جایگزینی یوآن به جای دلار در معاملات نفتی ایران

جایگزینی یوآن به جای دلار در معاملات نفتی ایران کارشناسان معتقدند که تحریم جدید آمریکا علیه ایران می‌تواند فرصتی برای فروش نفت ایران به یوآن به جای دلار باشد. به گزارش مهر، به نقل از راشاتودی، تحلیلگران می‌گویند تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، می‌تواند باعث تقویت شاخص نفتی جدیدالتاسیس چین شود. تحریم ایران می‌تواند باعث […]

جایگزینی یوآن به جای دلار در معاملات نفتی ایران

کارشناسان معتقدند که تحریم جدید آمریکا علیه ایران می‌تواند فرصتی برای فروش نفت ایران به یوآن به جای دلار باشد.

به گزارش مهر، به نقل از راشاتودی، تحلیلگران می‌گویند تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، می‌تواند باعث تقویت شاخص نفتی جدیدالتاسیس چین شود. تحریم ایران می‌تواند باعث این شود که یوآن چین در بازار نفت به دلار ترجیح داده شود.

از زمان تأسیس این شاخص نفتی در ماه می، توجه و علاقه سرمایه‌گذاران به قراردادهای خرید و فروش آن که با پشتوانه یوآن است، هر روز بیش‌تر می‌شود. حجم معاملات روزانه آن در چهارشنبه گذشته به رکورد ۲۵۰۰۰۰ قرارداد رسید و سهم قراردادهای نفتی به یوآن، در بازارهای جهانی، در ماه مارچ به ۱۲ درصد جهش کرد.

استفن اینس، رییس تجارت آسیا اقیانوسیه شرکت کارگزاری اوآندا، می‌گوید: قراردادهای نفتی به یوآن (با تحریم ایران) با قدرت وارد عمل خواهند شد. برای ایران منطقی است که فروش نفت خود با قراردادهای نفتی به یوآن را شروع کند و دلار را کنار بگذارد.

چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت در جهان و همچنین بزرگ‌ترین خریدار ایران نفت ایران هم است که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان اوپک است. پکن ۲۵ درصد از صادرات اوپک را می‌خرد که این ۸ درصد از نیاز چین را برطرف می‌کند.

معاون ارشد شرکت‌های تابعه شرکت خدمات مالی آی‌ان‌تی‌ال، بری وایت، می‌گوید: این تحریم‌ها احتمالا روند تأسیس سومین بنچ‌مارک نفتی جهان را شتاب خواهد بخشید.

تحلیلگران می‌گویند، پکن با استفاده از بیش‌تر از یوآن در تجارت نفت، می‌تواند در هزینه تبدیل دلار صرفه‌جویی کند و یوآن را به عنوان یک ارز مهم جهانی تثبیت کند. هفته گذشته شاخص نفت شانگهای به رکورد تبدیل شده به دلار ۷۵.۴۰ دلار در هر بشکه رسید که رشد قیمت آن سریع‌تر از شاخص‌های رقیب خود، برنت و دابلیو تی‌آی بود.