آغاز تولید گاز از نخستین سکوی فاز ١٤ پارس‌جنوبی

آغاز تولید گاز از نخستین سکوی فاز ١٤ پارس‌جنوبی با بهره‌برداری از سکوی ١٤A، برداشت گاز ترش از نخستین سکوی طرح توسعه فاز ١٤ پارس‌جنوبی آغاز شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، به نقل از روابط عمومی شرکت نفت‌وگاز پارس، حمیدرضا مسعودی مجری طرح توسعه فاز١٤ پارس‌جنوبی همزمان با آغاز برداشت اولیه گاز ترش سکوی ١٤A با […]

آغاز تولید گاز از نخستین سکوی فاز ١٤ پارس‌جنوبی

با بهره‌برداری از سکوی ١٤A، برداشت گاز ترش از نخستین سکوی طرح توسعه فاز ١٤ پارس‌جنوبی آغاز شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، به نقل از روابط عمومی شرکت نفت‌وگاز پارس، حمیدرضا مسعودی مجری طرح توسعه فاز١٤ پارس‌جنوبی همزمان با آغاز برداشت اولیه گاز ترش سکوی ١٤A با اعلام این خبر گفت: بهره‌برداری از این سکو پیش از موعد اعلام شده و با تلاش شبانه‌روزی تیم کارفرما و پیمانکاران طرح صورت گرفته است.

مسعودی ظرفیت تولید گاز ترش سکوی ١٤A را ٥٠٠ میلیون فوت‌مکعب معادل۱۴٫۲ میلیون مترمکعب در روز عنوان کرد و افزود: این میزان گاز ترش از طریق یک خط لوله ٣٢اینچ به بخش خشکی انتقال می‌یابد.

وی با اشاره به راه‌اندازی این خط لوله و همچنین خط انتقال مابین واحد دریافت گاز(U-100) فاز ١٤ و پالایشگاه نهم (فاز ١٢) گفت: در حال‌حاضر این خط لوله با تلاش کارفرما و شرکت‌های ایزوایکو، شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (IDRO) به عنوان لیدر کنسرسیوم و پیمانکاران طرح در وضعیت عملیاتی و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

مجری طرح توسعه فاز١٤ پارس‌جنوبی، اولویت بهره‌برداری از بخش فراساحل طرح‌ها، ادامه فعالیت‌های اجرایی موجود در ساخت ردیف و واحدهای پالایشگاه فاز١٤ و استفاده از ظرفیت‌های فراورشی موجود در فاز ١٢ را دلیل انتقال گاز ترش سکوی فاز١٤ اعلام کرد و افزود: توسعه بخش‌های باقیمانده در حوزه فراساحل فاز١٤ پارس‌جنوبی مطابق برنامه در حال اجرا است، ضمن این‌که فعالیت‌های توسعه‌ای در بخش خشکی هم‌اکنون در مسیر مناسبی به پیش می‌رود.

طرح توسعه فاز١٤ پارس‌جنوبی نخستین طرحی است که در آغاز سال‌جاری با بهره‌برداری از سکوی اصلی خود در بخش فراساحل به تولید گاز ترش می‌رسد.

براساس اعلام این مجری قرار است سکوی ١٤C به عنوان سکوی اقماری این فاز تا پایان شهریورماه امسال به مرحله نصب‌وراه‌اندازی رسیده و فاز نخست این طرح مشتمل بر تولید یک‌میلیارد فوت‌مکعب گاز ترش عملیاتی شود.

طرح توسعه فاز۱۴ پارس‌جنوبی به‌کارفرمایی شرکت نفت‌وگاز پارس با هدف تولید روزانه ۵۶ میلیون و ۶۰۰هزار مترمکعب گاز ترش و ۷۵هزار بشکه میعانات گازی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در حال اجراست.

تولید سالانه بیش از یک‌میلیون گاز مایع، یک میلیون تن اتان مصرفی واحدهای پتروشیمی و تولید روزانه ۴۰۰ تن گوگرد از دیگر تولیدات این فاز خواهد بود.