دلارهای نفتی عرب‌ها در جیب ترامپ

دلارهای نفتی عرب‌ها در جیب ترامپ اکبر نعمت‌اللهی، مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد نفت- برای دفاع از صدور نفت عرب‌ها ترامپ به دنبال ایجاد تفاهمی با اعراب است؛ چیزی در مایه شورای همکاری خلیج‌فارس که ناکارآمدی آن به دلیل ترکیب اعضای آن بود. حالا قرار است انجمنی مانند شورای همکاری تشکیل شود منتها ترامپ ادعا […]

دلارهای نفتی عرب‌ها در جیب ترامپ

اکبر نعمت‌اللهی، مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد نفت- برای دفاع از صدور نفت عرب‌ها ترامپ به دنبال ایجاد تفاهمی با اعراب است؛ چیزی در مایه شورای همکاری خلیج‌فارس که ناکارآمدی آن به دلیل ترکیب اعضای آن بود. حالا قرار است انجمنی مانند شورای همکاری تشکیل شود منتها ترامپ ادعا کرده است که یک ناتو عربی تشکیل می‌دهد.

ناگفته پیداست که عرب‌ها توان و ظرفیت حضور در یک پیمان نظامی را ندارند. زمانی هم که شورای همکاری خلیج‌فارس را شکل دادند تنها پول می‌پرداختند تا عراقی‌ها به نیابت از آنها با ایران بجنگند وگرنه حضورشان در جنگ را نمی‌شد حس کرد. از شورای همکاری خلیج‌فارس به علاوه آمریکا آبی گرم نمی‌شود.

ترامپ سخت به دنبال این است که اگر در انتخابات اول به زور و ضرب کارت‌های الکترال رییس‌جمهوری شد، در این مرحله راحت‌تر انتخاب شود. برای همین باید دن کیشوت شود و در جنگی محدود حس ناسیونالیستی آمریکایی‌ها را برانگیزد؛ همان‌گونه که بوش‌ها چنین کردند. اما تداوم این روحیه نظامیگری می‌تواند مردم آمریکا را بیش‌تر بیازارد. زیرا دیده‌ایم که اکنون حتی در فیلمهایشان هشدار می‌دهند که نمی‌خواهیم بچه‌هایمان هر روز با وحشت از حملات تروریستی از خواب بیدار شوند.

البته واضح است که این حملات تروریستی دست کم بعد از یازدهم سپتامبر دیگر از جانب خارجی‌ها به منافع آمریکا وارد نشد بلکه خود آنها بودند که هر روز بلوایی به راه انداختند زیرا برای چنین موضوعی تربیت شده‌اند.

همین که آمریکایی‌ها روند صدور نفت را از منطقه خاورمیانه با مشکل روبه‌رو کنند در حقیقت یک عملیات روانی دیگری به پا کرده‌اند.

در مبحث جنگ روانی کارشناسان معتقدند که وقتی این جنگ وارد مرحله فرسایشی می‌شود به واکنش‌های خلاف عادت مردم می‌انجامد. هرچه عملیات طولانی‌تر باشد مردم بیش‌تر در مقابل امواج آن تسلیم می‌شوند. بنابراین عملیات روانی می‌تواند مردم را در مقابل دشمن فرسوده‌تر و تسلیم پذیرتر کند؛ نمی‌شود که هر روز خود را با هراس از کشته شدن و مرگ آغاز کنی و فرسوده هم نشوی.

با این حساب ترامپ ممکن است با راه‌اندازی ناتو عربی رشد اقتصادی کشور را با به جیب زدن دلارهای نفتی عرب‌ها تداوم ببخشد اما تداوم فضای جنگی مردم آمریکا را دچار آشفتگی روحی می‌کند.

نظام‌های سیاسی برای آن‌که بتوانند به‌کار خود تداوم ببخشند باید مردم را تا جایی که می‌شود از بحران‌ها دور نگه دارند تا بتوانند در آرامش برنامه‌های خود را ادامه دهند.