معافیت کریدور گازی جنوب اروپا از تحریم‌های ایران

معافیت کریدور گازی جنوب اروپا از تحریم‌های ایران کریدور گازی جنوبی، از تحریم‌های آمریکایی ضدمشتریان انرژی ایران، معافیت دریافت کرد؛ این پروژه برای انتقال گاز دریای خزر به ترکیه و اروپای جنوبی طراحی شده است. به گزارش مهر به نقل از پلاتس، کریدور گاز جنوبی، از تحریم‌های آمریکایی ضدمشتریان انرژی ایران، معافیت دریافت کرده است. […]

معافیت کریدور گازی جنوب اروپا از تحریم‌های ایران

کریدور گازی جنوبی، از تحریم‌های آمریکایی ضدمشتریان انرژی ایران، معافیت دریافت کرد؛ این پروژه برای انتقال گاز دریای خزر به ترکیه و اروپای جنوبی طراحی شده است.

به گزارش مهر به نقل از پلاتس، کریدور گاز جنوبی، از تحریم‌های آمریکایی ضدمشتریان انرژی ایران، معافیت دریافت کرده است. این معافیت، برای این پروژه که برای انتقال سالانه ۱۶ میلیارد مترمکعب گاز دریای خزر به ترکیه و اروپای جنوبی، با دور زدن روسیه، طراحی شده است، یک پیروزی محسوب می‌شود.

این اقدام طی یک فرمان اجرایی که ترامپ در روز دوشنبه امضا کرده بود، انجام شده است.

از چندی قبل شرکت بریتیش پترولیوم برای دریافت معافیت از تحریم‌های ایران جهت توسعه میادین گازی دریایی شاه دنیز آذربایجان، اقدام کرده بود؛ این میادین منبع گاز طبیعی پروژه کریدور گازی جنوب هستند. شرکت نیکوی ایران (نفت‌ایران، یکی از زیرمجموعه‌های شرکت ملی نفت ایران)، ۱۰درصد از سهام فاز دوم این خط لوله را در اختیار دارد. این خط لوله به‌طور بالقوه باعث آغاز تحریم‌های آمریکا بر علیه سرمایه‌گذاری در بخش نفتی ایران می‌شد.

فرمان روز دوشنبه ترامپ، وضعیت درخواست بریتیش پترولیوم برای معافیت از تحریم‌ها جهت توسعه میدان گازی روهام در دریای شمال، که مالکیت آن با شرکت ملی نفت ایران در اشتراک است، را مشخص نکرده است. توافق سال گذشته بی‌پی برای فروش سهام این پروژه خود به شرکت سریکا انرژی، مشروط به دریافت معافیت از تحریم‌های آمریکا است.

این فرمان به سؤالی که از آغاز اعلام تحریم‌ها توسط ترامپ، ذهن سرمایه‌گذاران بازار انرژی را به خود مشغول کرده است، پاسخ نداد؛ آیا تحریم نفتی ایران، میعانات گازی را هم شامل می‌شود یا خیر؟ فرمان کاخ سفید لیستی از تعاریف را مشمول تحریم‌ها قرارداده است، محصولات سوختی، شامل محصولات متنوعی که از پالایش و پردازش نفت‌خام به دست می‌آیند، گاز طبیعی و سایر ترکیبات هیدروکربنی.

اما در این فرمان اشاره شده است که توسعه میدان گاز طبیعی و ساخت و بهره‌برداری از خط‌لوله انتقال گاز طبیعی از آذربایجان به ترکیه و اروپا، باعث فراهم آمدن امنیت انرژی در ترکیه و اروپا می‌شود و تأمین انرژی این منطقه را نسبت به روسیه مستقل می‌کند.