شرط بحرانی نشدن بازار نفت پس از نقض برجام

شرط بحرانی نشدن بازار نفت پس از نقض برجام با گذشت چند سال از توافق برجام، آمریکا بدون آن‌که عواقب کار را بررسی کند دست به خروج از برجام زد و این امر باعث می‌شود در برهه‌ای از زمان کشورهای عضو با چالش مواجه شوند. بسیاری از تحلیگران معتقدند که خروج ترامپ از برجام به […]

شرط بحرانی نشدن بازار نفت پس از نقض برجام

با گذشت چند سال از توافق برجام، آمریکا بدون آن‌که عواقب کار را بررسی کند دست به خروج از برجام زد و این امر باعث می‌شود در برهه‌ای از زمان کشورهای عضو با چالش مواجه شوند. بسیاری از تحلیگران معتقدند که خروج ترامپ از برجام به معنای بازگرداندن تحریم‌هایی است که مهم‌ترین آنها تحریم‌های نفتی هستند. حال باید دید با خروج آمریکا از برجام، صنعت نفت ایران چه وضعیتی پیدا می‌کند؟ آیا صادرات نفت‌خام مثل دوره بین سال۲۰۱۲ تا پایان ۲۰۱۵ به شدت کاهش پیدا می‌کند؟ آیا شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی‌‌‌ها هم به شدت متضرر شده و ارزش سهام آنها دچار سقوط آزاد می‌شود؟ برای پاسخ به این سؤالات باید وضعیت صنعت نفت را در حال‌حاضر بررسی کنیم تا بتوانیم ارزیابی دقیقی از تأثیرات خروج آمریکا از برجام بر صنعت نفت کشور داشته باشیم.

به گزارش ایسکانیوز، دبیر کمیسیون انرژی مجلس شورای‌اسلامی در خصوص خروج آمریکا از برجام و تأثیر آن بر صنعت نفت‌وگاز اظهار کرد: کشوری که کارش ایجاد مزاحمت بود بهتر است تا در برجام نماند. همچنین ما هیچ‌گونه صادرات به کشور آمریکا نداشتیم که نگرانی در این مورد برای ما ایجاد شود، به نظر می‌رسد تا زمانی که اروپایی‌‌‌ها همراه با آمریکا نباشند شرایط ما بهتر خواهد شد.

او تصریح کرد: مسؤولان عالی‌رتبه نظام، پیش‌بینی لازم را در این زمینه داشتند و طبیعی است که وقتی کشورهای اروپایی با آمریکا همراه شوند یکسری مشکلات به وجود می‌آید اما با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ضمن این‌که قادر به غلبه بر بسیاری از مشکلات و چالش‌‌‌ها خواهیم شد و تأثیری چندانی را در روند پیشرفت و توسعه خدمت به مردم ایجاد نمی‌کند، می‌توانیم کشور را بهتر از گذشته اداره کنیم و این امر مهم به شرطی تحقق پیدا می‌کند که همدلی و انسجام وحدت در بین مسؤولان در عمل حاکم باشد نه در شعار.

او در پاسخ بر این سؤال که آیا این احتمال وجود دارد که برخی از شرکت‌های اروپایی از ادامه همکاری در اجرای قرارداد‌‌ها سر باز زنند، گفت: این احتمال وجود دارد که برخی از شرکت‌ها قرارداد‌‌ها را لغو کنند اما مسؤولان کشور ما برای آن پیش‌بینی‌های لازم را در نظر گرفتند.

کرم‌پور، با بیان این‌که نگرانی‌‌ها زمانی به وجود می‌آید که ما وضعیت کشور را در سطح بین‌الملل پیش‌بینی نکرده و برنامه نداشته باشیم، گفت: در این زمان وضعیت کشور با حالت بحران مواجه می‌شود و تصمیم‌گیری در شرایط سختی قرار می‌گیرد اما در صورتی که از قبل وضعیت‌ها پیش‌بینی شده باشد و برای تمامی مسایلی که در زمان خروج آمریکا از برجام و نیز همراهی کشورهای اروپایی و کشورهای منطقه مثل عربستان ایجاد می‌شود برنامه‌ریزی داشته باشیم با بحران مواجه نخواهیم شد.