کلید قفل بودجه شرکت گاز در دستان نمایندگان مجلس

معاون وزیر نفت خبر داد کلید قفل بودجه شرکت گاز در دستان نمایندگان مجلس گروه انرژی- مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: حذف آبونمان از بودجه شرکت ملی گاز، مشکلی است که توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی حل می‌شود و شرکت ملی گاز هرگز در ارایه خدمات مطلوب به مردم توقف نمی‌کند. حمیدرضا عراقی، در حاشیه […]

معاون وزیر نفت خبر داد

کلید قفل بودجه شرکت گاز در دستان نمایندگان مجلس

گروه انرژی- مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: حذف آبونمان از بودجه شرکت ملی گاز، مشکلی است که توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی حل می‌شود و شرکت ملی گاز هرگز در ارایه خدمات مطلوب به مردم توقف نمی‌کند.

حمیدرضا عراقی، در حاشیه بیست‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در خصوص حذف بودجه هزار میلیارد تومانی شرکت ملی گاز و راهکارهای این شرکت برای جبران آن، توضیح داد: برای ما تابلوی محدودیت می‌گذارند، ما این تابلو را می‌بینیم، اما هرگز به آن توجه نمی‌کنیم، بنابراین در مورد ابطال آبونمان و حذف بودجه یک هزار میلیارد تومانی شرکت ملی گاز نیز به دنبال راه‌حل‌هایی برای رفع این مشکل و تداوم نگهداشت شبکه گازرسانی کشور هستیم.

وی افزود: ما به دنبال ایجاد منابعی برای ادامه سرویس‌دهی مطلوب به مردم و مشترکان هستیم، بودجه تأمین شده از طریق آبونمان تنها برای ارایه خدمات به مردم استفاده می‌شد، اما اکنون این رقم باید جبران شود و شرکت ملی گاز نیز هر طور شده به مردم سرویس مطلوب را ارایه خواهد داد.

عراقی درباره تلاش نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای رفع مشکل بودجه شرکت ملی گاز اظهارکرد: من شک ندارم که مجلس شورای اسلامی این موضوع را حل می‌کند. به هر حال عقلایی در مجلس شورای اسلامی هستند که اهمیت موضوع بودجه شرکت ملی گاز را درک می‌کنند.

معاون وزیر نفت در امور گاز با تأکید بر این‌که تأمین بودجه هزار میلیارد تومانی تنها برعهده مردم نیست، تصریح کرد: در قبوض گاز برای مردم تنها ۳ هزار تومان در ماه به عنوان هزینه آبونمان در نظر گرفته می‌شد، اما مردم نه تنها عهده‌دار تأمین این بودجه هزار میلیارد تومانی نبودند و تنها ۲۵ درصد از این بودجه از طریق قبوض گاز مردمی تأمین می‌شد، اما ۷۵ درصد از سهم بودجه آبونمان از طریق دریافت این مبلغ از صنایع و پتروشیمی‌‌ها بود که متأسفانه قطع شده است، بنابراین سهم صنایع نسبت به سهم مردم بسیار بیش‌تر بود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز، موضوع آبونمان را یک مبحث حقوقی خواند و اظهارکرد: دریافت یا ابطال آبونمان، یک استنباط حقوقی است و دیوان عدالت اداری تصمیم به قطع و ابطال آن گرفت. ما هم به تبعیت از قانون این بند را از قبوض گاز حذف کردیم، اما به دنبال وصل آن هستیم.

تحویل ۲۱۲ میلیارد مترمکعب گاز از شرکت ملی نفت

 مدیرعامل شرکت ملی گاز حجم گاز تحویل گرفته شده از شرکت ملی نفت در سال ۹۶ را ۲۱۲ میلیارد مترمکعب اعلام کرد: از این میزان ۲۰۳ میلیارد مترمکعب، فرآورش شده و به دست مصرف‌کننده رسیده است و ما‌به‌التفاوت آن به سایر محصولات و فرآورده‌های گازی شده تبدیل است.

وی میزان گازرسانی به بخش نیروگاهی در سال ۹۶ را حدود ۶۷ میلیارد مترمکعب اعلام و اظهار امیدواری کرد که این رقم امسال از مرز ۷۰ میلیارد مترمکعب عبور کند تا میزان وابستگی کم‌تر از ۱۰ درصد کنونی نیروگاه‌ها به سوخت مایع نیز کاهش یابد، همچنین میزان گازرسانی به بخش صنایع و پتروشیمی‌‌ها در سال ۹۶ حدود ۵۰ میلیارد مترمکعب و گازرسانی به بخش خانگی و تجاری حدود ۵۱ میلیارد مترمکعب و سهم سبد صادراتی گاز ایران در سال گذشته ۱۲ میلیارد مترمکعب بوده است.

نهایی شدن اساسنامه شرکت ملی گاز، پرسشی بود که با این پاسخ از جانب عراقی تبیین شد: اکنون تعداد زیادی از بندهای اساسنامه شرکت ملی گاز در مجلس شورای اسلامی جمع بندی شده و چند موضوع نیز باقی مانده که مربوط به وظایف مشترک میان نفت و گاز است. این مباحث نیز در مرحله نهایی هستند که پس از آن اساسنامه شرکت ملی گاز در نیمه نخست امسال قطعی خواهد شد.