفت وارد کردند که بالا‌ترین میزان واردات از اکتبر سال گذشته بود. این میزان واردات، اندکی بیش‌تر از میانگین واردات ۱٫۶۷میلیون بشکه در روز این خریداران در سال۲۰۱۷ بود.

ایران در مواجه با بازگشت احتمالی تحریم‌های آمریکایی، تلاش کرده مشتریانش در آسیا را حفظ کند و امیدوار است امتیازی که به آنها می‌دهد، جذابیت نفتش را در مقایسه با سایر صادرکنندگان خاورمیانه‌ای افزایش دهد.

میزان واردات نفت چین از ایران در ژانویه نسبت به ژانویه سال گذشته ۸۵٫۹درصد رشد کرد و به ۷۴۸هزارو۷۱۵بشکه در روز رسید که بالا‌ترین میزان از سپتامبر بود و به دنبال ۳ کاهش ماهانه متوالی روی داد. مجموع واردات نفت این کشور در ژانویه حدود یک‌پنجم رشد کرد.

طبق آمار منتشره، واردات نفت هند از ایران طی ماه میلادی گذشته ۱۰٫۷درصد کاهش یافت و به ۴۹۵هزارو۲۰۰بشکه در روز در ژانویه رسید. ایران در تلاش برای احیای بخشی از سهم بازار خود که به رقیبان بزرگی مانند عربستان‌سعودی و عراق واگذار کرده، به هند پیشنهاد کرده است تخفیف حمل محموله‌های نفتی به هند را در قبال موافقت دهلی نو با افزایش واردات از ایران افزایش دهد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ماه جاری اظهار کرد پالایشگاه‌های دولتی و خصوصی هند در سال مالی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ حدود ۵۰۰هزار بشکه در روز نفت ایران را خریداری خواهند کرد.

طبق آمار وزارت اقتصاد، بازرگانی و صنعت ژاپن، واردات نفت این کشور از ایران در ژانویه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲٫۹درصد کاهش یافت و به ۲۰۳هزارو۲۵۹بشکه در روز رسید. میزان واردات نفت کره‌جنوبی از ایران در ژانویه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۷٫۳درصد کاهش یافت و به ۲۵۲هزار بشکه در روز رسید.