تزریق١٠٠میلیون یورو سرمایه به پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس

تزریق١٠٠میلیون یورو سرمایه به پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس گفت: اسناد و مدارک لازم برای دریافت نخستین قسط به مبلغ ۴۰میلیون‌یورو را تهیه کرده‌ایم، اما تا پایان سال، حداقل ۱۰۰میلیون‌یورو را دریافت می‌کنیم. به گزارش مهر، محمدعلی‌دادور، مدیرعامل پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس، در پاسخ به این‌که تخصیص منابع مالی از صندوق توسعه […]

تزریق١٠٠میلیون یورو سرمایه به پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس گفت: اسناد و مدارک لازم برای دریافت نخستین قسط به مبلغ ۴۰میلیون‌یورو را تهیه کرده‌ایم، اما تا پایان سال، حداقل ۱۰۰میلیون‌یورو را دریافت می‌کنیم.

به گزارش مهر، محمدعلی‌دادور، مدیرعامل پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس، در پاسخ به این‌که تخصیص منابع مالی از صندوق توسعه ملی برای این پروژه دو سال زمان برده، چه سازوکاری برای تعجیل در دریافت این منابع مالی در نظر گرفته شده است، توضیح داد: این وام موفق به دریافت مصوبه هیأت وزیران شد و هفته آینده نخستین بخش آن را دریافت می‌کنیم؛ ضمن این‌که با توجه به پیگیری‌های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، همگی بر این باورند که این پروژه پویایی دارد؛ بنابراین نگاه‌ها برای تخصیص منابع مالی مثبت‌تر از قبل شد.

وی افزود: به این ترتیب توانستیم مصوبه لازم برای دریافت ۲۶۰میلیون‌یورو سرمایه لازم برای تکمیل دو فاز باقی مانده این پالایشگاه را کسب کنیم.

دادور ادامه‌داد: شناسنامه لازم و اسناد و مدارکی که بانک عامل این پروژه نیاز داشت، تهیه و تحویل داده شده است؛ ضمن این‌که اسناد و مدارک لازم برای دریافت نخستین قسط به مبلغ ۴۰میلیون‌یورو نیز تهیه شده، اما تا پایان سال، حداقل ۱۰۰ میلیون یورو را دریافت می‌کنیم.

این مقام مسؤول با اعلام این‌که واحد تقطیر فاز دوم در سرویس است، افزود: فرآورده نفت گاز و نفتا در مسیر مخازن بوده و گاز مایع به سمت واحد مراکس گاز مایع هدایت می‌شود؛ بر این اساس، فعلاً ظرفیت ۹۰هزار بشکه‌ای تولید فاز۲ فعال است اما ظرفیت کل ۱۲۰هزار بشکه است.

دادور با بیان این‌که هفته آینده محصولات یورو۵ گازوئیل را تحویل بازار می‌دهیم، خاطرنشان‌کرد: از سویی دیگر هفته آینده حدود ۳میلیون‌و۷۰۰هزار بشکه از فاز یک و دومیلیون و ۸۰۰هزار بشکه گازوئیل یورو۵، از فاز۲ این پالایشگاه تولید می‌شود و به این ترتیب می‌توانیم ۶٫۵میلیون بشکه گازوئیل یورو۵ را به بازار مصرف عرضه کنیم.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس، نرخ بهره وام صندوق توسعه ملی را ۸درصد اعلام کرد و ادامه‌داد: بخشی از هزینه‌های توسعه و تکمیل فاز۲ و ۳ این پالایشگاه، از محل فروش فرآورده‌ها است که البته اکنون این میزان آورده سرمایه از محل فروش مبلغ قابل توجهی نیست؛ اما به‌طور حدودی ماهانه یا هر دو ماه، یک محموله را می‌فروشیم و هزینه آن را صرف توسعه بخش‌های باقی مانده شده است.

وی با تأکید بر این‌که ما به فاینانس و سود بانکی علاقه‌ای نداریم، اظهارداشت: در حال حاضر حداقل ۶۰۰نفر در این واحد‌ها مشغول به‌کار هستند که اکثریت آنها، مقیم بندرعباس و بومی هستند و برخی دیگر به منظور جلوگیری از هدررفت زمان و بالارفتن بهره‌وری، در خوابگاه‌هایی که برای آنها در خود پالایشگاه تهیه شده، شب را سپری می‌کنند.

براساس گفته‌های این مقام مسؤول، با ۴۰تا ۵۰میلیون‌یورو دیگر می‌توانیم فاز دوم این پالایشگاه را به تولید پایدار برسانیم؛ این در حالی است که اجناس و تجهیزات مورد نیاز پالایشگاه به سرعت و وفور وارد روند عملیاتی می‌شود و مشکلی در این زمینه نیست. از سوی دیگر، کاتالیست‌های مورد استفاده در این پالایشگاه با کیفیت کاملاً تولید داخل است؛ بنابراین حتی در شرایطی که تحریم‌ها یا هرگونه ممنوعیتی در این زمینه وجود داشته باشد، مشکلی در تأمین و تعویض این کاتالیست‌ها وجود ندارد.

داور گفت: برخی از پالایشگاه‌های کشور، کاتالیست‌های خود را از چین و هند تأمین می‌کنند که در برخی موارد ممکن است برای تعویض آن به مشکل بخورند؛ اما این موضوع درباره پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس صادق نیست.

این مقام مسؤول با تأکید بر این‌که به هیچ عنوان موافق عرضه اوراق مشارکت در راستای جذب سرمایه نیستیم و منابع صندوق توسعه برای ما کافی است، گفت: افتتاح فاز دو پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را می‌توانیم پیش از پایان سال نیز شاهد باشیم؛ اما تولید پایدار این فاز در فروردین یا نهایتاً اردیبهشت‌ماه سال آینده، انجام می‌شود؛ البته امیدوارم تا آن زمان واحد تقطیر فاز۳ نیز وارد مدار شود.

وی تأکیدکرد: تا پایان امسال از واردات بنزین بی‌نیاز شده و واردات صفر می‌شود؛ چرا که هم ذخایر هم وضعیت تولید مطلوب است. بنزین ماه گذشته این پالایشگاه با اکتان بالای۹۰، بنزن۰٫۳ و آروماتیک۲۸ و گوگرد۰٫۵پی.پی.ام تحویل داده شده است؛ ضمن این‌که بنزین یورو۵ نیز با اکتان ۹۱٫۵عرضه می‌شود.

دادور در توضیح وضعیت تأمین تجهیزات مورد نیاز گفت: با توجه به همکاری گمرکات کشور هیچ تجهیزی در گمرک باقی نمانده و با استفاده از مجوز به صورت نسیه کالا‌ها را ترخیص کردیم. کوچک‌ترین نیاز ما به تجهیزات نیز از طریق هوایی تأمین و ترخیص آن در یک روز انجام می‌شود که البته این امر با راهنمایی و همکاری مسؤولان گمرک انجام شده است. از ایتالیا، اسپانیا تجهیزات واردات داشتیم که سهم در نهایت ۲۵درصد را از کل تجهیزات را به خود تخصیص می‌دهد.