شدت مصرف انرژی در کشور ۳ برابر متوسط جهانی است

شدت مصرف انرژی در کشور ۳ برابر متوسط جهانی است سخنگوی صنعت برق کشور گفت: تولید، انتقال، توزیع و مصرف برق یک زنجیره برای تأمین برق پایدار است و توجه یک سویه و بخشی به آن آسیب‌زاست و لازم است برنامه‌ریزی و تزریق منابع در این بخش‌ها هماهنگ و متوازن باشد تا بهره‌وری در این […]

شدت مصرف انرژی در کشور ۳ برابر متوسط جهانی است

سخنگوی صنعت برق کشور گفت: تولید، انتقال، توزیع و مصرف برق یک زنجیره برای تأمین برق پایدار است و توجه یک سویه و بخشی به آن آسیب‌زاست و لازم است برنامه‌ریزی و تزریق منابع در این بخش‌ها هماهنگ و متوازن باشد تا بهره‌وری در این صنعت افزایش پیدا کند.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نیرو، محمودرضا‌حقی‌فام، درباره گزارش شورای جهانی انرژی با موضوع مصرف سرانه برقِ خانگی برخی کشور‌‌ها از جمله ایران، اظهار داشت: مقایسه مصرف سرانه انرژی بین کشور‌‌ها بدون نگاه و توجه به سرانه تولید ناخالص داخلی (GDP) اشتباه بوده و مقایسه از نظر صرفاً میزان انرژی مصرفی سرانه خانگی نمی‌تواند اطلاعات دقیق و درستی را نتیجه دهد.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر افزود: بر این اساس اصولاً باید کشورمان از نظر مصرف سرانه انرژی را با کشوری که GDP سرانه نزدیک به ایران دارد مقایسه کرد البته عواملی مانند شرایط محیطی، پراکندگی جغرافیایی نیز در این مقایسه باید مدنظر قرار گیرد.

سخنگوی صنعت برق کشور با تأکید بر این‌که اکثر کشورهای ذکر شده (به‌خصوص صنعتی) در گزارش شورای جهانی انرژی، منابع انرژی خود را فقط از برق دریافت می‌کنند، تصریح کرد: طبق محاسبات انجام گرفته براساس اطلاعات مراکز معتبر در کشور، اگر بخواهیم میزان گاز دریافتی به ازای هر مشترک را به برق معادل تبدیل کنیم، تقریباً معادل ۱۰ هزار کیلووات ساعت مصرف معادل سرانه گاز مصرفی مشترک خواهد بود.

وی با بیان این‌که در این حالت به ازای هر مشترک خانگی در ایران تقریباً ۱۳هزار کیلووات ساعت میزان مصرف سرانه خواهد بود، بیان داشت: این رقم بسیار قابل‌توجهی است و می‌شود آن را با کشورهای دیگر مقایسه کرد. از طرفی در حال‌حاضر شدت مصرف انرژی در کشورمان ۳برابر متوسط جهانی و ۷برابر کشورهای صنعتی است که خود نشان‌دهنده لزوم توجه به بهره‌وری در بخش مصرف است.