۲۳ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان برای گازوییل!

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت خبر داد ۲۳ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان برای گازوییل! مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با بیان این که در سال۹۵، رقمی معادل ۲۳هزار میلیارد تومان یارانه پنهان به گازوییل داده شد، گفت: اگر طرح نوسازی ۶۵ هزار کشنده اجرایی شود، در مصرف ۹٫۲ میلیارد لیتر در گازوییل صرفه‌جویی می‌شود. […]

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت خبر داد

۲۳ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان برای گازوییل!

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با بیان این که در سال۹۵، رقمی معادل ۲۳هزار میلیارد تومان یارانه پنهان به گازوییل داده شد، گفت: اگر طرح نوسازی ۶۵ هزار کشنده اجرایی شود، در مصرف ۹٫۲ میلیارد لیتر در گازوییل صرفه‌جویی می‌شود.

به‌ گزارش ‌ایسنا، محسن‌دلاویز در مراسم تحویل‌گیری دوهزارو۲۲۰ و دومین خودروی سنگین اسکانیا در طرح «نوسازی ناوگان حمل‌ونقل» سراسر کشور همزمان با تحویل ۲۰ هزار کشنده اسکانیا با تأکید بر لزوم حمایت از بخش‌خصوصی، گفت‌: ما دولتی‌‌ها نباید با بخشنامه‌های مختلف دست و پای بخش‌خصوصی واقعی را ببندیم.

وی با اشاره به اهمیت بهینه مصرف سوخت، اظهار کرد: این مسأله این روز‌ها بسیار مطرح می‌شود و دغدغه‌ مقام‌معظم‌رهبری هم بوده است. تاکنون دولت اقداماتی را در این زمینه آغاز کرده است که نتایج خوبی به همراه داشته است.

این طرح یکی از طرح‌های خوب بین طرح‌های ماده «۱۲» محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، ادامه‌ داد: هدف این طرح ۶۵ هزار کشنده به ارزش ۲٫۷ میلیارد دلار است که اگر اجرایی شود، در مصرف ۹٫۲ میلیارد لیتر گازوئیل صرفه‌جویی می‌شود و از سوزاندن ۲۵ میلیون تن دی‌اکسیدکربن جلوگیری به عمل می‌آید.

 

دلاویز در ادامه‌ در مورد تلفات بخش‌های مختلف صنعت نفت و انرژی توضیح داد: تلفات این حوزه بالغ بر ۵۰۱ میلیون بشکه معادل نفت‌خام است که بالغ بر ۳۰۷ میلیون بشکه معادل نفت‌خام تلفات در نیروگاه‌های برق رخ می‌دهد. به همین دلیل تمرکز شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت بالا بردن راندمان پالایشگاه‌های نفت و گاز و نیروگاه‌ها است.

وی با بیان این که در سال ۹۴، ۳۰۴ میلیون بشکه معادل نفت‌خام یعنی ۲۴ درصد انرژی مصرفی نهایی کشور در بخش حمل‌ونقل بود، در مورد سرانه مالکیت خودرو در کشور عنوان کرد: سرانه مالکیت خودرو در ایران نسبت به دنیا پایین بوده و به ازای هر هزار نفر ۲۰۰ مالکیت است، اما مصرف بالاست.

 

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با تأکید بر این که باید برای صنعت خودرو چاره‌ای اندیشیده شود، افزود: با همکاری سازمان ملی استاندارد بر برچسب انرژی سختگیری‌های بیش‌تری خواهد شد و خودروسازان دو سال فرصت دارند که استاندارد‌ها را رعایت کنند.

دلاویز در ادامه‌ در مورد آمار خودروهای فرسوده، خاطر نشان کرد: از ۱۶٫۱ میلیون خودروی سبک ۹۰۰ هزار خودرو و از یک میلیون خودروی سنگین ۳۰۰ هزار خودرو فرسوده هستند.