شرکت پتروشیمی به حوزه سهمیه‌بندی ورود نمی‌کند

شرکت پتروشیمی به حوزه سهمیه‌بندی ورود نمی‌کند رییس دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی گفت: برداشتن سقف رقابتی قیمت در بورس کالا، محصولات پتروشیمی را به قیمت‎های واقعی نزدیک‎تر می‌کند. به گزارش شانا، رضا محتشمی‌پور افزود: اعمال سقف در بورس کالا، عملکرد بورس را دچار مشکل کرده است که ابلاغ این مصوبه می‌تواند مشکلات را برطرف […]

شرکت پتروشیمی به حوزه سهمیه‌بندی ورود نمی‌کند

رییس دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی گفت: برداشتن سقف رقابتی قیمت در بورس کالا، محصولات پتروشیمی را به قیمتهای واقعی نزدیکتر می‌کند.

به گزارش شانا، رضا محتشمی‌پور افزود: اعمال سقف در بورس کالا، عملکرد بورس را دچار مشکل کرده است که ابلاغ این مصوبه می‌تواند مشکلات را برطرف کند.

وی گفت: در چند ماه اخیر به دلیل نوع سیاست‌گذاری که در حوزه عرضه محصولات انجام شد با یک حجم انبوهی از تقاضا در حوزه محصولات پتروشیمی روبه‌رو بودیم که سبب شد بخش بزرگی از محصولات پتروشیمی با بحران قیمتی روبه‌رو شود.

رییس دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی تصریح‌کرد: به این منظور ستاد تنظیم بازار که اداره آن از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود با این هدف که بتواند موضوع بحران تقاضا را مدیریت کند مصوباتی را ارایه کرد.

محتشمی‌پور در ادامه به مهم‌ترین محورهای این مصوبه اشاره و اظهارکرد: استفاده از سامانه بهینه‌یاب برای تخصیص سهمیه شرکتهای خریدار، عملکرد سال ۹۶ شرکت‌ها در نظر گرفته شد. در گذشته سامانه بهینه‌یاب سهمیه‌ها را براساس مصوبه به بورس اعلام می‌کرد، اما امروزه سازوکار تخصیص سهمیه تغییر یافته است.

وی افزود: مدیریت سهمیه به شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا واگذار شده است و شرکت ملی صنایع پتروشیمی اجازه دارد که سهمیه را تنظیم و کنترل کند، البته شرکت ملی صنایع پتروشیمی به دلیل فقدان ابزارهای کنترلی مورد نیاز در سطح کشور تمایلی برای ورود به حوزه سهمیه‌بندی ندارد.

رییس دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی با اشاره به گفته‌هایی مبنی بر ارایه نکردن محصولات پتروشیمی به بازار داخل گفت: گاه در محافل رسانه‌ای از سوی برخی مسؤولان یاد شده که واحدهای پتروشیمی محصولات خود را به بازار داخل عرضه نکرده‌اند، یا این‌که عرضه آنها قطره‌چکانی بوده است که منصفانه نیست و به جرأت می‌توانم این اعتماد را بدهم که این اتفاق در بازار رخ نداده است.

محتشمی‌پور ادامه‌داد: ممکن است در برخی مواقع واحدهای پتروشیمی به دلیل فنی دچار مشکل عرضه شده باشند، اما دلیل بر نبود عرضه محصول در بازار نخواهد بود.