مدیریت منابع آب با استفاده از روش کشت گلخانه‌ای

مدیریت منابع آب با استفاده از روش کشت گلخانه‌ای با توجه به فراگیر شدن خشکسالی مخصوصاً در سال‌جاری لزوم تبدیل کشت فضای باز و سنتی به کشت گلخانه‌ای که حجم آب مصرفی را کاهش می‌دهد، بیش از پیش خودنمایی می‌کند. به‌گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نیرو، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی؛ از ترویج کشت […]

مدیریت منابع آب با استفاده از روش کشت گلخانه‌ای

با توجه به فراگیر شدن خشکسالی مخصوصاً در سال‌جاری لزوم تبدیل کشت فضای باز و سنتی به کشت گلخانه‌ای که حجم آب مصرفی را کاهش می‌دهد، بیش از پیش خودنمایی می‌کند.

به‌گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نیرو، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی؛ از ترویج کشت گلخانه‌ای برای مقابله با خشکسالی در استان خبر داد و گفت: کشت گلخانه‌ای به دلیل افزایش تولید محصول و کاهش قابل ملاحظه مصرف آب جایگزینی مناسب برای کشت‌های آب بر محسوب می‌شود. وی ادامه‌داد: با وجود خشکسالی و بحران آب در استان کشت گلخانه‌ای با هدف صرفه‌جویی در مصرف آب یک ضرورت جدی به حساب می‌آید.

آمره‌ای افزود: ضرورت برآورد دقیق نیاز آبی گیاهان، عدم استفاده مطلوب و وجود محدودیت منابع آب و نیاز فزاینده جامعه به غذای بیش‌تر، متنوع و مطلوب تر ایجاب می‌کند تا مهندسین آبیاری با اعمال شیوه‌های مدیریتی نوین اقدام به صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش بهره‌وری آن کنند.

وی از طراحان و مدیران آبیاری و کشاورزان خواست در جهت افزایش بهره‌وری از آب کشاورزی اهتمام ورزند. در این ارتباط باید برنامه‌ریزی آبیاری براساس مقدار آب مصرفی گیاه تعیین شود. لذا مقدار آب موردنیاز گیاه باید دقیقاً برآورد شود تا مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح آبیاری بر آن استوار شود.