مناقصه‌گران از شرکت در مناقصات هند پا پس کشیدند!

مناقصه‌گران از شرکت در مناقصات هند پا پس کشیدند! هند در رویای تبدیل شدن به یک قدرت خورشیدی است تا بتواند نیروی کافی برای تأمین برق بیش از ۱۶میلیون خانه تا سال۲۰۲۲ داشته باشد. به گزارش ایسنا به نقل از فاینشنال تایمز، نارندرامودی میزبان بزرگ‌‌‌ترین نشست دیپلماتیک چند سال اخیر هند است و قرار است […]

مناقصه‌گران از شرکت در مناقصات هند پا پس کشیدند!

هند در رویای تبدیل شدن به یک قدرت خورشیدی است تا بتواند نیروی کافی برای تأمین برق بیش از ۱۶میلیون خانه تا سال۲۰۲۲ داشته باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از فاینشنال تایمز، نارندرامودی میزبان بزرگ‌‌‌ترین نشست دیپلماتیک چند سال اخیر هند است و قرار است یک نهاد بین‌المللی جدید برای کمک به فاینانس پروژه‌های خورشیدی و تحکیم جایگاه این کشور در قلب انقلاب انرژی جهانی تأسیس کند.

اما در حالی که نخست‌وزیر هند از رهبران بیش از ۲۰کشور جهان در دهلی نو برای نخستین کنفرانس اتحاد خورشیدی بین‌المللی استقبال می‌کند، شواهد فزاینده حاکی از این است که چرخ‌های بازار خورشیدی هند در حال متوقف شدن است.

هدف از این کنفرانس، کمک به تأمین پروژه‌های خورشیدی در برخی از آفتابی‌‌‌‌ترین و فقیر‌‌‌ترین کشورهای جهان است.

کارشناسان علت عمده کندی بازار هند را به نگرانی سازندگان نسبت به مالیات‌های بالاتر وضع شده از سوی دولت نارندرا‌مودی نسبت دادند.

صنعت خورشیدی هند سال گذشته شاهد ثبت رکورد پیشنهاد قیمت ۲٫۲۲روپیه (۴سنت) یک شرکت برای هر واحد برق تولید شده در یک مزرعه خورشیدی در ایالت‌شمالی راجستان بود. اما از آن زمان شرکت‌های خورشیدی با افزایش مالیات‌های متعددی روبه‌رو شدند.

سازندگان خورشیدی از ژوئیه گذشته ناچار شدند تحت مالیات کالا‌‌‌ها و خدمات جدید بر تجهیزات خورشیدی، ۵درصد پرداخت کنند در حالیکه برخی بنادر ۷٫۵درصد عوارض برای واردات پنل‌های خورشیدی از خارج را دریافت می‌کنند.

رگولاتورهای هند به منظور حمایت از سازندگان داخلی اکنون تعرفه ۷۰درصدی برای واردات قطعات خورشیدی از چین، مالزی و غرب را پیشنهاد کرده‌اند. این اقدام به دنبال اقدامات مشابه از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد. در نتیجه بسیاری از شرکت‌کنندگان در مناقصات برای پروژه‌های جدید، دست نگه‌داشته یا پا پس کشیده‌اند.

شرکت «انرژی خورشیدی هند» ژوئیه گذشته مناقصات برای ۹۵۰مگاوات ظرفیت را ترک کرد و با امید به گرفتن تعرفه‌های کم‌تر در آینده تصمیم گرفت فعالیتش را به تأخیر بیندازد. همین اتفاق برای ۲۰۰مگاوات ظرفیت نیروی خورشیدی در ایالت مادهیا پرادش افتاد.

مدیران صنعتی می‌گویند در سال مالی جاری مناقصات برای بیش از ۳گیگاوات ظرفیت لغو شده است. سایر مناقصات امضا شده‌اند اما منتظر نهایی شدن قرارداد‌‌‌ها هستند.

مقامات هندی امیدوارند که این مشکلات در بازار خورشیدی این کشور، برگزاری کنفرانس اتحاد خورشیدی بین‌المللی را تحت‌الشعاع قرار ندهد.

این سازمان که ۵۸ کشور در آن عضو شده‌اند، قصد دارد پروژه‌های خورشیدی مختلف را در مناقصات بزرگ‌تر جمع کنند و به سازندگان اجازه دهد از مزیت مقیاس سود ببرند.