کشف یک نفتخوارجدید برای حذف آلودگی‌ها

کشف یک نفتخوارجدید برای حذف آلودگی‌ها رییس پژوهشکده محیط‌زیست و بیوتکنولوژی پژوهشگاه صنعت نفت از اجرای روش زیستی برای حذف آلودگی نفتی آب‌های زیر زمینی در مناطق نفتخیز جنوب خبر داد و گفت: در اجرای این طرح موفق به کشف سویه جدید برای حذف آلودگی نفتی شدیم. به گزارش ایسنا، ابراهیم علایی با بیان این‌که […]

کشف یک نفتخوارجدید برای حذف آلودگی‌ها

رییس پژوهشکده محیط‌زیست و بیوتکنولوژی پژوهشگاه صنعت نفت از اجرای روش زیستی برای حذف آلودگی نفتی آب‌های زیر زمینی در مناطق نفتخیز جنوب خبر داد و گفت: در اجرای این طرح موفق به کشف سویه جدید برای حذف آلودگی نفتی شدیم.

به گزارش ایسنا، ابراهیم علایی با بیان این‌که معمولاً آلودگی از سطح آغاز می‌شود و به تدریج در لایه‌های عمقی نفوذ می‌کند، افزود: ریزش مواد نفتی در لایه‌های عمقی زمین تا آب‌های زیر زمینی امتداد می‌یابد، ولی نکته حایز اهمیت این است که هیدروکربن‌‌ها تا رسیدن به منابع آب‌های زیر زمینی یکسری فرایندهای طبیعی را طی می‌کنند.

وی ادامه داد: ‌در این فرایند‌ها بخش‌ها و اجزایی از نفت‌خام که قابلیت شست‌وشو و حلالیت بیش‌تری دارند، سریع‌تر به منابع آب‌های زیر زمینی می‌رسند، از این‌رو در این بخش از آب با اجزایی از نفت‌خام سروکار داریم که معمولاً حلالیت بالاتری دارند؛ از این رو تأثیرگذاری آن در حوزه بیولوژیکی و زیستی نیز بیش‌تر است.

علایی، با تأکید بر این‌که این بخش از مواد نفتی معمولاً توان موتاسیون‌زدایی بالایی دارند و عامل بروز بیماری‌های سخت نیز هستند، اظهار کرد: در مطالعاتی که در این زمینه انجام دادیم، بعد از تعیین منبع آلودگی‌ها، بر روی اجزای مختلف فرآورده‌های نفتی مطالعه کردیم تا مشخص شود که کدام بخش از این آلودگی‌‌ها توانسته است به بخش‌های عمیق‌تر سفره‌های زیر زمینی آب برسد.

رییس پژوهشکده محیط‌زیست و بیوتکنولوژی پژوهشگاه صنعت نفت اضافه کرد: براساس نتایج به دست آمده از گمانه‌زنی‌‌ها متوجه شدیم که کدام یک اجزای نفتی موجب آلودگی این آب‌‌ها می‌شوند و براساس این داده‌ها استراتژی‌های حذف آلودگی‌های نفتی را تدوین کردیم.

وی با تأکید بر این‌که این مطالعات در مناطق نفتخیز جنوبی اجرایی شد و از چاه‌های حفر شده در عمق ۱۵ تا حدود ۳۰ متری بوده است، خاطرنشان کرد: براساس موفقیت‌هایی که در این طرح به دست آمد، پروژه دیگری برای کل مجتمع‌های نفتی تعریف شد که در این طرح دوم، پروفیل‌های مطالعاتی از عمق ۲۰ تا ۲۰۰ متری بوده است.

علایی با بیان این‌که در این پروژه توانستیم سویه‌های میکروبی و باکتریایی متنوعی را برای حذف آلودگی‌های نفتی شناسایی کنیم، یادآور شد: در این بررسی‌ها به گونه‌های جدیدی رسیدیم که در هیچ منابع جهانی از آن منتشر نشده بود.

وی نمونه سویه‌های کشف شده در این مطالعات را سویهRodoplanes Sinus Persisi عنوان کرد و گفت: نمونه مادری آن با عنوان RIPI ثبت جهانی شد.

به گفته این مقام مسؤول، سویه‌های کشف‌شده بعد از ارزیابی و چک در بانک‌های جهانی مورد تأیید قرار می‌گیرند و بعد از آن اجازه انتشار داده می‌شود.

رییس پژوهشکده محیط‌زیست و بیوتکنولوژی پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به ویژگی‌های این سویه، اظهار کرد: این سویه ظرفیت بالایی در حذف و از بین بردن برش‌های نفتی دارد.