چین، ایران و پاناما سند بازرسی حادثه سانچی را امضا کردند

چین، ایران و پاناما سند بازرسی حادثه سانچی را امضا کردند وزارت ترابری چین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد ایران، چین و پاناما پس از مدت‌ها بررسی، سند بازرسی و گزارش بررسی‌های مربوط به حادثه غرق شدن نفتکش سانچی را تأیید و امضا کرده‌اند. به گزارش ایرنا، بنابه این گزارش، ۳طرف، ماه‌ها بررسی‌های تکمیلی را […]

چین، ایران و پاناما سند بازرسی حادثه سانچی را امضا کردند

وزارت ترابری چین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد ایران، چین و پاناما پس از مدت‌ها بررسی، سند بازرسی و گزارش بررسی‌های مربوط به حادثه غرق شدن نفتکش سانچی را تأیید و امضا کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، بنابه این گزارش، ۳طرف، ماه‌ها بررسی‌های تکمیلی را با گروهی از بازرسان انجام داده و توانسته‌اند درباره مسایل مختلفی از جمله بار کشتی سانچی، هویت خدمه، زمان برخورد و فرایند بروز حادثه به توافق برسند.

بیانیه وزارت ترابری چین نشان می‌دهد که طرفین به یک اجماع نظر براساس بازرسی‌های حقیقت‌یاب، مشروع، هدفدار، عادلانه و مبتنی بر مدیریت امنیت دست یافته‌اند.

وزارت ترابری چین اذعان کرده است که براساس همین گزارش، تفاوت دیدگاه‌هایی درباره علت مستقیم این حادثه وجود دارد و به هر صورت پس از بررسی‌ها و به رغم اختلاف در این زمینه، گزارش مربوطه به سازمان بین‌المللی امور دریا‌ها تسلیم شده است.

در روز ششم ژانویه برابر با ۱۵ دی ‌ماه ۹۶ یک نفتکش ایرانی ثبت شده در پاناما به نام «سانچی» با ۱۳۶ هزار تن نفت سبک با یک فروند کشتی ثبت شده در هنگ کنگ به نام «سی‌اف کریستال» برخورد کرد.

این حادثه براساس این گزارش بازرسی، در حدود ۳۰۰کیلومتری شرق منطقه دریایی رود یانگ‌تسه چین رخ داد.

وزارت‌ترابری چین تأکید کرده است که پس از این حادثه نیروهای چین با به خطر انداختن جان خود و برای نجات خدمه سانچی وارد عرشه کشتی شدند و نهایتاً مشخص شد که بر اثر آن حادثه ۳نفر کشته و ۲۹نفر ناپدید شده‌اند و خسارت سنگینی هم به کشتی هنگ‌کنگی وارد شده است.

بنابه این گزارش این اولین بار در جهان بود که یک کشتی حامل این محموله نفتی فوق سبک دچار حادثه و انفجار شد.