نباید به تصمیم ترامپ چراغ سبز نشان داد

وزیر نفت نباید به تصمیم ترامپ چراغ سبز نشان داد وزیر نفت گفت: نفت یک سلاح نیست که به عنوان ابزاری سیاسی علیه برخی کشور‌ها مورد استفاده قرار گیرد؛ اوپک هم یک سازمان سیاسی نیست و لازم است هرگونه استفاده از نفت به عنوان یک سلاح یا ابزار علیه برخی کشور‌ها را محکوم کند. به […]

وزیر نفت

نباید به تصمیم ترامپ چراغ سبز نشان داد

وزیر نفت گفت: نفت یک سلاح نیست که به عنوان ابزاری سیاسی علیه برخی کشور‌ها مورد استفاده قرار گیرد؛ اوپک هم یک سازمان سیاسی نیست و لازم است هرگونه استفاده از نفت به عنوان یک سلاح یا ابزار علیه برخی کشور‌ها را محکوم کند.

به گزارش شانا، بیژن‌زنگنه در جمع خبرنگاران نسبت به رفتارهای مداخله‌جویانه رییس‌جمهوری آمریکا که به سیاسی شدن بازار نفت منجر شده است، واکنش نشان داد و گفت: برای من و برخی اعضای اوپک بسیار مهم است که بازار نفت غیرسیاسی باشد؛ براساس منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان عمل کند و مبتنی بر عرضه و تقاضا پیش برود.

وی افزود: اوپک سازمانی نیست که از دستورهای رییس‌جمهوری آمریکا پیروی کند. ترامپ فکر می‌کند می‌تواند آنچه را می‌خواهد به اوپک تحمیل کند و با توسل به اعمال تحریم‌ها علیه دو عضو مهم سازمان، بازار را با مخاطره مواجه سازد؛ به همین منظور از اوپک توقع دارد تغییراتی در تصمیمات خود بدهد تا به کاهش قیمت‌ها کمک کند.

 وزیر نفت در پاسخ به این سؤال که آیا با پیشنهاد مشخصی به نشست ۱۷۴اوپک در وین آمده است، گفت: پیشنهاد مشخصی نیست، اما موضع مشخصی در این نشست داریم.

وی با بیان این‌که تصمیم‌گیری درباره اتمام توافق کاهش تولید، نیاز به اجماع اعضای اوپک دارد، ادامه داد: اوپک سازمانی مستقل است و یک سازمان آمریکایی نیست و تفاوت بسیار مهمی بین اوپک و IEAو EIA وجود دارد. اوپک سازمانی نیست که دستور کارش را از آمریکا بگیرد و آن را اعمال کند. اوپک بخشی از وزارت انرژی آمریکا نیست.

‌به گفته زنگنه، اگر بازار نفت براساس بنیان‌ها نباشد تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان از این شرایط سود نمی‌برند و ضروری است اوپک از تصمیمهای سیاسی به دور باشد و هرگونه استفاده سیاسی از نفت را برای فشار بر کشور‌ها محکوم کند. معتقدم هیچ چراغ سبزی نباید مبنی بر عملیاتی کردن تصمیم ترامپ به آمریکا نشان داد.